• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ till Truma

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För andra gång på 2 år ser det ur som att min Truma combi boiler läcker, förra gång så tänkte jag slänga ut den och installera en Kina diesel värmare, men tyvärr så lyssnade jag inte på min egen tanke. Förra gången installerade jag samtidigt en lite elektrisk varmvattenberedare på 6 liter och på 12/230V. tur var det för nu kommer den till användning :)
Mina tankar faller nu tillbaka där jag var för två år sedan, hittat flera st 5kW Kina värmare men när jag läser att de tar upp till 0.6 dl i timmen så kom första orosmoln... Jag inser att detta är max och med tanke på att jag är om vintern runt Medelhavet så så blir det nog väldigt sällan här nere som jag får uppleva -20 igen.
Så nu undrar jag..... ni som har erfarenhet från några vintrar med en Kina värmare.... hur mycket går åt egentligen i en månad. är det dyrare eller billigare än med gas (jag betalar här nere ca 21.-€ för en p11) diesel kostar ungf som i Sverige.

Fanns där andra saker som ni upptäckte som negativt med Kina värmare, förutom att pumpen låter lite högt...

Stort tack på förhand
Peter N
 

unigas

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
28712
Medlemskap
2025
Nu har jag ju ingen erfarenhet av dem men med tanke på var du befinner dig, behöver du verkligen 5KW? 2KW borde räcka rätt långt?
Det enda jag förstått med kinavärmarna är att det ska vara bra om de får gå på fulleffekt åtminstone en stund innan man stänger av dem för minska sotbildning i dem men annars verkar de gå "förvånansvärt"(?) bra med tanke på prisskillnaden mot motsvarande Eberspächer eller Webasto...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag köpt en Kina diselvärmare som är ställbar 3 eller 5kW.... Säker en massa jobb framöver för att få den på plats, för jag tänkte montera den mellan golven då jag har dubbelgolv i hb. Hittat ett bra ställe under spisen och just där värmerören går.
Men har jag otur så är ju vintern över här nere innan jag ens fått paketet, men jag är glad att PostNord inte skall leverera den


du kan ju elda mp träskallar finns ju massor billigt och bra

Näää.... du jag har eldat med ved i många år tidigare.... här kan du se när jag kapade bokeved med min hembyggda vedkap .

 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en sån och är mycket nöjd. Kört med den i drygt två år utan problem.
Köpte den på eBay från Tjeckien. Nu säljs den i Sverige. Finns billigare än på Sea comfort.

Det blev en Kina värmare, priserna har rasat och jag betalade 99.-€ för min..... Jag är nu trött på dyra prylar som inte håller längre än de billiga. Reparerade truman för nästan 10.000 spänn för 1,5 år sedan, Sen har jag insett att bor man i hb så som jag gör, så bryts plast ner snabbare, och i truma är där delar som inte borde vara i plast.
Sen kommer jag nog att köpa denna för att få varmvatten, fördelen med de engelska hb prylar är bla. att de har metall kopplingar istället för plast.


https://www.amazon.co.uk/Whale-Capacity-Caravan-Motorhome-Heating/dp/B01M06OY8L

Det finns också en varmvatten beredare för gas som man monterar i dubbelgolvet. Den skulle jag vilja köpa, men hittar ingen plats i mellangolvet för den :(

https://www.amazon.co.uk/Whale-Expa...7TH40XGJ3TZ&psc=1&refRID=XCK1RXWCG7TH40XGJ3TZ
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag montera och kört Kina värmaren ett par dagar.... Det första positiva jag märkte var att det blev mycket jämnare temp i hb. Då min truma hade inte digital termostat.... Vilket Kina värmaren har.... Och så kan jag fjärrstyra den från sängen också :D
Jag monterade i undergolvet och så fick jag en himla massa ledig plats där trumman satt tidigare :) när jag demonterade trumman så såg jag felet.... Det var en slangklämma som inte satt riktig fast :oops:. Så nu har jag en truma som fungera till salu :twitcy:
Sen angående Kina värmaren så är där minst en sak som jag retar mig på.... Det är när inställd temp uppnåtts så går fläkten ner i varv och pumpen tickar mindre....... Men inte fan stänger den ner helt :eek: utan den går på "tomgång" tills det är dags att värma igen... Expl. Ställer jag in tempen på 18+ då händer detta när solen kommer fram.... K. Värmaren går då på tomgång hela dagen så drar den ca 1.5 dl diesel i timmen :eek: till ingen nytta :swoon: för att sen varva upp på kvällen när solen går ner....
Har beställt en annan disply som också visar hur mycket diesel som är kvar i tanken... Så jag slipper springa ut o kolla hela tiden... :)
Sen fick jag ett tipps att hänga upp pumpen..... Men i mitt fal blev det värre med det tickande ljud... Så jag skall göra en liten låda med skum isolering så får jag hoppas detta funkar :)
Sen är det för mig minst 50% dyrare med diesel värmaren än det var med gas.... Eftersom här fyller jag en p11 för lite mer än 10._€ medan diesel kostar ungf som i Sverige...
En annan fördel är också att jag nu har två enheter en till varmvatten och en till värmen.... För skulle en av dem bråka..... Så fungerar förhoppningsvis den andre... Men med trumman blir man av med båda...
Jo en sak till.... Trumas termostat kostar ca 2500,.-Skr... Lägg till 500 spänn och så har man två kompletta Kina värmare (då de är så billiga kan det vara bra att har en i reserv.... Det gör man inte gärna med en truma) :twitcy:.... Med digital termostat och fjärrkontrollen :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fungerar säkert med pumpen i en isolerad låda. Ett annat alternativ är att linda ett par lager liggunderlag runt pumpen och drar åt med stripes
Kjell

Hej... Jag gjorde så. Och sen hängde jag upp pumpen... Men tror nu att det är bränsleslangen som slår i väggen... Då både in och ut kom mot väggen... Skall se när det blir lite varmare om jag kan fixa problemet.....
 

Jörn Tore

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
9362
Medlemskap
2024
Nu har jag montera och kört Kina värmaren ett par dagar.... Det första positiva jag märkte var att det blev mycket jämnare temp i hb. Då min truma hade inte digital termostat.... Vilket Kina värmaren har.... Och så kan jag fjärrstyra den från sängen också :D
Jag monterade i undergolvet och så fick jag en himla massa ledig plats där trumman satt tidigare :) när jag demonterade trumman så såg jag felet.... Det var en slangklämma som inte satt riktig fast :oops:. Så nu har jag en truma som fungera till salu :twitcy:
Sen angående Kina värmaren så är där minst en sak som jag retar mig på.... Det är när inställd temp uppnåtts så går fläkten ner i varv och pumpen tickar mindre....... Men inte fan stänger den ner helt :eek: utan den går på "tomgång" tills det är dags att värma igen... Expl. Ställer jag in tempen på 18+ då händer detta när solen kommer fram.... K. Värmaren går då på tomgång hela dagen så drar den ca 1.5 dl diesel i timmen :eek: till ingen nytta :swoon: för att sen varva upp på kvällen när solen går ner....
Har beställt en annan disply som också visar hur mycket diesel som är kvar i tanken... Så jag slipper springa ut o kolla hela tiden... :)
Sen fick jag ett tipps att hänga upp pumpen..... Men i mitt fal blev det värre med det tickande ljud... Så jag skall göra en liten låda med skum isolering så får jag hoppas detta funkar :)
Sen är det för mig minst 50% dyrare med diesel värmaren än det var med gas.... Eftersom här fyller jag en p11 för lite mer än 10._€ medan diesel kostar ungf som i Sverige...
En annan fördel är också att jag nu har två enheter en till varmvatten och en till värmen.... För skulle en av dem bråka..... Så fungerar förhoppningsvis den andre... Men med trumman blir man av med båda...
Jo en sak till.... Trumas termostat kostar ca 2500,.-Skr... Lägg till 500 spänn och så har man två kompletta Kina värmare (då de är så billiga kan det vara bra att har en i reserv.... Det gör man inte gärna med en truma) :twitcy:.... Med digital termostat och fjärrkontrollen :D
Solgt Trumaen?
 
Toppen