• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna utan cirkulation

F

F.d. 55790

Guest
Hej!
Vi har just köpt en Hymer 544 -02 med vattenburen värme. Alde 3000 står det på pannan. Med det blir ingen värme på elementen. Enl bruksanvisning ska det på den modellen vara en cirkulationspump ovanpå nivåkärlet. Så är det inte. Provar köra den både på el och gas och var,vattnet blir varmt men inte elementen. Vad är det för fel?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Se om det henger en kabel ved ekspansjonskaret, denne skal være koblet til en motor som sitter oppe på lokket til karet med en liten propell i bunnen av karet. Dette var orginalen - men det finnes muligheter for mer eller mindre fantasifulle ombygnader med pump et annet sted i kretsen.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Det är möjligt att man har monterat en "slangmonterad" Alde vattenpump istället för den gamla. Titta i området runt pannan där det är troligast att man monterat en sådan pump. Du bör också kontrollera inställningen för cirkulationspumpen om du hittar den, om den är ställd på kontinuerlig drift eller på termostat. Om den står på termostat kan det var svårt att få värme till elementen nu när omgivningstemperaturen är ganska hög. Testa att ställa upp termostaten så högt det går och se om pumpen startar. (Om den finns monterad).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Aldepanna utan cirkulation

.............. Med det blir ingen värme på elementen...............
Det finns en avstängningsventil intill pannan för att hindra självcirkulation som kan ge värme på elementen då man endast vill ha varmvatten under sommaren.

Om ventilen är stängd kommer ingen värme på radiatorerna oavsett hur högt du ställer termostaten.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Har samma aldepanna och har haft samma problem som dej.
Det var cirkulationspumpen som hade lagt av. Pumpen sitter antingen på toppen av exp.kärlet eller monterad på värmeslang direkt vid pannan.
I mitt fall monterad vid nedre delen av pannan.
Byte av cirk.pumpen kan man utföra själv, inget avancerad ingrepp, men jag rekommenderar ändå att Du vänder dej till någon som kan jobbet.
Det krävs att det inte läcker vatten vid bytet samt att systemet måste luftas efter ingreppet.
En husbilsfirma utförde arbetet åt mej, kostnad cirk.pump 1755:-,
arbete 740:-. Totalt 2495:-

Ha en trevlig husbilssommar

Advantage
 
F

F.d. 55790

Guest
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Tack för alla svar!
Ser ut som en slangmonterad pump som sitter där. Borde den inte starta om man ställer in manöverpanelen i konstantläge? Det gör den i vart fall inte. Hittar inget på pumpen som skulle kunna vara något sorts reglage att ändra inställning .
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Det finns en avstängningsventil intill pannan för att hindra självcirkulation som kan ge värme på elementen då man endast vill ha varmvatten under sommaren.

Om ventilen är stängd kommer ingen värme på radiatorerna oavsett hur högt du ställer termostaten.

Intressant information! Vi har problem med att radiatorn närmast Aldepannan blir varm när vi sätter på pannan för att få varmvatten! Kontaktade Alde som antog att en backventil inte fungerade!? Min fråga är nu: Var sitter avstängningsventilen resp hur ser den ut?? (Vår bil är från -06 och pannan heter Compact 3000).
Tacksam för svar!!
ORVAR
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Orvar, har samma problem som du då pannan sitter fram i bilen under kylskåpet och värmen går direkt bakåt i bilen har bytt cirkulationsstoppet utan verkan, efter pannan sitter ett ganska långt alu rör som sprider värmen bättre än ett gummirör till första konvektorn

Vill påstå att det är pannans egentemp som sprider sig vid dessa temperaturer då du endast vill ha varmvatten

Skulle du få ordning på detta så hör av dig, men jag tvivlar, har pratat med Alde många gånger om detta men men

Påstod en gång att det var egenvärme och problemet var känt för Alde då håll dom med !!!!!! en liten nödlögn för att få fram sanningen.

Men det är inte på alla bilar det är så, beror säkert på montaget
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Det finns en avstängningsventil intill pannan för att hindra självcirkulation som kan ge värme på elementen då man endast vill ha varmvatten under sommaren.

Om ventilen är stängd kommer ingen värme på radiatorerna oavsett hur högt du ställer termostaten.

Det skulle ju innebära att cirkulationspumpen arbetar mot en stängd ventil,
hur bra kan det vara.
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Vi har upplevt detta vid 3 tillfällen och i samtliga fall har det varit för låg nivå i expansionskärlet och efter att detta har rättats till så har värmen försvunnit ifrån handdukstork och den närmast belägna konvektorn.
Mats:spinny:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Vi har upplevt detta vid 3 tillfällen och i samtliga fall har det varit för låg nivå i expansionskärlet och efter att detta har rättats till så har värmen försvunnit ifrån handdukstork och den närmast belägna konvektorn.
Mats:spinny:

Nivån är ok, har även satt en klämma på en gummirörsbit för att vara säker
att ingen cirkulation förekommer det återstår bara egenvärme vad jag kan förstå

Problemet uppstå ju bara när du har en lagom temp inne bilen och sätter på pannan då ökar den ofta med 5-6 grader så 20 grader blir 25-26 grader
spelar ingen roll om termostaten står på 5 grader

Är det tex temp 10 grader i bilen, ställer termostaten på 20 grader funkar perfekt på graden när
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Får du 25-26 grader i hela bilen?

Det blir varmast runt pannan och den första konvektorn som är under min säng sen tycker jag att det fördelar sig ganska fort vid den temperaturen
ju kallare ute ju mindre märks det.
Utgående värmerör går knappt att ta på efter en timma, har även kollat drifttemperaturen på pannvattnet som ligger rätt ( 80 grader ) har jag för mig
Måste ju vara den värmen som sprider sig, det som finns kvar att kolla är så att det inte blir någon variant av självcirkulation ihop med golvvärmen
men har aldrig känd att golvet blir varmt vid dessa tillfällen
 

Mats&Agneta

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Det låter som om du har en självcirkulation. Stäng bort golvvärmen om det går.
Hur långt på slingan sprider sig värmen? Hur högt är expansionskärlet placerat?
När min funkar som den ska så finns ingen värme alls vid handdukstorken som är placerad mindre än 1m snett ovanför pannan.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Det låter som om du har en självcirkulation. Stäng bort golvvärmen om det går.
Hur långt på slingan sprider sig värmen? Hur högt är expansionskärlet placerat?
När min funkar som den ska så finns ingen värme alls vid handdukstorken som är placerad mindre än 1m snett ovanför pannan.
Ska prova att stänga av golvvärmen. Expansionskärlet sitter ca 1,40 m över pannan
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna utan cirkulation

Satte på pannan igårkväll termostaten på 5 grader 13 grader ute i morse 19 grader inne i bodelen iskalla rör på högersidan varma på vänster sidan och runt pannan.
ingen golvvärme

Är inte pannan på brukar det aldrig skilja mer än 1 grad mellan inne och ute.

Jag har två alt snabbdusch i kallt vatten eller låta bli när det är för varmt för
att sätta på pannan.

Egentligen inget stort problem, men det verkar vara bara jag som har en sån panna
3010 enl Alde.
 
Toppen