• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allroundäck

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2025
Vad har ni för erfarenhet av denna typ av däck jämfört med sommardäck?
Hur gör ni på resan t.ex. till eller från varmare länder vintertid utan vinterdäck? Vilka däck har ni av erfarenhet bra kvalitet?

F

F.d. 52959

Guest
Sv: Alroundäck

Hej
Har kört på friktionsdäck i fem år och ser bara fördelar. Vår bil levererades med
dessa däck. Köp dock inte Goodyear. Vi har nu Nokiadäck som jag tycker är mycket bra.
Michelin är säkert bra, beroende på vilken dimension du söker.
Vår bil har 17" s fälgar.
Av tester jag läst är det inte säkert att åretruntdäck/friktionsdäck drar mer bränsle ån vad sommardäck gör.

Dessutom är det skön slippa byra däck ständigt vår o höst.
Mvh

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Någon får gärna förklara detta med åretruntdäck. Är de godkända för bilar under 3500kg? Får de användas på vintern? Vilken märkning skall det vara?
Ha det

F

F.d. 8765

Guest

Ja, det är dom. Ja, det är "dubbfria vinterdäck". Det ska stå M+S. Det är grövre mönster och mjukare gummiblandning i dessa däck, vilket gör att dom kanske slits något lättare, men å andra sidan blir det billigare i längden med en omgång däck. Sen kan man diskutera väghållningen speciellt sommartid. Några tycker dom är lite svampiga. Jag kör på M+S själv och upplever ingen märkbar skillnad. Det är ju inga racerbilar de ska sitta på.

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Det borde innebära att par vinterdäck som använts några år och blivit för torra och hårda för att vara bra på vintervägar, borde fungera bra på sommaren? Eller har jag fel?
Jan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Allroundäck

Jag har bara kört på dom den senaste månaden och kommer ju använda dom även i vinter och nästa sommar och det är ju då jag märker detta , jag hör av mej .

Toppen