• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkolås ?

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Regeringen har idag gett upp frågan om Alkolås i alla nya personbilar.
Det blir ingen lagstiftning om obligatoriska Alkolås i Svenska personbilar, förren vi får EU med oss.
Inom EU är man oerhört skeptisk mot kraven på Alkolås i alla NYA personbilar.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Alkolås ?

Alkolås är nog den största bluff som sålts ! En kompis berättade att Hagfors kommun satt det i samtliga fordon och det visade sig att det går bra att blåsa upp låset med tryckluft. Ex du har druckit tar en burk renluft 60:- på biltema och blåser i munstycket och resan är klar !.
Samma berättade om en buss åkeri i norra Värmland som inte han skicka sitt alkolås på årligservice och ringde till till service firman i Jönsköping och dom sa Sitat: ta bort locket och bygla 1 och 2 så är alkolåset urfunktion. Min bestämda åsikt är att polisen sköter den saken med mycket mer kontroller då får man med dom som har tagit andra droger oxå.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Alkolås ?

Ja hur gör man med alla som kör drogade det är ju ett jätteproblem,hoppas de kommer på ngt i framtiden.Där finns inget sunt förnuft i alla fall.Ta en dos ghb och det är ute ur kroppen garanterat på 4-5 timmar 1 timme säger en del.Det lämnas prov på prov men inget syns. /susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Alkolås ?

Hasse,

Väldigt konstigt men i Belgien ska dom ju tvångs installera alkolås i bilarna på dom som har torskat 3 gånger för rattfulla. Fattar inte varför dom väntar på den 3:e gången :mad: indraget körkort på livstid och höga böter enligt inkomst är enligt min mening den enda raka.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Alkolås ?

:cool:Det ända som jag kunde tänka mig som KANSKE fungerar, vore en sånn där Elektronisk sniffer som sniffade av luften i kupen efter alkoholånger.
För det går ju inte att hålla andan i ett par mil i sträck , vad jag vet?
Men då kanske fyllona kör med dykutrustning?
Sen är det ju det om man kör med en passagerare som har tagit sig en stadig en, vad gör man då?
Det har nog exprementerats en hel del på det här området tror jag,men problemet tycks kvarstå.
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: Alkolås ?

Hej, jag har alkolås i min "jobbarbil" det funkar bra. Vi fick det instalerat i somras i alla fordon som ska användas i "samres "dvs för färdstjänst, skolresor och sjukresor.

Sen har jag haft lite otur nu sista veckan när det inte har funkat så bra, jag har blåst OK men det har inte gått någon signal till starten i allafall . Det är inte roligt när man har körning & beställnigar som väntar. Annars så har jag absolut ingenting att invända mot det, jag tycker att dom ska instalera det i alla nya fordon som tilverkas:wub:. Mvh
 
F

F.d. 6095

Guest
Sv: Alkolås ?

Jag håller med om att alla bilar skall ha alkolos
hälsningar agneta
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Alkolås ?

Jag vill tacka regeringen och EU, om de nu varit inblandade! De har då besparat oss bilägare en utgift för alkolås!
Var det regeringens förslag, proposion, beslutsunderlag eller vems. Denna regering brukar ju hävda individens frihet och egna ansvar!

Ett fungerande och tillförlitligt alkolås är inte gratis! Det fördyrar en ny bil med ca 1.000-2.000 Sek + försäljnings-/vinspålägg! Vid ett obligatorium tillkommer säkert även kontrollkostnader hos bilbesiktningen.
Den smarte "festaren" och andra finner säkert metoder för att koppla till och från en "slik" anordning enligt behov (jfr ex fartkameror).

Ett alkolås klarar inte kända/okända droger, medeciner, mm?!

Om nu kontroller önskas, varför då inte också följande, om bilägarna har gott om pengar;
# Kortläsare för avläsning giltigt körkort inkl fingeravtryckskontroll, för att kunna starta och köra?
# En apparat för att kontrollera att föraren har erfordelig syn, för att kunna starta bilen?
# Kontroll av att alla i bilen är bältade, för att kunna starta/resp köra bilen?
# En apparat som kontrollerar "alla" avvikande tillstånd hos föraren ex upprördhet, reaktionsförmåga, mm, för att kunna starta bilen?
# Körkortet som sådant kanske löpande borde kontrolleras mot medecinska register för att äga giltighet under olika skeden (kanske stroke, benbrott, mm)?
Obs att denna uppräkning bara är ex på vad man skulle kunna hitta på, med alkolås som dålig start!

Dessa förslag, är är säkert minst lika effektiva som alkolås men kostar ju också pengar! - Men vill någon verkligen ha det så?

Jag är nöjd om vi slipper komplicera och fördyra bilen och bilägandet "i onödan", det finns klart bättre åtgärder då det gäller att stävja felbeteenden i trafiken!
/ Hälsn, Bengt 333
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: Alkolås ?

Vi har alkolås i vår bil på jobbet (jobbar på en avd inom sjukvården) Det har krånglat hela tiden, vi kommer inte iväg på bokade patient resor, den visar ok men startar inte.
Nu är vi på väg att ta bort det, det fungerar ju inte som det ska, och det måste det göra om man ska ha ett sådant i bilen.

:(:( Lena
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Alkolås ?

Jag anser att har man sunt förnuft så behövs inga alkolås .
I Skövde så har dom alkolås på sopbilarna och en kille fick hjälpa av sina arbetskolegor att blåsa då han var drucken 3 gånger !! Inte ens sunt förnuft fanns hos någon av dessa 3 , alla 3 blev uppsagda .

I hemvården i Habo ( enligt Falköpings tidning) så hade dom också alkolås och dom krånglade så det kunde ta 30-40 minuter att få igång bilen .

Jag blev rammad av en 65 årig kärr..... som hade tagit ett glas vin ( sa hon i rätten ) och hon skulle åka och titta till katterna i stugan och då möttes vi på samma sida ( min sida) och hon hade 1,78 i promille !!!

SÅ !! Mycket flera poliser och mycket tätare kontroller samt fängelsestaff med en gång a´la USA stil .

Det var inte första gången hon körde full och inte heller den sista ... (jo tänker ni , dom tog väl körkortet ?? )
Vad 17 spelar det för roll hon kör väl lika bra bil utan körkort ...
In med dom 1 månad så får dom tänka lite på vad man inte skall göra .

Jag är medlem i MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund MHF sedan början på 70 talet då man var med i deras ungdomssektion , medlemsavgiften ger dessutom ca 400:- i rabatt/fordon man har på försäkringen i SalusAnsvar .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Alkolås ?

Har under många år farit fram på våra vägar. Har ett hus utanför Jokkmokk sedan 10 år tillbaka och åker dit i snitt 7 -8 gånger per år med bil samt barn på västkusten. Betyder resor nästan varje helg Åker cirka 4000 mil per år och facit av detta de senaste 10 åren. Har bara blivit stoppad EN gång för alkokontroll men åkt fast för fortkörning två gånger och bötat för att inte haft bälte på mig inte ens då togs alkotest!!??. Det behövs verkligen flera poliser ute i trafiken. Varje sund människa med lite kvar i roten kör väl inte alkoholpåverkad. Har ett antal kompisar - yrkesförare såväl buss som tradarförare och dom dricker inget minst 24 timmar före körning. Hur är det med oss själva?? Tar vi inte gärna en eller ett par kalla öl och kanske lite vin kvällen före vi kör?? Detta är ju en samvetsfråga för var och en men konsekvenserna kan bli katastofala. Säger med detta inte att jag är nykterist
mvh Bror
 
Toppen