• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Kör man enbart i Sverige så är det inget problem att ha tillgång till gasolförsörjning...

Men ute i Europa finns det en mängd olika gasflasktyper som gör att man måste gardera sig med adapters eller använda lokala kopplingar etc.

Ett sätt att förenkla gasolförsörjningen är att montera in en Alugasflaska med fast montering så att man får fylla på själv direkt till flaskan via uttag utanför HB som en vanlig tankning eller uttag direkt på flaskan. Funderar på att sätta in en Aluflaska fast monterad för Europakörning och ha en vanlig bytes P11 för körning i Sverige.
Fördelen är att det börjar komma fler påfyllningsställen i Sverige och Norge och att det finns bra täckning i Tyskland, Frankrike och Spanien. Dessutom blir gasolen billigare...
myLPG.eu - LPG in Europe

Har läst lite trådar om gasol men förvirringen ökar bara med antalet trådar...
Det jag kommit fram till är att Alugasflaskan fungerar bra.
Men 2st P11 räcker ju ett bra tag under varma årstiden.

Ser fram emot lite erfarenheter från er som testat Alugas-systemet...

Bosse
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Har fortfarande några frågetecken som någon kanske kan hjälpa mig med.

Det verkar finnas 2 system på sk fasta gastank-monteringar som är aktuella, Wymen grön flaska och Alugas.
Stål eller aluminium...
Vikten talar ju för Alugasvarianten men finns det några fällor...
när det gäller säkerhet, försäkring, godkännanden (är de TÜV och CE godkända) och pris färdigmonterat.

Skillnad på LPG-gas och Gasol/propan ??
Är det godkännt att köpa ett system och göra en egen installation, och vad krävs ?
Installationen... skall den besiktigas och godkännas av någon ?

Skulle vara gött om HBK skulle kunna få ett bra pris av någon lev. i Sverige på ett monterat och testat "fasttanksystem" som fungerar i Europa.
Materialkostnaden på ett komplett system tycks ju ligga på ca 5000kr/enhet.
Borde ju inte ta mer en 1 timme att montera.

Måste finnas ett behov då allt fler ger sig ut på långresor. Inget stort problem om man bara reser i Sverige...

Bosse

Krångla inte yalla yalla. Det är bara och fixa. Alugas kan du greja i Sverige via JM larmcenter. Om du monterar själv vilket är jätte enkelt eller om dom gör det är upp till dig, men då måste du åka till Göteborg. Den andra får du greja i Tyskland. Fixar du detta i Sverige så får du alla adaptrar och papper du behöver. (men det blir dyrare)

När du väl har monterat detta kommer du aldrig att ångra dig. Jag har inga problem vart jag än är i Europa. Ett av mina bättre beslut.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Hur "fast" moterad är flaskan egenligen?
Där vi har vinterförvaring var det ett krav att ta ut gasflaskorna och inte förvara dom i bilen.

Är det inget som ni som har fasta flaskor stött på?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Hur "fast" moterad är flaskan egenligen?
Där vi har vinterförvaring var det ett krav att ta ut gasflaskorna och inte förvara dom i bilen.

Är det inget som ni som har fasta flaskor stött på?

Bra fråga. Det räcker att fästa dem med ett stålband med dubbel mutter låsning eller motsvarande. Jag kan ta ur min på 10 minuter.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Krångla inte yalla yalla. Det är bara och fixa. Alugas kan du greja i Sverige via JM larmcenter. Om du monterar själv vilket är jätte enkelt eller om dom gör det är upp till dig, men då måste du åka till Göteborg.

Ja lovar att inte krångla, det är inte min grej...beslutet är taget ...vill bara skingra några dimmor som uppstått efter att ha plöjt igenom diverse gasoltrådar...
men åka till Göteborg det drar jag mig för... Bompengar!! :D
Kanske blir tvungen iallafall...:cool: teddi är någonstans i närheten...

Bosse
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

hej finns det inga fasta tankar som man kan sätta under bilen, och ha en p11 som reserv i gasol luckan ,det finns på vissa amerikanska bilar, då har man gas som räcker ett bra tag,detta ämne har varit uppe förut, men jag hittar det ej ,mvh håkan
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

hej finns det inga fasta tankar som man kan sätta under bilen, och ha en p11 som reserv i gasol luckan ,det finns på vissa amerikanska bilar, då har man gas som räcker ett bra tag,detta ämne har varit uppe förut, men jag hittar det ej ,mvh håkan

Kanske nåt sånt här du menar ?

Bosse
 

Bilagor

  • 3323.jpg
    3323.jpg
    91,3 KB · Visningar: 712

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Jag köpte våra flaskor plus kopplingar och slangar i "lösvikt" och monterade ihop allt själv. Det är lika enkelt som att ställa in en vanlig gasolflaska i gasolutrymmet. Det enda som kan vara lite knivigt är monteringen av den utvändiga påfyllningsanordningen. Det beror ju så mycket på hur bilen ser ut och var gasolutrymmet är placerat.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

ja det var vad jag menade, var skaffar man en sådan och och mycket gas får man i ,och hur blir det med besiktning,tacksam för svar ,mvh håkan

Det finns tydligen ett antal storlekar mellan 20l-200l här... WYNEN GAS »

Wynen monterar, sen skall de besiktigas efter 10 år. Har inte hittat någon som monterar fasta tankar i Sverige...men man vet aldrig.

Bosse
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Jag har en wynen tankflaska i stål och en p11. Och genom att skifta gasslang, kan jag använda antingen svensk eller tysk flaska på det andra uttaget. Fastsatt med ett monteringsband som jag bytte ut mot textilbandet där satt och som jag sedan skruvar ihop och spänner med en m6 bult.
Lätt att montera av vid vinterförvaringen, max 10 min.
Det fungerar bra.
Och sedan vi fick en ny gasstation i Helsingborg, Stattena gasstation, så har vi två gasleverantörer i när området som tankar lpg gas. Den andra är Aniol gas mellan Billesholm och Ekeby.
En nackdel med en stor fast tank är att den väger ett antal kg, som tar av vår begränsade lastvikt.
Krister
 
Senast ändrad:

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Michael Johansson.
Har Du någon bild på det Du kallar utvändig påfyllningsanordning. Jag har intr riktigt förstått vad det innebär.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Den påfyllningsadapter som refereras till ovan är samma som jag har. jag har dock monterat den innuti ett ombygt elintag med lock eftersom jag tyckte det svarta lockat var lite väl enkelt utfört. Jag misstänker att det kan komma in smutspartiklar när det öppnas för att skruva på lämplig adapter. Denna smuts kan kanske sedan följa med gasolen in i tanken och därifrån ut till förbrukarna och till sist täppa till något munstycke.

Antagligen en onödig försiktighetsåtgärd men det var ganska enkelt att fixa. Det yttre locket tar nu hand om allt svätt från annan trafik vid dåligt väder och innanför är det ganska rent. När jag sedan öppnar det svarta locket tror jag risken för smuts i gasolledningen är minimal.

Om vädret tillåter skall jag fixa bilder i morgon.
 
Toppen