• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna 3210

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Hej, Får inte igång pannan varken gasol eller el. Kollat alla synlig säkringar det verkar som jag inte får någon spänning ut från EBL 99 Block 4, finns det säkringar inne i EBLén?? enligt elschemat syns 2 st säkringar på 10 resp. 25A som har bäring på värmeventil konta värmare. Övrikt verkar all elutrustning fungera bortsett från pannan med pump. Någon som har kunskap eller erfarenhet/idee´r av detta så skulle jag vara tacksam för information. Mvh arne
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Aldepanna 3210

Hej, Får inte igång pannan varken gasol eller el. Kollat alla synlig säkringar det verkar som jag inte får någon spänning ut från EBL 99 Block 4, finns det säkringar inne i EBLén?? enligt elschemat syns 2 st säkringar på 10 resp. 25A som har bäring på värmeventil konta värmare. Övrikt verkar all elutrustning fungera bortsett från pannan med pump. Någon som har kunskap eller erfarenhet/idee´r av detta så skulle jag vara tacksam för information. Mvh arne

Har jag inte fel för mig sitter det en 2A glassäkring på pannan.
Hör du ett klick när du rör termostaten är den hel annars så är den säkringen troligen kass. Den brukar brinna av när pumpen har gjort sitt.

Det kan ju vara värt en koll. :wink:
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3210

Hej, det sitter 2 st säkringar där men de är hela, jag tror att det måste vara någon säkring inne i EBL´n eftersom det inte inte finns någon 12 volt på Block 4, endast någon enstaka volt, vad jag har läst mig till så måste spänningen vara minst 11 volt till pannan. Det är möjligt att jag tänker fel att Block 4 skall ha 12 V in istället för 12 V ut??

mvh Arne
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Aldepanna 3210

Enklast är ju att koppla ström på pannan för att se om den fungerar. Har du kollat så att inte värmeskyddet har löst ut?
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3210

Hej, hur kollar jag det och var?? Läste mer i manualen att man kunde tvångsstarta genom att koppla 12V direkt på kontaktdonet på pannan mellan stift 2 & 9, Tack för dina tips/Arne
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Aldepanna 3210

På baksidan på pannan sitter det en skruvhatt. Ta bort den, innanför sitter säkringen. Återställ genom att försiktigt föra in en skruvmejsel i hålet. Se till att pannan är strömlös vid återställning.
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna 3210

På baksidan på pannan sitter det en skruvhatt. Ta bort den, innanför sitter säkringen. Återställ genom att försiktigt föra in en skruvmejsel i hålet. Se till att pannan är strömlös vid återställning.

Hej Globetrotter, På min panna finns absolut ingen auotumat säkring att återställa, har haft ficklampa och kollat runt om. Men, problemet var en oxiderad säkring, efter bortplockning och uppmätning så kom felet fram, så nu är det frid och fröjd.:spinny: Tackför stöttning och idee´r.

Mvh Arne
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Aldepanna 3210

Se där, har jag tänkt på fel modell tro?:oops:
Men det var ju bra att det löste sig till slut.
Det är vid sådana här tillfällen man får tänka att man förmodligen lärt sig en del på väg mot lösningen på problemet. Önskar dig en bra säsong.
 
Toppen