• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Amerikansk husbil

F

F.d. 53362

Guest
Sv: Amerikanska husbilar

Ja, vi har en Fleetwood Expedition!

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Amerikanska husbilar

Winnebago LeSharo.
Verkligen udda husbil. Men ack så skön. Imponerande mått, Längd 6.3m Bredd 2.3m höjd 2.3m. Vikt 2300kg och lastvikt (tyvärr bara 400kg)
Kallas i USA "micromotorhome" Har alla bekvämligheter, vattenspolande toa, dusch!! Vattenburen dieselvärme, kompressorkyl, mm. Men ont om förvaring. Meningen är väl att resa med tandborste och checkhäfte.. Min blev precis skattefri i år....

Bilagor

• SAM_0014.JPG
    SAM_0014.JPG
    545,8 KB · Visningar: 24
F

F.d. 53361

Guest
Sv: Amerikansk husbil

Vi bytte upp oss till en Bravo Honey med Ford V8 på 7.5 L.(460)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag rekomenderar att du gör två saker för att få mer info. (förutom att vänta svar här)

Kolla på irv2.com

Köp tillgång till denna databas.
Sammanställd av en konsumentorganisation i USA.
Jag har som synes denna data bas. (kostade ca 500 kr när jag grottade ner mig i US husbilar)

1750176661783.png

KenNord

HBK Intresserad
Kommun
Oulu
Hej och tack. Har satt in en förfrågan redan tidigare på irv2.com och väntar på svar därifrån. Beslöt att fråga även här då vintercamping med låga temperaturer (-20 ner till -30 eller mer) är kanske något man gör mer hos oss i norden än i USA.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tittar man i tabellerna i programmet jag hänvisar till, är det ett fåtal US husbilar som lämpar sig för camping ned till noll grader/fryspunkten för vatten. (för att inte förvirra med grader F)

Övriga lämpar sig inte för kalla omgivningar.

Det är inte utan orsak att de dyraste hubilarna i USA ofta INTE har slide outs.
(det dyraste är det bästa, även egenskapsmässigt, dom börjar på 15-20 mille.)

Slide outs är inget annat än katastrof i riktig vinter.
(där vi ser veckor med -20, -30 grader och snö som knäcker vinterförstärkta vintertält för husvagnar)

Ärligt, skall du vintercampa på riktigt, glöm US husbil.
Vanligt är att dessa bilar har 50A x 110V effektbehov = 5,5 kW. Detta existerar inte på Europeiska ställ/campingplatser.
(med luftburen värme i 99,99% av fallen.)

KenNord

HBK Intresserad
Kommun
Oulu
Tittar man i tabellerna i programmet jag hänvisar till, är det ett fåtal US husbilar som lämpar sig för camping ned till noll grader/fryspunkten för vatten. (för att inte förvirra med grader F)

Övriga lämpar sig inte för kalla omgivningar.

Det är inte utan orsak att de dyraste hubilarna i USA ofta INTE har slide outs.
(det dyraste är det bästa, även egenskapsmässigt, dom börjar på 15-20 mille.)

Slide outs är inget annat än katastrof i riktig vinter.
(där vi ser veckor med -20, -30 grader och snö som knäcker vinterförstärkta vintertält för husvagnar)

Ärligt, skall du vintercampa på riktigt, glöm US husbil.
Vanligt är att dessa bilar har 50A x 110V effektbehov = 5,5 kW. Detta existerar inte på Europeiska ställ/campingplatser.
(med luftburen värme i 99,99% av fallen.)
Hej tack så mycket för detaljerat svar. Bekräftar det jag nog misstänkte, men ville i varje fall fråga ägare av motsvarande husbilar. Det blir säkert en vinterhusvagn i stället. Carthagon jag hade (Opus 5.6 från 2005) var en utmärkt vinterbil, men fastän den är stor blir det brukbara utrymmet för knappt för långtids vintercamping.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag är helt inne på din tankegång.

Vi åkte runt med en Kabe 880, sedan en alkovbil på 6m.
Ingen husbil levde upp till våra utyrymmeskrav förrän vi hade möjlighet att köpa vår begagnade Concorde på 10 merer 2017. (OK, 9 meter hade räckt till)

En ca 15-20 år gammal Concorde, Niesmann, (Morelo fanns inte då) är ett billigt allternativ till stor husvagn med dragbil.
I vår bil (2007) ser inredningen ut som om den vore max 3 år gammal, nybilsköparen fick den kvalitet han betalade för.

KenNord

HBK Intresserad
Kommun
Oulu
Instämmer. Min Carthago var också väldigt fräsch inuti och inte den minsta husbilen precis, men utrymmet var ändå i knappaste laget. Jag har faktiskt redan en bra dragbil (Toyota Land Cruiser 200 med V8 diesel), så jag tror det blir en större vinterbonad vagn. Kanske en Cabby.

Toppen