• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allvarliga kommunikationsproblem!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

På tisdag nästa vecka ska jag bege mig till Sahlgrenska för där finns dom "bästa gubbarna" enligt utsago. De underbara sköterskorna på 1:an i Kungälv ska meddelas din råa kommentar och kommer att "ta hand" om dig om du skulle behöva söka vård här. Jag ska dela ut ditt porträtt så de ska veta vem de ska guppa med om chansen dyker upp.

Jappe

PS. Jxxxa plattor! Gringubben kom fel.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Idag small det till! Mitt i prick! Svensk husmanskost i sin högsta potens! Pyttipanna med stekt ägg och rödbetor och till efterrätt världens enklaste och godaste lilla rätt, rulltårtsbitar med grädde och persika. Vansinnigt gott! Både min granne och jag tog dubbla portioner av allt, åt långsamt och sinnligt och sköljdes bort i oceaner av sann och äkta njutning! Vi somnade båda efter måltiden, lyckliga som...... finns inga ord för den här upplevelsen!

Mes grandes compliments et gratulations au chef!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

På tisdag nästa vecka ska jag bege mig till Sahlgrenska för där finns dom "bästa gubbarna" enligt utsago. De underbara sköterskorna på 1:an i Kungälv ska meddelas din råa kommentar och kommer att "ta hand" om dig om du skulle behöva söka vård här. Jag ska dela ut ditt porträtt så de ska veta vem de ska guppa med om chansen dyker upp.

Jappe

PS. Jxxxa plattor! Gringubben kom fel.

Hmm! "Guppa med"??? :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Kocken har antagligen kikat i den här tråden och blivit inspirerad till att utföra veritabla stordåd bakom grytorna. Dagens fruktiga nötfärsgryta hade en obegripligt fin balans mellan voluminösitet och konsistens med smaker både ljuva och heta vilket omedelbart initierade fantasin, för att inte säga själen till en rundresa i tidigare smakupplevelser ända från moster Gretas Tore Wretmanska köttbullar till SirMcLains brutala chiligrytor. Total harmoni! T.o.m. broccolin var på kornet lagom al dente om än aningen undersaltad vilket ju är lätt att korrigera vid bordet. Tusen gånger hellre undersaltad än översaltad mat. Ett kök som är försiktigt med saltandet visar stor respekt för kunderna/gästerna till skillnad från de kök som bara öser på med salt i sådana mängder att endast råbusar och HD-folket uppskattar maten.

Pricken över i:et sattes av den efterföljande äpplekrämen som jag lyckade få utan att den hade besudlats av den eviga komjölken. En elegant och fraich final på en grandios smakupplevelse!

Monsieur le Chef! Merci beaucoup!
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Med den fina medicineringen finns det förhoppningsvis gott hopp om ett tillfrisknande. Hälsningar Göran Hellman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Köket på Kungälvs sjukhus presterar nu den ena paradrätten efter den andra. Till middag fick vi lyckliga patienter en vansinnigt läcker, storskivad fisk i en utsökt örtkryddad vitsås som fick mina smaklökar att hamna i extas. Desserten, en liten (guskelov) makalöst god mandelkaka med lite crême de Cassis oppanpå som fullbordade detta mästerverk sände rysningar av välbehag efter ryggraden. En magnifik måltid med en liten plump bara. En plump som återkommer emellanåt: kalla ärtor till maten. Är det ett mode med kalla grönsaker? 4,95 jappar av 5, dock! Gottgottegott!

Jappe

PS. J'ai oublié. Mes compliments au chef avec emfas!
 
Senast ändrad:

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Nästa gång jag hälsar på dig kanske vi kan synkronisera med n´ån måltid så jag också kan få äta en gourmetmåltid. Idag fick vi nöja oss med surströmming på campingen i Lidköping
:wink::wink::twitcy:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Stackars människor! Konserver är konserver. Senast jag åt surströmming var på en surströmmingsfest i Santa Pola 2011. Läs här om surströmmingspartyt!

http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-15/#post330693

sur.jpg

En förutsättning för att komma i åtnjutande av gourmetmaten på Kungälvs sjukhus idag är att man är rejält sjuk, såpass sjuk så att man blir inlagd. Först måste man emellertid passera den tuffa kontrollen på akutintaget och lyckas man med det så blir det en lång väntan på doktorn och för att klara den pärsen bör man inte vara alltför sjuk (!). 7-8 timmars väntan på en medioker brits i ett utrymme som verkar ha förhörsrummen i gamla Östtyskland som förebild jagar effektivt bort lycksökarna. Metoden kan verka barbarisk men fungerar väl! Du är välkommen att göra ett försök men jag tror inte att det lyckas. Du är alltför frisk!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Det har blivit svårare att beskriva maten i lyriska termer och det beror naturligtvis på att man snabbt blir bortskämd här. Dagens lunch bestod av kasslergryta med haricots verts, potätemos eller ris som utfyllnad. Idag stod jag emot det goda moset för hälsans skull och åt bara grytan med extra haricots verts. Absolut delikat anrättning med ett litet fint sting i paprikasåsen. Haricot vertsen var ordentligt underkokt vilket är bra eftersom färre vitaminer kokar bort då. Jag upptäckte att om skar man ner bönorna till mindre bitar och görade ihop det med såsen så blev det utomordentligt smakligt. Full poäng!

