• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Djäkla trist men gäller nog inte bara Kabe tyvärr. Jag köpte ju en Knaus som var en tre år lång följetång av fel och elände som aldrig tog slut. Fick byta till mycket stor förlust.
Kvalitet är ett mörkt ämne i branchen även om endel verkar ha tur.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Ja våra kära återförsäljare är så dåliga som det sägs. Min gode vän bytte in sin bil 2006 hos en stor återförsäljare nära där vi bor och det var nerslag på 12 punkter enligt besiktningsprotokollet och avräkning (sänkning) av inbytespris mot en nyare bil av känt så kallat (premiummärke). När jag jävlig som jag är tog jag två turer till återförsäljaren och undersökte efter 1 vecka och 4 veckor för att kolla om dom avräknade felen var åtgärdade men givetvis icke det kommenterades bara att det är småfel som man själv lagar lätt trots att 85000:- hade lagts på det inbytespris som kompisen fick. När jag fick tag i en säljare hos samma firma och fick honom att snacka så framgick det att lönemodellen var följande att det var av stor vikt att ge ett lågt inbytespris och givetvis sälja på extrautrustning så mellanskillnaden var så stor som möjligt för det utgick 15% provision till säljaren. Vill inte nämna varken märke eller handlare för då kommer det igång vilda märkesfanatister som försvarar sitt premiummärke jag vet att det förekommer denna metod på alla bilar oavsett märke men det är givetvis större möjlighet att lägga på ett större påslag på en dyr bil där kunden har svårare att sälja den privat när den kommer över 1 miljon som inte alla sitter med på fickan utan att buga och bocka för sin bankman och kan låna på sitt hus med övervärde. Vill bara med detta inlägg ge lite klarhet varför det ser ut som det gör lite var stans runt vårt land inte lika vanligt i Tyskland men det tar vi en annan dag där bilarna kommer från uthyrningsfirmor främst som begagnade.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jag fattar inte varför handlarna och märket inte bara reperarerar felen!
Då hade de ej fått all denna dåliga publicitet!
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jag fattar inte varför handlarna och märket inte bara reperarerar felen!
Då hade de ej fått all denna dåliga publicitet!

Om man köper en Svensk produkt som gör gällande att man alltid är steget före alla andra och får en vagn behäftad av mängder av fel och får en hel semester förstörd inte ens får gehör för ett blygsamt skadestånd. Det är inte så underligt att vi valt ett annat märke, flera som frågat vad vi tyckte om ovanstående märke kan nog räkna ut vårt svar. Detta kan kallas synergieffekt!!!!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

HBK skulle göra som HUSBILSKOMPISAR & inrätta en husbilsombudsman som tar tillvara medlemmarnas intressen när det uppstår problem med en återförsäljare angående garantifrågor, bristfälliga montage, reparationer & liknande. HBK är Sveriges största husbilsorganisation & borde ha en väldig slagkraft. Kanske något för styrelsen att fundera över?

Bennie
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jag håller med att det kan vara bra med en ombudsman. Men då skall det vara en som kan ha förtroende av alla. Inte bara köper men också säljare. Annars kommer det aldrig att fungera.
Det är kanske något man kan föreslå till årsmötet.
Jag är kanske mer tveksam till en ombudsman på husbilskompisar.se. Var det er en privat person där äger domänen, inte en organisation.
Men det kan vara att jag tar fel på detta punkt.

MVH

Dahl
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

HBK skulle göra som HUSBILSKOMPISAR & inrätta en husbilsombudsman som tar tillvara medlemmarnas intressen när det uppstår problem med en återförsäljare angående garantifrågor, bristfälliga montage, reparationer & liknande. HBK är Sveriges största husbilsorganisation & borde ha en väldig slagkraft. Kanske något för styrelsen att fundera över?

Bennie

Instämmer helt! Varför ska vi rätta in oss efter Hymer som i dag äger nästan alla märken och tillverkning. Dom svarar inte på något - varken här eller i Tyskland! Jag hade upp detta med HBK på mässan liksom med Caravan och båda skulle ta upp det med sina respektive styrelser. Ännu inte sett eller hört något om det. Som sagt, Husbilskompisar.se har detta och dom har hjälpt flera stycken så det borde fungera även i större föreningar.
I dag nonchalerar eller saknas vilja och kunskapen hos försäljarna om att hjälpa till vid fel på antingen gamla eller nya bilar. Skulle inte förvåna mig om dom köper bilarna utan garanti hos respektive tillverkare och sedan själva bekostar reparationer m.m. eftersom dom är så ogina att hjälpa till!
- Vi hinner inte leveransbesiktiga bilar vi säljer, sa en säljare!
Inte konstigt i så fall om det blir fel!
Och varför ska ett märke ha monopol på att bilen ska fukttestas hos just dom? Det viktigaste är väl att det görs på ett rätt sätt och på samma villkor som bilprovningen har dvs avreglerat. Senast fick vi besiktningen gjord 200 km hemifrån på 16 minuter vilket var ett timpris på nästan 6000:-. Horribelt!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

