• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

amerikanska husbilar

F

F.d. 8812

Guest
Hej vad har ni för erfarenheter av amerikanska husbilar ? Hur mycket bränsle drar dom milen? Lastmöjligheter?Hållbarhet i inredning så även bil delen?Ofta så väger dom husbilarn mer en 3,5 ton så vad brukar vägskatten vara? Kanska det blev många frågor.Men jag hoppas på att någon kan svara dessa frågor . Hälsningar Tobbe
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej bara positiva erfarenheter .Bra kvalite=därför väger lite mera.Lastmöjligheterna brukar vara bra.beror ju lite på olika mod.Hållbarhet bra kvalite i skåp o dyl.Riktiga lastbils- chassin ,och inbyggda elverk brukar det vara ,ända bilen du kan få med fullbredd på.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: amerikanska husbilar

Hej!
Vi har ju en Winnebago som ni ser om ni kikar på "Min husbil"
Den är ganska lång även för att vara jänkare, 10,5 meter. Det finns ju kortare.
Gammal är den också, 20 år i år sedan den togs i trafik.
Som föregående talare säger så är det ganska robusta saker, lite grovsmide kan man säga. Bildelen har rätt billiga reservdelar speciellt om man jämför med nyare européer.
Finns ganska gott om killar som skruvar med jänkare om man behöver råd eller hjälp.
Vår bil är TUNG, skattevikten är 6730 kg, skatten 2662 per år.
Man får se upp med bränsleförbrukningen, normalt sitter stora bensinmotorer i dessa bilar och då blir det fort att det slinker ner 3 liter per mil eller mer.
Vår är dieselkonverterad och drar ganska precis 2 liter per mil.
Utrustningen är ofta riklig med en eller två aircond. etc. Kolla vår bil.
Inredningen är som resten, grovt men kanske inte något finsnickeri. Ingen tunn fanerad spånskiva. Jag har även köpt lås till luckor och lite annat i originalutförande trots att bilen är 20 år. Det kan man nog glömma med en europé.
Oftast sitter det en spoltoalett istället för kassettversion. Avloppstanken till toan är 150 liter och lika stor till kök/dusch så man kan gå på muggen ofta. Jag brukar tömma i spillvattenavlopp antingen hemma eller där vi tillfälligtvis befinner oss.
Det finns en billig bil i denna storlek på blocket som visserligen har bensinmotor men för övrigt ser fin ut.
/Nisse
Hoppas ni blev lite klokare:)
 
F

F.d. 8812

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej tack för era synpunker och erfarenheter!:wub:
 

LeffeB-57

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025
Sv: amerikanska husbilar

Hej!
Håller med vad Nisse skriver, vår bil är visserligen något mindre den 8,7 meter väger 5700 totalt drar 1,7 lter per mil. Det man bör se uppmed vid köp, är om det har sätat en mindre bensin V8 orginalmonterat och senare blivit konverterad till diesel, så är utväxlingen i bakaxeln för låg. Varvet vid marchfart blir för högt för dieseln, har själv gott på den minan, håller därför nu på att montera en overdrivlåda.
Fördelen med usa bil att man får mycket bil för pengarna.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25060

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej! Om du tittar på amerikanska bilar ska du nog titta på Triple E också, en kanadensisk bil som finns både som alkov-och helintegrerad. Kvaliteten och utförandet är bättre än på de amerikanska, bättre som vinterbil med bra isolering och isolerade tankar. Vår 735 drog 1,65L/mil i snitt på tre år med 7,3 l V8 diesel och automat. Vi bodde permanent i den tre år utan några som helst problem, enda nackdelen var bredden när man körde i Europa.
Välutrustad med dubbla AC,elverk,stor kyl, riktigt hemmakök med ugn och dubbel vask m.m. och riktig hemkänsla i "vardagsrummet".
Hälsningar Janne
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej!
Jag har nyligen köpt en Winnebago 35 som jag håller på att sätta in en Mercedes 6á i har du några bra manualer som du vet var jag kan få tag i ?
Hälsnignar Stefan
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Intressant projekt! Vad är det för manualer du söker?
 
F

F.d. 4221

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej Jag heter Johnny och säljer en del husbilar från USA Skatten för en husbil på 40 fot vilket betyder 12 meter c:a är skatten 5000 kr/år om de registreras som personbil 2 Fritidsfordon och köres på B-körkort om körkortet är taget före 1996 och aldrig varit indraget därefter
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: amerikanska husbilar

Var nyss (idag) å tittade på/i en Winnebago Windcruiser på ca 31 fot - dryga 9 m tror jag - den var stor - från mitten på 80-talet.
En 454 i den och den drog ca 2,5 liter per mil - sa ägaren.
Ojojoj vilka utrymmen i den!!! :)
Men minimalt med stuvutrymmen utifrån.
 