Efterrätten, en delikat fruktcocktail med en extremt liten gräddklick chockade mig först men när jag påpekade diskrepansen i proportionerna mellan frukten och grädden för matutdelaren så tilldelades jag genast en extra stor klick. Många tror ju att de blir tjocka av grädde samtidigt som de smockar i sig kolhydrater så att de blir sjuka. Detta förhållande gjorde att gräddtillgången var god och det knusslades inte. Man skulle kunna säga att jag profiterade på andras okunskap i ämnet. Folk litar ju t.o.m. på Livsmedelsverket!! Den enes död, den andres bröd.

Mycket god lunch idag igen!

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Ääääh, du smörar bara för personalen. Jag ger mig den på att du visar dina inlägg för dom så du blir särbehandlad. :D
Har du kollat vad för föda de andra patienterna får. Får de också extra ranson av Haricot verts och grädde?
Kanske någon stackare i slutändan blir helt utan?
:mat::mat::mat:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Kocken började bra idag men något gick galet till middagen. Nötfärsbiffar med morötter låter väl bra. Möjligen ska nöt tolkas som att det var nötter som hade åstadkommit maten. Själva färsbiffen gick väl an om än knappt men morötterna var hemska. Gummimorötter. Såsen var så trist så att man anade att Knorr var ansvarig för den. Till efterrätt något syrligt i en kopp som smakade ganska bra men eftersom ingen kunde redovisa innehållet så vågade varken grannen eller jag dricka ur allt.

Det är inte första gången som grönsaker och rotfrukter behandlats väldigt illa i köket. Jag ska försöka beskriva hur en normalportion ser ut på Kungälvs sjukhus. Kött eller fisk, oftast välgjort och bra kryddat. Till det kokt potatis eller potatismos där moset är riktigt gott. Ris eller pasta serveras ofta. Av dessa kolhydrattillbehör finns väldiga högar och det tar slut varje dag. Sorgebarnet är grönsakerna som ofta serveras kalla. Jag tycker inte det är någon större konst att omvandla djupfrysta grönsaker till god och ätlig form men den konsten har man av någon anledning inte tillägnat sig i sjukhusköket. En anledning kan vara att efterfrågan på grönsaker är väldigt liten. Patienterna tycks föredra kolhydrattillbehören framför nyttiga grönsaker. Vissa samband blir tydliga när man ser mängden sockermätare som ligger lite här och var på avdelningen. Sockersjukan härjar och sjukhusmaten bidrar till att hålla igång efterfrågan på insulin.

Ganska skrämmande! Diabetespatienter matas med kolhydratstinn mat!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Idag ska vi äntligen få lite rödvin! Inte till maten utan i maten. Fast nu blir jag tveksam; sjukhuset kanske klarar det inga andra klarar, nämligen att göra bœuf bourguignon utan rödvin. I så fall ska det bli intressant att erfara hur smaken blir. Det är kanske därför det står burgundisk gryta på mattavlan i stället för bœuf bourguignon! Återkommer med recension. Blotta tanken på bœuf bourguignon gör att snålvattnet rinner till! Jag vet att köket är kompetent så jag hoppas att inte kocken har en dålig dag.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Allvarliga kommunikationsproblem!

Himla käckt att kalla ordinär köttgryta för bœuf bourgignon. Det var en enkel köttgryta utan någon av den burgundiska grytans alla magnifika smaker men den var inte dålig för det. Det mest intressanta i dagens lunch var en morotssallad med äpple som passade till köttgrytan ungefär som hand i stövel! Den åt jag som förrättssallad och den var mycket frisk och god. Till efterrätt Triumfs glassvariant som var förvånansvärt god. Börjar glassbolaget kunna imitera riktig glassmak eller var det en gammal bunke som plockats upp ur frysen, tro?

Mätt och nöjd trots namnbedrägeriet. Detta är ju ett sjukhus och ingen restaurang! Till middag blir det "örtig ost- och skinksås till pasta eller potatismos" (!).

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen