• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ALKO-chassi

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Är Alco-chassi så bra att det är värt att lägga till 25 000 kr mot ett heavy Fiatchassi, när man ska köpa ny husbil? Åsikter tack!
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ALKO-chassi

Bilen blir lavere og noe mer stabil med den utvidede sporvidden bak, selv vil jeg påstå at det er verdt pengene. Chassiet er og skreddersydd for just den husbilsmodellen. Det er ikke uten grunn at ALKO foretrekkes som basis for de dyrere modellene.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

ALKO chassie är givetvis något lägre men att beakta är att vid bilar från 7,5 m
så kan det bli problem vid på o avfarter från mindre färjor och vid en plötsliga branta höjdskillnader. Upplevde detta tydligt med min senaste bil där det bara var fråga cm innan ramförlängningen skulle ta längst bak. Funderade på att montera någon typ av hjul längst bak för att inte skrapa sönder denna men valde istället att montera hjälpluftfjädring för att på så sätt kunna höja bakändan när det blev kritiskt. Min åsikt är att jag skulle inte betala denna merkostnad.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: ALKO-chassi

Vi har nyligen bytt från AL-KO chassie till ett Fiat-chassie och jag tycker skillnaden är marginell. Den nya bilen upplevs som något mjukare i fjädringen och i detta fall är det bara positivt. Båda bilarna är halvintegrerade och ungefär lika långa.

Sedan den nya Fiat-chassierna kom är inte skillnaden så stor när det gäller höjd eller bredd som det var tidigare. Även Fiat har ökat spårvidden bak så nu sitter inte hjulen lika långt inne under bilen som tidigare :wink:.

Jag upplever den nya bilen som mycket mindre sidvindskänslig än den gamla, men det kan ju bero på andra faktorer.
 
J

Jarn

Guest
Sv: ALKO-chassi

Jag har haft två exakt samma husbilsmodeller, helintegrerade, med den skillnaden att en hade ALKO chassie.
Jag upplever stor skillnad till ALKOs fördel.
Mycket stabilare vid sidovind och framförallt då man kör om t.ex. långtradare.
Behagligare fjädring och skönt att slippa höra "knirrande" ljud som ibland uppstår på Fiats bladfjädrar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Alko mot Fiat orginal chassi är som att jämföra en lastbil med en personbil. Alko ger bättre väghållning och lägre fjädringsfrekvens. Vill du verkligen sväva på moln så köp Alko med ALC eller luftfjädring. Alko är också galvat och rostar inte. Fiat måste rostskyddas direkt om du inte bara kör på sommar och torra vägar.:)
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: ALKO-chassi

Många synpunkter men olika.
Har inte Fiat-chassi någon form av galvanisering också. Även om man åker sommartid så regnar det ju för det mesta i Sverige.
I en annan tråd diskuteras gummibäljarna som en god hjälp för att få stabilitet, hur bra är det som ersättning för AL-KO?
Stabilitet vid omkörning eller motsvarnde är ju bra med AL-KO vet jag, eftersom vi i dag har det. Trodde att breddat chassi skulle ta bort den skillnaden!?
Vår Burstner 1977 hade smalt Fiat-chassi och var sidokänslig, den gnisslade också i fjädrarna och det var bedrövligt. Har pratat med några husbilsägare, men enligt dem så finns inget gnissel!?
Jag är som åsnan mella hötapparna. Ska jag sattsa 25 skära till eller nöja mig med standardchassi. Man kan ha mycket roligt för 25 tusen kr.
Bengt :wideeyed:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Åter igen... välj Fiat och i så fall satsa på Goldschmitt tilläggsluftfjädring.
Då kan justera hårdheten efter behov. Kostar c:a 7000:-
Märker inget gnissel heller.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: ALKO-chassi

Bürstner -77 är ju ett tag sedan? Gnissel ifrån bladfjädrarna är ju bara dåligt underhåll egentligen. :wink:

