• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALKO-chassi

F

F.d. 53091

Guest
Sv: ALKO-chassi

Inte våran heller! Titta på bilen du skall köpa? Provkör är allt ok KÖP!!:mcride:
 

unisat

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
15421
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Är den bästa investeringen i komfort och stabilitet som går att få.
Man flyter fram:)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: ALKO-chassi

Har en Kabe 750 2012,a med ALKO-chassi. Upplever den något hård och stum bak, men annars är den stabil som ett strykjärn på "brädan".
//Tommy
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: ALKO-chassi

Efersom jag startade tråden så får jag berätta hur valet blev ang ALKO.
Vi bytte husbilsmärke på husbilen, innan affären blev klar. Det blev en Carthago och där var AlKO-chassit.
Vi slapp därmed välja att lägga extrapengarna utöver priset, som var på den specade bilen.
Vi är jättenöjda med affären och körde 1000 mil med den förra året. :yes:
Bengt
 
F

F.d. 30307

Guest
Sv: ALKO-chassi

Kanske en dum fråga men som nybliven husbilsägare.

Hur vet man om man har Alko chassi eller inte.

Fiat Ducato -07
Mclouis 640
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ALKO-chassi

Titt under bilen - ser du langfjærer så er det ikke alko. ALKO har hjulene på en pendelarm ut fra et rør som går mellom bakhjulene - fjæringen ligger inne i dette røret.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: ALKO-chassi

Det är som ett Husvagns chassi gallvat likartad konstruktion.
 
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Hej, har valt både AL-KO ACS (fram) och AL-KO ALC (bak) som extra tillägg på min beställda Adria Sonic 2015, 4250kg .. Hoppas det är en bra kombination och att inte bilen lutar framåt med detta val? /Rolf
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: ALKO-chassi

Nu skall jag vara riktigt ärlig:oops:
Vi har en Carthago i51 med ALKO chassie, orginalutrustad än så länge, hmm.

På våran tidigare bil hade vi FIAT's egna lågbyggda chassie med bladfjäder bak.
Jag måste säga att komforten var bra mycket bättre med FIAT chassiet.

SEN, kan jag också säga att våran nya bil är ju helintegrarad med org fjädrar fram och förmodligen är det inte mycket till fjädringsväg kvar till bumpstoppen:oops:
Fast bilen är stötigare i rumpen än den gamla bilen.

SEN, är det så också att på den gamla bilen var det det "lilla" chassit med en totalvikt på 3850 kg och halvintgrerad, alltså bra mycket mer balanserad vikt på framhjulen.

SÅ, lite är det till att jämföra äpplen och päron:rolleyes:
Men jag tror fullt och fast att en rätt viktad bil med lilla chassiet går behagligare iaf i fjädringskomfort.
Men i slutändan skall även Carthagon få gångegenskaper som motsvarar de övriga fina egenskaper bilen enl.oss har:p:

Detta med chassie är mycket komplext och för att få en bekvämt gående bil som även äger ett visst mått av "handling", så tror jag att påbyggnadsfirmorna över lag har mycket att göra.
Allt skall ju stämma i förhålland till bilarnas viktfördelning...fjäderkonstanter, stötdämpare, krängningshämmare, vridstyvhet. Ja allt.

Sen kanske vi vanliga dödliga förstör allt genom att totallt fellasta bilen;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Nu skall jag vara riktigt ärlig:oops:
Vi har en Carthago i51 med ALKO chassie, orginalutrustad än så länge, hmm.

På våran tidigare bil hade vi FIAT's egna lågbyggda chassie med bladfjäder bak.
Jag måste säga att komforten var bra mycket bättre med FIAT chassiet.

SEN, kan jag också säga att våran nya bil är ju helintegrarad med org fjädrar fram och förmodligen är det inte mycket till fjädringsväg kvar till bumpstoppen:oops:
Fast bilen är stötigare i rumpen än den gamla bilen.

SEN, är det så också att på den gamla bilen var det det "lilla" chassit med en totalvikt på 3850 kg och halvintgrerad, alltså bra mycket mer balanserad vikt på framhjulen.

SÅ, lite är det till att jämföra äpplen och päron:rolleyes:
Men jag tror fullt och fast att en rätt viktad bil med lilla chassiet går behagligare iaf i fjädringskomfort.
Men i slutändan skall även Carthagon få gångegenskaper som motsvarar de övriga fina egenskaper bilen enl.oss har:p:

Detta med chassie är mycket komplext och för att få en bekvämt gående bil som även äger ett visst mått av "handling", så tror jag att påbyggnadsfirmorna över lag har mycket att göra.
Allt skall ju stämma i förhålland till bilarnas viktfördelning...fjäderkonstanter, stötdämpare, krängningshämmare, vridstyvhet. Ja allt.

Sen kanske vi vanliga dödliga förstör allt genom att totallt fellasta bilen;)

Hej Anders.
Jag hade Alko AMC med Goldschmit fjädrar fram på min förra bil och väghållningen var mycket bra och nästan helt utan krängning. Bilen låg också i våg och lastförändringar märktes mycket litet även efter besök vid gränsbutikerna. Det som var litet mindre bra var att det blev litet hårt och stötigt precis som på en sportig personbil. Nu har jag riktigt mjuk och bekväm fjädring men saknar Alko när det blåser. Då kränger det bra. Om bilen står på genomslagsgummina ser du ganska tydligt om du tittar under fram. Bossings fixar det problemet mot ett mindre vederlag och dit har du ju inte så långt.:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: ALKO-chassi

Hej Jan :D
Nää, bilen är relativt plan, men låg ändå:oops:
Jag har kollat drivaxelvinklarna och inget heltokigt där heller!
Fast jag tror att fjädringsvägen ändå är för låg och den känns ansträngd i nosen på nåt sätt.
I den bästa av världar så skulle det dit nya fjäderben (ALKO's) samt luftfjädring bak....:oops:
Fast nu är verkligheten så att det får bli nån kompromiss ........anpassade fjädrar fram samt en nivåjustering i röven med omkuggade stavar i bakaxeln.

Bossing ligger nära som du säger och de är jätteduktiga och trevliga att ha att göra med:)

FAST, nu har vi ett par Grabbar i Mjölby som driver en Autoexperten Verkstad.
Dessa pysar har köpt på sig en GROV lyft och vill komma in på Husbileriet också.
De har tagit fram riktigt bra fasta priser på de olika servicarna vi behöver.
Sååå, nu till våren skall vi se hur de kan tackla detta med chassiet ;)
Jag tycker så att säga om "lokalproducerat"
Ja ja, vi får se hur det går, men kan hjälpa pysarna på nåt sätt så .....:)
 
Toppen