• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna slår ifrån

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Har en alde 3000 från 2005.
Ett par gånger per dag slår den ifrån och lyser rött på panelen. Funkar då oftast igen med direkt omstart (ibland får jag upprepa några gånger). Jag noterar att kylskåpets gasolförsörjning inte påverkas.
Vintercampar en del och har då problem med gasolförångningen ibland men jag upplever att pannan alltså slår ifrån av andra anledningar också.
Idéer på felsökning?
Kan det vara skit i regulatorn? Kan regulatorn frysa men ändå leverera tillräckligt mkt gasol för att driva kylskåpet? Kan regulatorn vara en flödesflaskhals i sig för gasolförsörjningen? Är problemet snarare relaterat till något inne i pannan?

Vad borde jag leta efter?
 
Lösning
Har nu till slut bytt regulator till en ny med 1,5kg flöde (Sunwind 195kr med någon form av manometer). Funkar klockrent, just avklarat -20grader i Sälenfjällen! Värmaren har bara slagit ifrån då gasolen faktiskt varit slut på riktigt! Har en PA11, en P11 och en PC10. Kan konstatera att stål- och aluminiumflaskan hinner förångas trots kylan. Äntligen funkar det!
Tack för alla svar!

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en alde 3000 från 2005.
Ett par gånger per dag slår den ifrån och lyser rött på panelen. Funkar då oftast igen med direkt omstart (ibland får jag upprepa några gånger). Jag noterar att kylskåpets gasolförsörjning inte påverkas.
Vintercampar en del och har då problem med gasolförångningen ibland men jag upplever att pannan alltså slår ifrån av andra anledningar också.
Idéer på felsökning?
Kan det vara skit i regulatorn? Kan regulatorn frysa men ändå leverera tillräckligt mkt gasol för att driva kylskåpet? Kan regulatorn vara en flödesflaskhals i sig för gasolförsörjningen? Är problemet snarare relaterat till något inne i pannan?

Vad borde jag leta efter?
Kan vara regulatorn,har du gasolfilter monterat innan regulatorn? vilken typ av gasolflaska en komposit? tål kyla dåligt,kylen kräver lite gasol medan panna betydligt mer,är felet beroende av temperaturen eller konstant?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Om det är riktigt kallt och du har kompositflaska så kan det vara problemet. Pannan drar mycket mer gas än vad kylen gör. Om pannan är på och du sätter på en eller två plattor en stund. Stannar pannan då? I så fall kommer det fram för lite gas till pannan. Vi campade när det var -21 ute och pannan stannade fast det var ca 3 kg kvar i vår reservflaska som var komposit. Gick att start igen men stannade efter 10 -20 minuter igen.
 

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Kan vara regulatorn,har du gasolfilter monterat innan regulatorn? vilken typ av gasolflaska en komposit? tål kyla dåligt,kylen kräver lite gasol medan panna betydligt mer,är felet beroende av temperaturen eller konstant?
Har inget filter monterat. Kan det fastna skit i regulatorn som hindrar flödet?
Har bara stålflaskor eftersom komposit funkar dåligt i kylan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har inget filter monterat. Kan det fastna skit i regulatorn som hindrar flödet?
Har bara stålflaskor eftersom komposit funkar dåligt i kylan.
Har du gott om gasol i stålflaskor så skall dom klara kyla, om det är regulatorn får nog en verkstad avgöra,rengöra den funkar oftast inte, utan det blir byte,glöm inte som sagts tidigare montera filter.
En del regulatorer är utrustade med elvärmare,antar att du inte har det.
 

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Har du gott om gasol i stålflaskor så skall dom klara kyla, om det är regulatorn får nog en verkstad avgöra,rengöra den funkar oftast inte, utan det blir byte,glöm inte som sagts tidigare montera filter.
En del regulatorer är utrustade med elvärmare,antar att du inte har det.
Ja, jag tänker att det finns anledning byta regulatorn. Nuvarande har inte elvärmare. Är det vanligt att det fryser i regulatorn?
 

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Har nu till slut bytt regulator till en ny med 1,5kg flöde (Sunwind 195kr med någon form av manometer). Funkar klockrent, just avklarat -20grader i Sälenfjällen! Värmaren har bara slagit ifrån då gasolen faktiskt varit slut på riktigt! Har en PA11, en P11 och en PC10. Kan konstatera att stål- och aluminiumflaskan hinner förångas trots kylan. Äntligen funkar det!
Tack för alla svar!
 
Lösning
Toppen