• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ALKO fjäderben?

F

F.d. 50069

Guest
Hej på er i ruskvädret:)

Jo, är det någon som har monterat ACS fjäderbenet på sitt Fiat chassie?

Skulle va intressant att få veta om den bra stora prisskillnaden mellan ett par styvare framfjädrar och detta nya ben som är en komplett enhet är prisvärd?

Finns tydligen i två versioner, ett för heavy och en för light chassie.

Runt 13.000 kr plus montering är ju en del:oops:, om det stannar vid det! Det är ju faktiskt så att får man upp nosen en fyra, fem centimeter så borde ju rumpen sänkas lite:(, eller hur?

Det är ju inte helt skitskoj på ett redan stort överhäng! Har man ALKO chassie med vridstavar och INTE de vanliga fjädrarna så blir även en luftkuddelösning bak bra mycket dyrare också.
Bossing påstår då att man jacka om stavarna bak för att höja motsvarande:)
NÅN som vet eller testat:confused:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: ALKO fjäderben?

Om du höjer 5 cm fram borde ju överhänget bak komma ned 2-3cm om det är runt 2 meter långt, det bör inte göra någon stor skillnad om du inte redan har problem? Det rätta är ju att fixa till framvagnen så att allt fungerar som det skall, och sedan justera bakdelen efter det. Inte tvärtom som ibland sker?!

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Förstår inte varför det skulle vara så mycket bättre att byta hela fjäderbenet jämfört med bara fjädern?
Är stötdämparens egenskaper annorlunda?
Mindre dämpning och retur för att det ska kännas mjukare?
Andra fjäderegenskaper?
Elastomergummit annorlunda?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Dämpegenskaperna är annorlunda,fjädringsvägen längre.sök på Alko ACS får du svar.

F

F.d. 50069

Guest

Det vore spännande att få höra synpunkter av någon som HAR gjort installationen!
Det där med att inte stötdämparen inte behöver lira med fjäderkonstanten är ingen bra inställning:(

Jag vet genom egna (och andras) erfarenheter hur extremt viktigt det är att dessa två komponenter lirar i en bil är. Det kan bli riktigt lurigt annars.

FAST, det kan ju vara så (och är det säkert:)) att orginaldämparna i en husbil säkert klarar av att göra jobbet även med dessa ersättningsfjädrar med olika fabrikat.

Men, det kan ju vara så att komforthöjningen är så stor att det är värt peningen att ligga på topp;)
( man är ju lite pryltokig ibland;))

Grejen med min fråga är att våran nyinförskaffade Carthago är riktigt strutig, trots att den är helt plan. Alltså inte hänger på nosen.
Det är stor skillnad i gångegenskaper mot våran sålda Eriba. Men, det kommer att fixas till;), på nåt sätt.
Carthagon är låg i chassiesättningen, och den har ju bara gått 1200 mil så sliten kan den ju absolut inte vara.
Nää, det är nog ytterliggare ett fall där även en premiumbilstillverkare inte löper linan fullt ut och även får till chassiet på ett bra sätt:mad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Har liknande problem som Du skriver om. Enligt BiÖ så är nästa steg att införskaffa luftfjädring på vår Carthago. Detta var innan den nya fjädringen kommit.Något jag konstaterat är att lufttrycket i framdäcken inte får vara för högt. Jag kör på max 4,0 bar.
Hälsningar Göran Hellman.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Bossings i Linköping hade ju ett mässerbjudande på Elmia där man kunde få ALKO fjäderben monterade för drygt 12000 kronor. Jag hade en ingående diskussion med tekniker på ALKO innan jag bestämde mig för att slå till på erbjudandet. Jag har inte något större problem med nerhäng i fronten. Jag är mer intresserad av komfort och styrrespons. Fjäderbenet är ju en homogen enhet framtagen av ALKO för att höja säkerhet och komfort på husbilar.

Man kan ju för halva priset få andra fjädrar, man har dock kvar de gamla fjäderbenen/stötdämparna.

Jag får återkomma med en utvärdering när det är klart.

Kenneth

F

F.d. 50069

Guest

Undrar om struttigheten inte är något som de flesta bilar med Heavy chassiet lider av:(
Så att säga medaljens baksida för att få lasta mer..........
Jag har kört flera bilar med just detta chassie, t.ex. en KABE 740 som jag också tyckte var lite "stel", inte struttig, men just stel.

Trots att vi har sålt våran bil så vill jag forsätta att berömma Eriban:oops:, lilla chassiet 3850kg totalvikt och en VÄGD lastvikt innan utrustning på 850 kg

Den fina relativt bekymmersfria 130hk motorn , samt jäkligt fina gångegenskaper, iaf med luftfjädring i rumpen.
FAST, det är en riktigt stor skillnad i ljudkomfort till Carthagons fördel:), trots att vi trixade med innerskärmar och extra ljudisolering här å där. Ett jäkla oljud från bodelsdörren med sitt låga insteg:mad:, det löste vi med ett tjockt draperi samt en kudde längs ner i insteget. Bättre blev det men inte hundra!
Kolla på blocket ....finns till salu hos den som köpte bilen. Eriba car 697

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Enda faktauppgiften på Alko's hemsida är att framvagnen höjs 25-40mm. Resten är säljsnack!

Kan du utveckla påståendet, jag blev kanske lurad av säljaren ?

Kenneth

Ingen aning vad säljaren sagt till dig men tror säkert att benet gör komforten bättre. Däremot fick jag inte svar på mina frågor genom att titta på Alko's hemsida. Där förklarades på intet sätt hur det gör komforten bättre förutom att fjädringsvägen ökar med 25-40mm. Frågorna som jag ställde i tidigare inlägg var även hur stötdämparen och ändanslag var ändrade. Detta tycker jag var viktiga frågor eftersom det är där skillnaden mellan att bara byta fjäder och hela benet troligen ligger.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Att det skulle vara säljsnack får ju stå för dig.
Reisemobil Int lät montera fjädringen på en Carthago, resultatet redovisades i tidskriften i augusti 2013, se f ö tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t73123/

Det är som sagt faktauppgifter jag är ute efter. Vore mycket intressant att läsa Reisemobils artikel. Har sökt efter den men hittar den inte??? Är det den här tidningen:
Reisemobil International | Wohnmobil-Magazin

S

Sören-6830

Guest

Det är som sagt faktauppgifter jag är ute efter. Vore mycket intressant att läsa Reisemobils artikel. Har sökt efter den men hittar den inte??? Är det den här tidningen:
Reisemobil International | Wohnmobil-Magazin

Jo, det är rätt tidning. Kanske var det septembernumret 2013, får den med posten ca 15:e månaden före.
Missuppfattade kanske din formulering om "säljsnack". Det lät som om du avfärdade funktionen hos fjäderbenet som säljsnack men förstår att du menade att det inte fanns så mycket info hos Alko.:)

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hittade testet nu och köpte det, ska läsa i kväll efter en hård dags arbete!

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hittade efter en hel del letande testet av AL-ko's fjäderben. Konklusionen var att bilen blev mycket mindre stötig samt mindre skakningar i säte och ratt. Artikeln var mycket positiv till fjäderbenet och inget negativt framkom.
- Hefte-Archiv (E-Paper) | Reisemobil International

Är det någon som hittills skrivit i tråden och vill ha testet kan jag eventuellt skicka över, meddela via pm.

Alko_federbein_test.pdf.jpg

Toppen