"Vinnande" låter ganska kortsiktigt i sådana här sammanhang... Med hjälp av Internet, tidningar (inte minst HBK erfarenheter) och annan typ sociala-medier så är oseriösa "säljares" sätt att driva sina verksamheter dödsdömt på förhand. Det kommer att leda till andra alternativ och därmed kanske bättre produktion & framför allt kundvård.
Efter besök på Elmia & Düsseldorf mässor senaste åren har vi fattat ett beslut att bygga på hemmaplan och det fungerar alldeles utmärkt, både ekonomiskt och framför allt kvalitetsmässigt. Vi kan välja, kommunicera, övervaka och vara överens om detaljer på ett helt annat sätt än att "bara" välja enligt vad prislistor bjuder på...

Tack för en bra tråd!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Jo men blir man av med kunderna så är det inte kul för dem!

Det här med oseriösa bilhandlare som inte vill fullfölja sin del av ett avtal eller helt enkelt fuskar, luras & ljuger är väl inget nytt begrepp. Att dom riskerar att bli av med kunderna verkar inte vara någon större risk. Det finns fortfarande ett tämligen stort kundunderlag bland oss svenskar så att det både räcker & blir över. En stark husbilsägarorganisation med stor kunskap om husbilar som tar tillvara kundernas intresse är nog ett måste. Arn i all ära, men är dom insatta i sakspecifika frågor rörande husbilar när dom beslutar i ett ärende?

Bennie
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Det här med oseriösa bilhandlare som inte vill fullfölja sin del av ett avtal eller helt enkelt fuskar, luras & ljuger är väl inget nytt begrepp. Att dom riskerar att bli av med kunderna verkar inte vara någon större risk. Det finns fortfarande ett tämligen stort kundunderlag bland oss svenskar så att det både räcker & blir över. En stark husbilsägarorganisation med stor kunskap om husbilar som tar tillvara kundernas intresse är nog ett måste. Arn i all ära, men är dom insatta i sakspecifika frågor rörande husbilar när dom beslutar i ett ärende?

Bennie
Bra svarat men VARFÖR så väldigt ljumt intresse för en så viktig fråga. Många blir ordentligt lurade och uppkörda och orkar inte fortsätta att få rätt mot "hästskojarna"! Här tycker jag att HBK, Caravan och MHCS bör ta sitt ansvar gentemot medlemmarna!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Berkri, du kan börja med att lägga in en motion om detta på HBK's kommande årsmöte 2015, då får du säkert ett konkret svar på ev intresse för detta inom vår föreningen HBK (och så tror jag att det funkar i alla andra föreningar också)!

Det är säkert så att många "husbilister" behöver stöd i dessa frågor, lycka till med t.ex en motion!
Så här ser fö mina egna erfarenheter ut som husbilsköpare, fler än de som berättar är säkert drabbade och lider i det tysta (= Svenska metod att räddhågat bara söka tiga ihjäl problemen)!
 

Bilagor

  • Inlägg, HB leverantörer.docx
    19,9 KB · Visningar: 123
B

BernthåInger

Guest
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Hej.
jag tror att innom ca fem (5) år är det husbilsmarknaden som är vår nästa
krisbransch.
Marknaden är mättad på husbilar och framför allt är det begagnad marknaden som är mättad, frågan är vem skall köpa alla begagnade husbilar som är till salu i sverige.
Många väljer begagnad köp i tex tyskland där du kan köpa en relativt ny husbil för priser som inte svenska husbilsförsäljare kan konkurrera med.

BernthåInger
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.692
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Allt fler missnöjda med sitt husbilsköp

Bra svarat men VARFÖR så väldigt ljumt intresse för en så viktig fråga. Många blir ordentligt lurade och uppkörda och orkar inte fortsätta att få rätt mot "hästskojarna"! Här tycker jag att HBK, Caravan och MHCS bör ta sitt ansvar gentemot medlemmarna!
Sista mening. Vad ska klubbarna ta för ansvar över ditt inköp??
Förstår inte vad du menar med att klubbarna ska ta sitt ansvar???

Dom bilar vi köpt hos Codat sedan 1997 så har det alltid varit problem med olika saker men där har det aldrig varit några problem med att få det fixat.
HaDe Hasse
 
Toppen