• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amper mätare med flera olika anslutningsställen

F

F.d. 6737

Guest
Vet någon om det finns amper mätare som har flera mätpunkter. Eller går det att inkoppla flera schunter med dioder i mellan och sedan till en mätare
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Amper mätare med flera olika anslutningsställen

En amperemätare är bara en voltmeter som mäter spänningsfallet över shunten. Därför borde det (teoretiskt iallafall) gå att seriekoppla flera shuntar.
Amperemätaren måste givetvis klara det ökade motståndet för att få rätt visning.
Jag har inte själv provat.
Diod kan du inte använda eftersom den ger ett spänningsfall på ca 0,5 - 0,7 Volt.
//W
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Amper mätare med flera olika anslutningsställen

En amper mätare, det är väl en trumpen mätare?
Skämt åsido du får nog tala om vad du ät ute efter att mäta.
Som Wizard säger så är ju en amperemätare en voltmeter som mäter spänningsfallet över shunt och det är inget som hindrar att man har flera shuntar inkopplade i varsin krets och att man med en omkopplare flyttar visarinstrumentet till en shunt i taget för att mäta just den strömmen.
// Göte J
 
Toppen