• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna utan cirkulation

F

F.d. 55790

Guest
Hej!
Vi har just köpt en Hymer 544 -02 med vattenburen värme. Alde 3000 står det på pannan. Med det blir ingen värme på elementen. Enl bruksanvisning ska det på den modellen vara en cirkulationspump ovanpå nivåkärlet. Så är det inte. Provar köra den både på el och gas och var,vattnet blir varmt men inte elementen. Vad är det för fel?
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Den spridning av värmen som du beskriver här stämmer med den jag har fått när nivån i mitt expansionskärl varit för låg. Mitt kärl sitter ca 2 meter högre än pannan. Kan förklaringen finnas där? Kolla med din märkesrepresentant om dom har hört något eller har några ideer.
Du kan också fråga Alde om detta. Finns det en fungerande backventil monterad?
Mats
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Den spridning av värmen som du beskriver här stämmer med den jag har fått när nivån i mitt expansionskärl varit för låg. Mitt kärl sitter ca 2 meter högre än pannan. Kan förklaringen finnas där? Kolla med din märkesrepresentant om dom har hört något eller har några ideer.
Du kan också fråga Alde om detta. Finns det en fungerande backventil monterad?
Mats

Ny backventil är monterad, ska fylla på lite extra i expansionskärlet också för säkerhets skull den kanske behöver lite mottryck för den verkar vara känslig.
 
Toppen