• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aluminfälg till Carthago

larsdalberg

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Ale
HBK-Nr
6606
Medlemskap
2025
Jag tänkte köpa alu-fälgar och har hittat en fälg av fabrikatet MAK. Denna fälg har ett ET-mått på 50 medans original på min bil är ET62 på aluminumfälgar. Detta innebär att fälgen kommer 12mm längre ut mot skärmkanten. Är det någon som har en Carthago med liknande ET?
Jag har en I51:a Linerclass(tandem) 2014.
Däckdimension är 225/75R16CP.
Fram verkar det vara gott om plats men i hjulhuset bak är det lite tajtare.

Tacksam för tips.

Mvh
Lars
 
Senast ändrad:
Sv: Aluminfälg till Carthago

Tänk på att kolla maxvikten för fälgen. Många fälgar klarar inte 2-axlad 4,5ton.
Men som du beskriver så borde det inte vara några problem för dig med 3-axlat.

Köpte själv nu till vår bil som nu tackolov har en bakaxel på 2,5ton. Fick bli en fälg som klarade 1350kg o det är det inte många som klarar. Gav 1750kr för dessa.

http://www.makwheels.it/public/images/10903.jpg
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Tänk på att kolla maxvikten för fälgen. Många fälgar klarar inte 2-axlad 4,5ton.
Men som du beskriver så borde det inte vara några problem för dig med 3-axlat.

Köpte själv nu till vår bil som nu tackolov har en bakaxel på 2,5ton. Fick bli en fälg som klarade 1350kg o det är det inte många som klarar. Gav 1750kr för dessa.

http://www.makwheels.it/public/images/10903.jpg

Otroligt snygga!!!
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Har de MAK-fälgarna monterade på min E-line, 2 axlad funkar perfekt. Har både cyklar och scooter med utan problem med fälgar och däck.
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Då har du 5/130 för till 5/118 finns det 62 mm i MAK .

Här kommer bilder på lite fälgar OCL Brorssons AB - Sveriges ledande fälgspecialist - fälgar, lättmetallfälgar, stÃ¥lfälgar, aluminiumfälgar, plÃ¥tfälgar, fälg | MAK Aria den kostade i stan 1686:-/st

Denna kostade 1395:-/st OCL Brorssons AB - Sveriges ledande fälgspecialist - fälgar, lättmetallfälgar, stålfälgar, aluminiumfälgar, plåtfälgar, fälg | MAK Fuoco

den finns även i silver = 75 och 76 här samt den tidigare var 74 : http://www.oclbrorssons.se/7284_SE.pdf?exp=24570095618158

Dessa priserna var hos "min" däckgubbe och gällde 16" 5/118
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Som du länkar till ser man tydligt att Fuco inte är lämlig till 4,5t bilar o definitivt inte till dessa bilar med 2,5t bakaxel där dom blir olagliga.
Även om dom är ok til 2,4t axel så är inte reservvikten mycket att hurra för.
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Redigerade mitt inlägg då svaret redan fanns

Kenneth
 
Senast ändrad:
Sv: Aluminfälg till Carthago

Hej
Tänkte svara på mitt eget inlägg om det skulle få plats fälgar med lågt ET mått. Provade med att svarva nya långa hjulbultar och lade emellan distanser på 18mm eftersom centrum på däcket skulle flyttas ut med 18mm om jag satte på fälgar med ET50, original är ju ET68.
Fram är det inga problem. Bak är det värre, så länge hjulen inte fjädrar upp går det bra med bulan på däcksidan kommer att ta i skärmkanten. Speciellt på det hjulet längst bak(tandem). Det handlar om 3-4mm. Fälg med ET60 går utmärkt.
Vågade inte chansa. Det blev till slut MAK Fuoco 5 ice titan 16"x6,5" ET68.
Max belastning 1350kg. På hemsidan stod det 1205kg men fälgen var stämplad högre.

Köpte dessa av Molway, Landskrona.
Bra pris och mycket bra service. Dom ringde efter beställning och försäkrade sig att fälgarna hade ett annat utseende än på hemsidan. Idag finns en uppdaterad bild.
 

Bilagor

  • IMG_5998.JPG
    IMG_5998.JPG
    96 KB · Visningar: 28
  • IMG_5999.JPG
    IMG_5999.JPG
    71,3 KB · Visningar: 20
  • IMG_6185.JPG
    IMG_6185.JPG
    80,6 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Sv: Aluminfälg till Carthago

Du kan inte lägga distanser för att få ET68 ifrån utgångsläget ET50 på fälgen.
Fälgen skall in för att ändra ET. Och det brukar inte finnas material för att svarva bort från fälgen.
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Utgångsläget är ET68.
Jag lade emellan distanserna bara för att prova hur en fälg med inpressningsmåttet 50 skulle passa. Därav 18mm.
Vågar inte försvaga fälgen genom att svarva.
Kör hellre med denna fälg. Skillnaden är att ekrarna är lite mer "böjda" än samma fälg med ET50.

/Lars
 
Senast ändrad:
Sv: Aluminfälg till Carthago

Utgångsläget är ET68.
Jag lade emellan distanserna bara för att prova hur en fälg med inoressningsmåttet 50 skulle passa. Därav 18mm.
Vågar inte försvaga fälgen genom att svarva.
Kör hellre med denna fälg. Skillnaden är att ekrarna är lite mer "böjda" än samma fälg med ET50.

/Lars


Då är jag med. Klokt att du valde bort ET50 det gjorde jag med efter att ha testat ;-) Men ont om ET68 till 15"
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Jag har plåtfälgar på vå Carthago och nu har jag, av en tillfällighet, fått tag i ett alluminiumhjul som reservdäck. Kan jag använda samma bultar som med stålfälg?
Bengt
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Jag har plåtfälgar på vå Carthago och nu har jag, av en tillfällighet, fått tag i ett alluminiumhjul som reservdäck. Kan jag använda samma bultar som med stålfälg?
Bengt
----------------------------------------
Hejsan Bengt, det är mycket troligt att du måste skaffa fem extrabultar om/när du skall använda alufälgen. Dels så har ju fälgen tjockare material i bulthålet så bulten behöver troligen vara 10/15 m.m. längre än den till plåtfälgen om den inte råkar ha tillräcklig marginal på längden från början, vilket är viktigt. Sedan beror det på fälgfabrikatet om du skall ha en bult med "vanlig" kona som styr upp i hålet, eller om det är en fälg som kräver en specialbult för just den fälgen.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:
Sv: Aluminfälg till Carthago

Precis som Jankro skriver beror det säkert på hur tjock fälgen är. Jag fick inga nya bultar vid leverans och det skulle man få. Dubbelkollade detta med Molway där jag köpt fälgarna. Jag behöver inga nya bultar då kona och längd är ok!
Har nu kört drygt 1000mil med dessa fälgar och det går fint.
Mvh
Lars Dalberg
 
Sv: Aluminfälg till Carthago

Tänk på att kolla maxvikten för fälgen. Många fälgar klarar inte 2-axlad 4,5ton.
Men som du beskriver så borde det inte vara några problem för dig med 3-axlat.

Köpte själv nu till vår bil som nu tackolov har en bakaxel på 2,5ton. Fick bli en fälg som klarade 1350kg o det är det inte många som klarar. Gav 1750kr för dessa.

http://www.makwheels.it/public/images/10903.jpg

Hej.
Vi skall köpa nya fälgar till vår Carthago. Tittade på länken kunde inte hitta info vad dom heter och vem som säljer dom.
Mvh Micke.
 
Tillbaka
Toppen