• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas tankflaska

F

F.d. 25200

Guest
Någon som vet om det finns försäljare för Alugastankflaska i norra Tyskland eller Danmark och vad är priset?

Stig:)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Vi har haft bara Alugas och LPG nu fyra år utan någon filter. Två med Alde och nu två med Truma. Och tankat lite överallt i Europa och Sverige.

Med Alde-bilen låg vi ute 9 månader per år och denna Truma c:a 8 mån. så värmarna har gått nog mer än genomsnittet.

Aldrig något som helst problem.

hälsning
jyrki
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

Hej igen!

Har bifogat offerten på Aluflaskor, monterat och klart. Detta från Stattena gasolstation i Helsingborg.

Har förstått att den uppfattats som dyr. Är något av det som ingår onödigt? Kan det avstås eller ersättas av annat? Kan man göra på annat sätt?
 

Bilagor

  • offert (1).pdf
    277,9 KB · Visningar: 347
Senast ändrad:
F

F.d. 27462

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Har hört att Gasolfyllarna snart kommer att få hem Alugas tankar med överfyllnadsskydd mm. Dock är pris ännu okänt.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Vi var där idag och försökte handla flaska med tillbehör. Åkte igen eftersom vi behandlades som luft! Aldrig mer detta ställe

Har svårt att förstå detta, vi har sällan blivit så väl mottagna någonstans.
Direktören själv var hur hjälpsam som helst, han svarade tålmodigt på alla våra frågor, förklarade och visade och bjöd på kaffe.

Vi kan verkligen rekommendera denna firma. Gaswinkel.
Wania
 
Senast ändrad:

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Alugas tankflaska

Var i Hamburg för en timme sedan. Besökte GAS Meier GMBH, Pappelallee
53 34 05N 10 03 37E

Nämnda pris här på 310 Euro stod de frågade till. De sa att de haft gammalt i lager.

Jag köpte en ALUGAS Tankfl-set "Europa" (1x11kg Fl.) GFF230 475 Euro
De prutade inte en Euro
Flaska, Slang ,Hållare till flaskan och till påfyllningen. och adapter Kit för Europa.

De var hjälpsamma och trevliga tog inte Visa eller Mastercard finns en bank där jag tog ut pengar. En av killarna följde mig och visade vägen.
 
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

Var i Hamburg för en timme sedan.
Besökte GAS Meier GMBH, Pappelallee
Nämnda pris här på 310 Euro stod de frågade till. De sa att de haft gammalt i lager.

Jag köpte en ALUGAS Tankfl-set "Europa" (1x11kg Fl.) GFF230 475 Euro
De prutade inte en Euro
Flaska, Slang ,Hållare till flaskan och till påfyllningen. och adapter Kit för Europa.

För att inte blanda ihop Vad som är gällande pris för Vilken årgång av Alugas Tankflaskor, så är det bra att veta att under år 2013 säljs succesivt en ny version av tankflaskorna in på tyska marknaden för att ersätta äldre flaskor i återförsäljarenas lager.

Enligt informationen som grossister typ Gasfrau Nöfer kommunicerat så godkänns fr.om. 2013 inte längre egenhändigt monterade Alugas tankflaskanläggningar av återförsäljarna i Tyskland. Dvs. ett tyskt installationsgodkännande kräver att montering o provtryckning skett hos auktoriserad återförsäljare.

Mot denna bakgrund har priserna av Alugas tankflaskorna gått upp och jag kan inte annat än förmoda att kvarvarande lägre priser är för lagerflaskor som är äldre än 2012/2013.

Har själv bokat en montering av 2 flaskor (2013) inkl. allt i Tyskland under maj månad och de offerter jag tagit in är i princip på samma prisnivåer.

/Stefan
 
F

F.d. 50241

Guest
Sv: Alugas tankflaska

...tänkte reflektera...efter att ha sökt mycket...alugasflaskor (återfyllbara) är mycket dyrare i Tyskland än i Holland...och vad jag vet behöver vi i Sverige inte ännu vända oss till proffs för att göra installationen som de numer verkar behöva i Tyskland...vilket ju gör att pris går upp.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

Hej!

Har idag fått monterat två aluflaskor, krocksensor, automatisk överkoppling mellan flaskorna och med detta följde även de fyra adaptrarna för europa samt fyllda flaskor för 10800:- hos GT Petrolium i Karlshamn, www.gasolikarlshamn,se.

L-Å
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Vi har haft bara Alugas och LPG nu fyra år utan någon filter. Två med Alde och nu två med Truma. Och tankat lite överallt i Europa och Sverige.

Med Alde-bilen låg vi ute 9 månader per år och denna Truma c:a 8 mån. så värmarna har gått nog mer än genomsnittet.

Aldrig något som helst problem.

hälsning
jyrki
Någon påstod för mig att Alugasflaskor bara fungerar i Europa med LPG gas och inte med den fordonsgas som säljs i Sverige. Vad gäller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alugas tankflaska

Någon påstod för mig att Alugasflaskor bara fungerar i Europa med LPG gas och inte med den fordonsgas som säljs i Sverige. Vad gäller?
LPG i Sverige heter motorgass. Fordonsgass er CNG eller i klartekst komprimert metan med et trykk på 200 kg. LPG er flytende ved et trykk på under 10 kg ved normale temperaturer.

Noen få har forsøkt med egenproduserte overganger å fylle fordnsgas på gasol utstyr, de kommer i avisen selv om de overlever. Faktisk litt mindre farlig å gjøre dette med en aluflaske enn med en stålflaske - smellet kommer ved mye lavere trykk ;)
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Alugas tankflaska

LPG i Sverige heter motorgass. Fordonsgass er CNG eller i klartekst komprimert metan med et trykk på 200 kg. LPG er flytende ved et trykk på under 10 kg ved normale temperaturer.

Noen få har forsøkt med egenproduserte overganger å fylle fordnsgas på gasol utstyr, de kommer i avisen selv om de overlever. Faktisk litt mindre farlig å gjøre dette med en aluflaske enn med en stålflaske - smellet kommer ved mye lavere trykk ;)

Förstår ej svaret. Min fråga gällde om man kan fylla en Alugas tankflaska på svenska bensinmackar?
 
F

F.d. 53284

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Någon påstod för mig att Alugasflaskor bara fungerar i Europa med LPG gas och inte med den fordonsgas som säljs i Sverige. Vad gäller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alugas tankflaska

Du kan fylle der de selger Motorgas, men ikke der de fyller Fordonsgas.

Men slik frågan ble stillet så må en presisere at Fordonsgas ville sprenge tanken med en slik kraft at det hele er livsfarlig.
 
Toppen