Gyllis

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Haninge
HBK-Nr
4225
Medlemskap
2025
Sv: amerikanska husbilar

Hej!
Tobbe o Lollo vi har haft en amerikansk och nu har vi en Canadensisk bil. Vår erfarenhet
är att Canadensiska bilar är tillverkade för vårt klimat och är därför att rekommendera. Våra bilar har dragit ca 2 l/mil vid 100 km/h, den nuvarande väger 6,5 ton. Bra kvalitet men märkning av elkablar är inte svensk standard så den är lite si och så.
vägskatt betalar vi ca 5000/år. Vi får lasta 850 kg. Vad tittar ni på för bil?
vi gillar dessa bilar för det är inga dussinbilar. Man får mycket bil
för lite pengar.
Lycka till!:spinny:
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Ja mycke bil ja. vi köpte 1999 en Allegro 28 fot. med Cummins turbodiesel och allisson vx låda all normalutrustning inkl Lpg driven 4000w onan generator. tog den till sverige 2001 o har dragit land o rike runt sen dess för de mesta bara frun o jag. så vi har gott om plats sovum vardagsrum o kök toalett o duschrum.. den trivs vi i . väger 7250 kg fullastad drar ca 2 L milen..Lb regad billig i skatt. Vi bor för det mesta på campingar i undantagsfall sover vi på ett tankställe. Aldrig fricamping i naturen. kollar ibland på något mindre husbil. men de blir nog inget byte neråt i storlek. o ett par mille för en stor europe. nej glöm det.
:mcride:åker hoj ibland oxo..:music-icon:gillar chucken.:music-icon::wink::wink:
 
F

F.d. 25214

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej Jag heter Johnny och säljer en del husbilar från USA Skatten för en husbil på 40 fot vilket betyder 12 meter c:a är skatten 5000 kr/år om de registreras som personbil 2 Fritidsfordon och köres på B-körkort om körkortet är taget före 1996 och aldrig varit indraget därefter


Hej johnny har du någon aning om kostnad att ta in en 12m husbil från staterna till norden
har fuderat att köpa i staterna för det ser utt som det är halva pris.

MVH Janne:twitcy:
 
F

F.d. 9480

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Hej!
Jag var och åkte från Oregon till La och tillbaka förra sommaren. ( ca 1 månad) Det finns massor med husbilsförsäljnings ställen överallt! Det verkade lite som om dom var billigare mer norrut. Lite söder om Portland hittade jag en skönhet på 12 meter, cummings diesel, motivlack i bak, kromfälgar m.m (ej slide out) för ca 200 000:- skr!!! Denna var i toppskick. Där har du dilemmat när man är där. Vad gör man? Här får man bara något "härke" för dessa pengar. Se min på www.daytona.zoomin.se inte ngt speciellt men nästan lika dyr!
Jag kollade om parkeringsmöjligheter etc. för att ha den stående och komma över då och då och köra runt, men det blev tyvärr för dyrt.
Åk över du kommer att älska det! framför allt priserna på delar etc!
 

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Sv: amerikanska husbilar

Hej johnny har du någon aning om kostnad att ta in en 12m husbil från staterna till norden
har fuderat att köpa i staterna för det ser utt som det är halva pris.

MVH Janne:twitcy:
Tjena Janne

Hoppas att ni har det fint på Öarna.

Här är det kallt som f-n

Kommit hem från Götet idag med husbilen och det var vakert vinterlandskap
på hela resan

MVH från Hasse i garaget ska ställa in bilen imorgon

P.S. Jag lejde Formstål och plogade oss ut, plogvallen vid vägen var nog närmare 1 m hög
 
F

F.d. 25214

Guest
Sv: amerikanska husbilar

Tjena Janne

Hoppas att ni har det fint på Öarna.

Här är det kallt som f-n

Kommit hem från Götet idag med husbilen och det var vakert vinterlandskap
på hela resan

MVH från Hasse i garaget ska ställa in bilen imorgon

P.S. Jag lejde Formstål och plogade oss ut, plogvallen vid vägen var nog närmare 1 m hög

Hej hasse ja vi slip det vit ja kommer ej i håg vad det het bar 3 mån kvar i värm MVH Janne.
 
Toppen