• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde's värmematta.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Hej Har en Kabe TM-07 som jag tänkte uppgrader lite med en värmematta i förarhytten. Ni som har denna märker ni någon skillnad vad gäller vintercamping
och värmeras från förarhytten. Sedan måste man ha den vanliga kupémattan under eller räcker det med originalmattan ... Läste på en campingsite att den inte ersätter denna , verkar ju skumt.

Tackpå förhand för alla tips och råd.

/S

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej Har en Kabe TM-07 som jag tänkte uppgrader lite med en värmematta i förarhytten. Ni som har denna märker ni någon skillnad vad gäller vintercamping
och värmeras från förarhytten. Sedan måste man ha den vanliga kupémattan under eller räcker det med originalmattan ... Läste på en campingsite att den inte ersätter denna , verkar ju skumt.

Tackpå förhand för alla tips och råd.

/S
Jag hade den vanliga mattan under, jag upplevde inte att mattan gav speciellt mycket värme, kallraset måste du isolera för att bli av med, täck fönster front med värmetäcke.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Ok , så det är lite mycket pengar för lite värme alltså ... Jo jag tänker isolera mot torpedplåten osv.. Värmetäcket mot fönstret hade vi
ett "känt" märke, denna matta blev stenhård vid -20, hela kittet åkte i sopcontainern när vi kom hem. Något tips om en matta som verkligen är gjord för vinter ...

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ok , så det är lite mycket pengar för lite värme alltså ... Jo jag tänker isolera mot torpedplåten osv.. Värmetäcket mot fönstret hade vi
ett "känt" märke, denna matta blev stenhård vid -20, hela kittet åkte i sopcontainern när vi kom hem. Något tips om en matta som verkligen är gjord för vinter ...

Det bästa som finns enligt mig i alla fall.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Oj, ett märke som jag inte hört talas om ... Dom måste jag kontakta ...
Tror att om man vill ha värme framme är nog en liten termostat styrd värmefläkt på 500-800w att föredra. Billigt och enkelt. Det har jag... en sån har jag vid pedalstället och blåser mot passagerarsidan

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Vi har en värmematta (Alde) original i vår HB, visst känner vi samma värme i den som resen av golvet när det är kallt. Kan inte annat än rekomendera Masa vintertäcke, ingen kondens på rutor eller dörrar, värt sitt pris.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Vi har alde värmematta och tycker att den gör nytta, skönt med varma golv ända fram. om den gör nytta för kallras kan ja inte säga men vi använder vintertäcke på utsidan och vår aldevärme är dragen runt vid dörrar och under instrumentpanelen så jag tror att det är det som håller kallraset stången bättre än aldemattan.

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Vi har alde värmematta och tycker att den gör nytta, skönt med varma golv ända fram. om den gör nytta för kallras kan ja inte säga men vi använder vintertäcke på utsidan och vår aldevärme är dragen runt vid dörrar och under instrumentpanelen så jag tror att det är det som håller kallraset stången bättre än aldemattan.
Under instrumentpanelen !!! Häftigt, kan du förklara hur det är gjort ... ( fått lite idéer i huvudet nu :) ) Vilken bil har ni ?

stefan_c

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
28929
Medlemskap
2025
Vi har en värmematta (Alde) original i vår HB, visst känner vi samma värme i den som resen av golvet när det är kallt. Kan inte annat än rekomendera Masa vintertäcke, ingen kondens på rutor eller dörrar, värt sitt pris.
Litar på er kloka campare, så jag har beställt ett idag. Hur som helst är den ju inte dyrare än andra "kända märken" ... då väljer jag hellre ett från Finland, gjorde samma på vårt företags garageportar, helt överlägset på alla punkter dom svenska märkena.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Under instrumentpanelen !!! Häftigt, kan du förklara hur det är gjort ... ( fått lite idéer i huvudet nu :) ) Vilken bil har ni ?
Det är en Dethleffs. Jag tror att alla Dethleffs med Alde har värmen framdraget runt hela bilen, värmemattan tror jag är tillbehör.

Bilagor

• IMG_7049.jpeg
    IMG_7049.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 79

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Litar på er kloka campare, så jag har beställt ett idag. Hur som helst är den ju inte dyrare än andra "kända märken" ... då väljer jag hellre ett från Finland, gjorde samma på vårt företags garageportar, helt överlägset på alla punkter dom svenska märkena.
Jag vågar lova att du inte blir besviken.

Toppen