• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aldepanna som skickar ut vatten

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Vi har en ganska ny Aldepanna och när den är igång så händer det att det kommer ut en skvätt vatten med jämna mellanrum.

Vattnet kpommer nog ut från dräneringsröret och för mig verkar det som om det byggs upp ett övertryck i pannan som gör att den gör sig av med vatten.

Är det någon mer som har noterat detta och vet vad som händer.

Ett resultat blir att vattenpumpen går någon kort stund titt som tätt för att återställa trycket i systemet!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna som skickar ut vatten

Hade det felet i somras på bilen. Fick en ny avtappningsventil och problemet va löst.
Felet uppstod när det var tryck i systemet och man värmde upp vattnet för tex duschning. Har för mig att det va den gula ventilen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Är det något som händer efter att systemet varit igång ett tag och då efter att du tappat upp en del varmvatten?

I så fall är det normalt eftersom varmvattenberedaren fylls på med kallt vatten som värms upp. Detta expanderar då och skapar ett övertryck om inte ytterligare varmvatten tappas upp. En säkerhetsventil öppnar och släpper ut en liten mängd vatten för att lätta på trycket till det som systemet är inställt på.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Det händer oberoende om jag tappat upp varmvatten eller inte. Nu har jag ställt in husbilen och vi har inte använt den på ett antal dagar, men har pannan igång på relativt låg temperatur.

Ser att det finns en ganska stor vattenpöl under bilen där pannan finns så det beror inte på att vi tappat av varmvatten.

F

F.d. 29954

Guest

Ventilen läcker. Vanligt att det bildas kalk beläggning på tätningsytan och då håller den inte tät. Bara byta...

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Det finns möjligen två olika orsaker till det som sker.
Det ena skulle kunna vara övertrycksventilen, normalt monterad på utgående varmvattenledning och att den strular på något sätt.
Det andra är att frostskyddsventilen (den som tappar ur pannans färskvatten vid frostrisk) som normalt sett sitter på ingående kallvatten till pannan.

Jag har varit med om båda delar. I det ena läget så pytsade VV-övertrycksventilen ut varmvatten så snart jag körde med 60-gradig VV men aldrig annars.
Bytte ventilen och det blev tätt.

I det andra läget började frostskyddsventilen gäcka oss, också vid 60-graders läget på pannan vad gäller VV. Läckte med jämnna mellanrum.
Skruvade loss och rengjorde gummimembranet. Ingen förbättring.
Skruvade loss, demonterade och spände upp ventilen något. Nu blev den tät.
Verkar som att den helt enkelt tappat lite spänst efterhand som åren gått.
Nu har det hållt tätt sedan dess.

Toppen