Rättelse: Felskrivning av årsmodell på förra bilen? Det var en 1997 års modell.
Den bilen hade ett gnissel i fjädrarna som jag fick spraya med olja efter ca 50 mil. Jag tror jag borde undvika det problemet efter vad jag hört på HBK och andra, om jag väljer Fiat-originalet.
Bengt
 

Spirit

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
2620
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Alko mot Fiat orginal chassi är som att jämföra en lastbil med en personbil. Alko ger bättre väghållning och lägre fjädringsfrekvens. Vill du verkligen sväva på moln så köp Alko med ALC eller luftfjädring. Alko är också galvat och rostar inte. Fiat måste rostskyddas direkt om du inte bara kör på sommar och torra vägar.:)

Har du någon erfarenhet av ALC?
Lutar inte bilen mycket framåt med ALC?

Spirit
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Om bilen lutar framåt eller inte beror normalt inte på ALC dämparna. Skall bilen ligga i våg gäller att ha rätt framfjädrar som i vissa bilar kan behöva bytas. ALC håller sedan bilen i våg oavsett last därbak. Min bil hade goldsmith fjädrar från fabriken så den lutar inte framåt men på tidigare årgångar krävs fjäderbyte fram för att få bilen i våg.
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: ALKO-chassi

Vi upplever Fiat lightchassi som mycket stadigare än ALKO-chassit. Bilen går tyst som en personbil. Vår förra var en 2010 på 7.33 m och den nya 2012 på 6.93 m.
Totalvikt 3.50 kg på båda. Vi fann att Alko med så pass lång bil fastnade lätt på nerfarter till campingar och dyl. Vår nya bil är en Hymer-Eriba som också har den nya Fiatmodellen. ;)

Stabiliteten kommer kanske av att hela bilen är originalchassi och inte delad som med Alko. Den har ju bredare spårvidd bak och är lågbyggd.:cool:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Vi upplever Fiat lightchassi som mycket stadigare än ALKO-chassit. Bilen går tyst som en personbil. Vår förra var en 2010 på 7.33 m och den nya 2012 på 6.93 m.
Totalvikt 3.50 kg på båda. Vi fann att Alko med så pass lång bil fastnade lätt på nerfarter till campingar och dyl. Vår nya bil är en Hymer-Eriba som också har den nya Fiatmodellen. ;)

Stabiliteten kommer kanske av att hela bilen är originalchassi och inte delad som med Alko. Den har ju bredare spårvidd bak och är lågbyggd.:cool:

Samma uppfattning har jag och om bilen är levererad med krängningshämmare som skrivits om här på forumet så tycker jag inte det kan bli bättre.
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: ALKO-chassi

Vi upplever Fiat lightchassi som mycket stadigare än ALKO-chassit. Bilen går tyst som en personbil. Vår förra var en 2010 på 7.33 m och den nya 2012 på 6.93 m.
Totalvikt 3.50 kg på båda. Vi fann att Alko med så pass lång bil fastnade lätt på nerfarter till campingar och dyl. Vår nya bil är en Hymer-Eriba som också har den nya Fiatmodellen. ;)

Stabiliteten kommer kanske av att hela bilen är originalchassi och inte delad som med Alko. Den har ju bredare spårvidd bak och är lågbyggd.:cool:

Vilket år kom spårvidden bak på Fiat light chassin?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: ALKO-chassi

Är Alco-chassi så bra att det är värt att lägga till 25 000 kr mot ett heavy Fiatchassi, när man ska köpa ny husbil? Åsikter tack!
Bengt

Ett alternativ på ett heavy fiatchassi är att komplettera med AL-KO luftfjädring bak. Vi har den kombinationen...fungerar bra. Kostar 5-6 tusen som tillval hos Adria...fabriksmonterat.
 

Bilagor

  • airtop.jpg
    airtop.jpg
    80,4 KB · Visningar: 53
Toppen