• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Alko bakaxlar någon som kan dom?

Tonkasinger

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Mölndal
Hejsan!
Vi har en fiat concorde från 1995 med dubbla bakaxlar på alko chassi. Rullat 13600mil.
Men bara runt 350mil under vår äga ca 6 år.
Den hänger ner över höger bakaxlar.
Är väl troligtvis inbygg bladfjädring i dom.
Den har ej blivit smörjad på minst 5 år.
Kan det vara så att fjädrar gått av, rostat fast, eller att splaints som på något sätt blivit dålig i själva axeln?
Har försökt bända i axlarna utan resultat
Fått smörja och nya nipplar.
Vänster sida är vad jag kan se rätt höjd på.
Någon som vet om dom går sönder med tiden?
E både dyrt och bökigt som det verkar.
Trevlig midsommar på er alla!!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Inne i axlarna sitter det från mitten ut till navet långa stålstavar (torsionsfjädring) vanligen 4 styck i varje, om en sådan stav brister blir effekten den du upplever.
Har själv råkat ut för detta fel på en Frankia från 1999. Jag satt i husbilen då staven brast, kändes ungefär som om att ha blivit påkörd bakifrån.
Man byter samtliga stavar i den del som drabbats. Kommer inte ihåg kostnaden, men sannolikt ingen billig reparation.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
För mig hände detta i Frankrike men det gick bra att fortsätta hem till Sverige, dock med lite slagsida.
Företaget som jag alltid använde finns i Arlöv utanför Malmö som även fixade detta.

De monterade av hjulet och navet i axeln och drog ut stavarna, om jag minns rätt så var det problem med den avbrutna staven som satt kvar i fästet i mitten men de löste det.
 
Toppen