• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alufälgar, ytskikt dåligt?

J

Jarn

Guest
Jag var idag ute o hälsade på min vinteravställda husbil i ladan en dryg mil hemifrån.
När jag gjorde en liten koll runt om husbilen så upptäckte jag att fälgarnas ytskikt, dvs klarlacken på den blankpolerade delen börjat släppa. Likadant i princip på alla fyra fälgarna. Fälgarna är blankpolerade i mitten o och svarta i hålen.
Vad kan detta bero på? Har inte sett det tidigare. Kan man göra något åt det för att förhindra spridning?
Bilen har bara gått runt 1300 mil och är ännu inte två år. Den står i en ouppvärmd lada från mitten oktober till mitten av april och är alltid rentvättad innan jag ställer in den.
Jag har heller aldrig demonterat hjulen.
 

Bilagor

  • P1050737.JPG
    P1050737.JPG
    3 MB · Visningar: 22
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Tyvärr fäster klarlack dåligt direkt på metall, och tillverkningsproceduren för fälgar som ser ut som dina, gör att det också uppstår vassa kanter runt hålen. Om man inte gradar dessa får man snabbt det här resultatet. Bästa, och enda, permanenta lösningen är att blästra fälgarna, och grada alla hål och kanter före ny lackering. Helst inte med klarlack direkt på metall. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Hej,har en Burstner 2013 med samma problem med fälgarna,fick nya på
garantin den bör väl gälla för dej också.
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Samma problem på våra fälgar (likadana), Hymer 2013 fick nya på
garanti i Tyskland 2014.
Ett år senare samma problem på de nya fälgarna.
Känt märke. Hobby, Hymer och Burstner har fälgarna som tillbehör.
Jag vet inte vad man ska göra åt problemet.
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Det är nog tyvärr så att klarlack direkt på blank aluminium har ju skapat problem i alla tider, inte minst när det är som i detta fallet med en skarp kant som gärna blir skavd.

Hade jag haft garanti kvar så hade jag nog försökt få några andra fälgar som har vanlig lack istället

//Peter
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

För att få bra fäste med aluminium som underlag krävs det en etsande primer, men vet ej om det finns för just klarlack.
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Sådant blir man så trött på. Om du nu har någon garanti och får nya så håller dom lika länge troligtvis. Jag hade fasat av hålen och lämnat fälgarna till Ahnelövs IndustrimÃ¥lning så kan du välja precis vilken färg du vill. På fredagar så kan privatpersoner lämna sina grejor där.
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Sådant blir man så trött på. Om du nu har någon garanti och får nya så håller dom lika länge troligtvis. Jag hade fasat av hålen och lämnat fälgarna till Ahnelövs IndustrimÃ¥lning så kan du välja precis vilken färg du vill. På fredagar så kan privatpersoner lämna sina grejor där.

Tack, det är precis som du skriver, ha bry o få lagt om däcken på nya fälgar o sedan håller de kanske också ett år, känns trist.
Firman ligger inte så långt ifrån där jag bor, faktiskt mellan mig o husbilen. :)
Tror jag skall ut o ta ett snack med dem. Kanske om man får nya på garantin och de kan behandla dem innan problemet uppstår.
Är ju tråkigt när bilen i övrig är i absolut nyskick.
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Hej , det kan även vara som på många färgade fälgar, särskilt de som nästan ser ut som krom, eller mörk krom. De är "lackade" med pulverlack, alltså ett elektriskt/magnetiskt laddad pulver som man blåser över fälgen så pulvret hänger kvar statiskt, sedan stoppar man fälgen eller vad det nu är in i en ugn på uppåt 200°. Pulvret finns även som klarlack.
På många fälgar är troligen den smälta pulverlacken lite elastisk för att stå sig ett tag, för många av de fälgarna klarar sig rätt länge.
Men inte ens pulver tål att täcka så skarpa kanter som det är på de där fälgarna så man kan ju undra hur de kan hålla på utan att göra något åt problemet.

Men även Burstner har eller har haft problem. När Östgöta Camping i Mantorp (och fler ställen) hade konkursutförsäljning så hade de ett mindre berg med fula ärgade Burstneralufälgar som de sålde för 150:- st.
Det var troligen också garantibyten som de hade lagt på hög.

M.v.h. JANKRO
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Tack, det är precis som du skriver, ha bry o få lagt om däcken på nya fälgar o sedan håller de kanske också ett år, känns trist.
Firman ligger inte så långt ifrån där jag bor, faktiskt mellan mig o husbilen. :)
Tror jag skall ut o ta ett snack med dem. Kanske om man får nya på garantin och de kan behandla dem innan problemet uppstår.
Är ju tråkigt när bilen i övrig är i absolut nyskick.

