• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldevärmarens termometer

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Hur kan jag kalibrera termometern i Aldekonsollen? Den visar för mycket jämfört med
termometern i den vanliga konsollen plus en lös termometer. Jag vet inte ens var givaren sitter. Har ett diffust minne av att man klär in den i plast eller...............?
Det blir lite lättare att ställa in värmen om man har en korrekt temperatur.
Hoppas på sommar nu så man slipper ha värmen på under natten.
Kör lugnt!
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Aldevärmarens termometer

Temperaturgivaren för innertemperaturen sitter inne i givaren. Därför är placeringen av densamma viktig. Om den generellt visar fel oavsett utomhustemperatur och liknande så kan man justera/kalibrera enligt anvisning i manualen för givaren som kan laddas ner från Aldes hemsida.

Jag har dock själv ett problem med att den visar fel vid soligt väder beroende på att den sitter på en yttervägg som blir varm.

Monterings anvisning for manöverpanel 3010 413
Manöverpanelen är avsedd for centralvärmepanna Alde Compact 3010.
Montering
Manöverpanelen bör placeras på minst 1 meters höjd över golvet, men ej för högt upp mot taket. Den bör ej heller
placeras på yttervägg eller nära värmeavgivande föremål som t ex cd-spelare, kylskåp och lampor, då detta kan
ge missvisande temperatur. Utrymmet bakom panelen bör vara väl ventilerat. Påverkas ändå rumstermostaten på panelen bör en extern givare anslutas till panelen.

Så jag ska begära att få en extern givare ansluten.

/Bertil
 
Toppen