Instrumentet
För att mäta hur mycket ström generatorn i en bil ger ifrån sig använder man sig enkelt uttryckt av en voltmeter som mäter spänningsfallet över ett motstånd som strömmen går genom.
Detta motstånd bygger man då in i instrumentet och med en lämplig dimensionering av motståndet får man det skalutslag man vill ha på instrumentet för olika strömmar.
Nu vill man inte ha onödigt stora motstånd i laddningskretsen, några tiondels Volt i förluster betyder sämre laddning av batteriet och i stället använder man sig av ett känsligt instrument och ett motstånd – shuntmotstånd – med ett lågt Ohmtal vilket ger ett lågt spänningsfall, max 100 mV och vanligen 60 mV.
Men man får observera att instrument med inbyggt shuntmotstånd inte har standardiserade värden på spänningsfallet och det går inte att byta instrument och shuntar mellan sådana instrument.
Har man däremot en extern shunt som har ett standardiserat värde på spänningsfallet behöver man endast köpa ett nytt instrument till den befintliga shunten om instrumentet går sönder.
Det är då viktigt att shunten alltid kontrolleras med avseende på avbrott för att inte det nya instrumentet ska få för hög spänning, 12V i stället för 60 mV!
[BREAK=Principiell inkoppling av amperemetern]
Principiell inkoppling av amperemetern

Den nedre kopplingen visar ett instrument med extern shunt och ledningarna från shunten och upp till instrumentet kan här vara 1,5 mm2 till skillnad från de mycket kraftigare kablar som krävs för instrument med inbyggd shunt.
Monteringen av amperemetern förenklas förstås avsevärt om man inte behöver dra tjocka kablar genom torpedväggen och upp till instrumentpanelen.
Kjell HBK 25
För att mäta hur mycket ström generatorn i en bil ger ifrån sig använder man sig enkelt uttryckt av en voltmeter som mäter spänningsfallet över ett motstånd som strömmen går genom.
Detta motstånd bygger man då in i instrumentet och med en lämplig dimensionering av motståndet får man det skalutslag man vill ha på instrumentet för olika strömmar.
Nu vill man inte ha onödigt stora motstånd i laddningskretsen, några tiondels Volt i förluster betyder sämre laddning av batteriet och i stället använder man sig av ett känsligt instrument och ett motstånd – shuntmotstånd – med ett lågt Ohmtal vilket ger ett lågt spänningsfall, max 100 mV och vanligen 60 mV.
Men man får observera att instrument med inbyggt shuntmotstånd inte har standardiserade värden på spänningsfallet och det går inte att byta instrument och shuntar mellan sådana instrument.
Har man däremot en extern shunt som har ett standardiserat värde på spänningsfallet behöver man endast köpa ett nytt instrument till den befintliga shunten om instrumentet går sönder.
Det är då viktigt att shunten alltid kontrolleras med avseende på avbrott för att inte det nya instrumentet ska få för hög spänning, 12V i stället för 60 mV!
[BREAK=Principiell inkoppling av amperemetern]
Principiell inkoppling av amperemetern

Den nedre kopplingen visar ett instrument med extern shunt och ledningarna från shunten och upp till instrumentet kan här vara 1,5 mm2 till skillnad från de mycket kraftigare kablar som krävs för instrument med inbyggd shunt.
Monteringen av amperemetern förenklas förstås avsevärt om man inte behöver dra tjocka kablar genom torpedväggen och upp till instrumentpanelen.
Kjell HBK 25