Varför inte göra en deal med säljaren att du fixar fälgarna själv och får något annat i byte?
Det är ju inget fel på fälgarna utom lacken? :)
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Varför inte göra en deal med säljaren att du fixar fälgarna själv och får något annat i byte?
Det är ju inget fel på fälgarna utom lacken? :)

Ja det är ju ett alternativ, risken är väl bara att ÅF inte tar den kostnaden utan får det från Hymer och då är han ju säkert inte sugen på någon deal.

Men ytterligare ett bra förslag, känns som jag har lite o pyssla med i veckan.

Först skall jag ut o spela golf imorgon då jag blivit utbjuden av en trevlig HBK gubbe i Höllviken o det vill man ju inte missa. :D
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Jag hade aluminiumfälgar för femtio år sedan ungefär och lärde mig snabbt att aluminium är en klart olämplig metall att använda i en så korrosiv miljö som fälgarna rullar i. Fälgarna förvandlades långsamt till pulver. Aldrig mer sådana fälgar för min del. Dyra och dåliga.

Ett ytskikt som står emot påfrestningarna är naturligtvis svårt att hitta. Fåfänga kostar!

Jappe
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Jag hade aluminiumfälgar för femtio år sedan ungefär och lärde mig snabbt att aluminium är en klart olämplig metall att använda i en så korrosiv miljö som fälgarna rullar i. Fälgarna förvandlades långsamt till pulver. Aldrig mer sådana fälgar för min del. Dyra och dåliga.

Ett ytskikt som står emot påfrestningarna är naturligtvis svårt att hitta. Fåfänga kostar!

Jappe

Då kanske du skulle kolla på alufälgar som är lite nyare än 50 år gamla, dagens alufälgar av bra kvalite håller lätt bilen ut. På min vardagsbil, en volvo V70-05 på styvt 20000mil sitter det original alufälgar på både sommar och vinterdäck och det är ingen nämnvärd korrosion på någon av dom.

Personligen anser jag att det är var och ens ansvar att inte förfula världen med smårostiga fula plåtfälgar!:D

//Peter
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Aluminium är väl samma metall som för femtio år sedan eller är dagens fälgar gjorda i någon sorts legering? Enda sättet att hålla korrosionen i schack på aluminiumfälgar är ständigt underhåll och närmast ömsint vård. Jag är inte tillräckligt fåfäng för det. Jag trivs bra med mina rostiga plåtfälgar. :D

Är det praktiskt så är det vackert!

Jappe
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Har idag varit o pratat med en fälgrenoveringsfirma.
Specialist på fälgar i Malmö - SRM Fälgrenovering

De sa att mina befintliga fälgar är tunt lackade med klar acryllack och att de är hårda på ytan men brukar ha en livslängd på 1 - 2 år innan de spricker.
De kunde renovera mina och tar bort befintlig lack och sedan lackar de flera skikt med en segare lack som jag glömt namnet på. Då håller de 4-5 år sa han.

För demontering/montering samt balansering o renovering ville han ha 1.500:- / hjul.
Ska nu kontakta säljaren o höra vad de säger, att ev. få nya likadan känns inte riktigt bra i nuläget.
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Har idag varit o pratat med en fälgrenoveringsfirma.
Specialist på fälgar i Malmö - SRM Fälgrenovering

De sa att mina befintliga fälgar är tunt lackade med klar acryllack och att de är hårda på ytan men brukar ha en livslängd på 1 - 2 år innan de spricker.
De kunde renovera mina och tar bort befintlig lack och sedan lackar de flera skikt med en segare lack som jag glömt namnet på. Då håller de 4-5 år sa han.

För demontering/montering samt balansering o renovering ville han ha 1.500:- / hjul.
Ska nu kontakta säljaren o höra vad de säger, att ev. få nya likadan känns inte riktigt bra i nuläget.

Men Roland, kom ihåg att Hymer äger Goldschmitt, deras fälgar är det inga problem med. Du kanske kan få deras istället?
 
Sv: Alufälgar, ytskikt dåligt?

Har idag varit o pratat med en fälgrenoveringsfirma.
Specialist på fälgar i Malmö - SRM Fälgrenovering

De sa att mina befintliga fälgar är tunt lackade med klar acryllack och att de är hårda på ytan men brukar ha en livslängd på 1 - 2 år innan de spricker.
De kunde renovera mina och tar bort befintlig lack och sedan lackar de flera skikt med en segare lack som jag glömt namnet på. Då håller de 4-5 år sa han.

För demontering/montering samt balansering o renovering ville han ha 1.500:- / hjul.
Ska nu kontakta säljaren o höra vad de säger, att ev. få nya likadan känns inte riktigt bra i nuläget.
Har samma problem med mina fälgar och hade även dessa problem med min förra bil. Eftersom jag har garanti kvar så har jag reklammerat fälgarna och ska få nya nu i april.
Hoppas fälgtillverkaren förstått problemet och behandlat dessa på ett hållbart sätt. Vet fler som har reklammerat sina fälgar.
 
Tillbaka
Toppen