• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Är det någon som vet vad som styr cirkulationspumpen ? Den går bara på full fart ,ställer jag den på läge ett startar inte pannan. Efter ett tag kan det fungera etter att ha provat att växla mellan olika lägen på manöverpanelen. Pumpen är ett år gammal.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad jag har förstått så styrs cirkulationspumpen av temperaturen i bilen. När temperaturen sjunker under inställda värdet så startar pumpen (för att få värme i radiatorerna) och när temperaturen har stigit så stängs den av. Det finns en hastighetsinställning på pumpen och, har jag för mig, Alde rekommenderar att den står i läge 2 för de flesta bilar. Lång radiatorslinga högre hastighet och vice versa. Det finns visst också en steglöst reglerad pump men den verkar inte vara så vanlig.

Brännaren styrs sedan på temperaturen inuti pannan och effektuttaget styrs av skillnaden mellan inställd temperatur och uppmätt temperatur.

MVH
Hans
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Förmodar att du inte står på 240v. Ni står utan anslutning och kör då pumpen alltid på läge 2. Jag har alde 3000 och då kan man på panelen välja att pumpen ska gå kontinuerligt eller ska gå när pannan startar. Skillnad är att går pumpen kontinuerligt så får man kanske jämnare värme, men drar då ström hela tiden. Startar pumpen när pannan startar så spar man lite ström och knappast mätbart att värmen är mindre jämn. Tror knappast att eran pump skulle jäklas efter 1 år. Min har funkat 15år. Nånting som är viktigt är att nivån i expansionskärlet är korrekt, vid för låg nivå kan inte glykolblandningen cirkulera riktig med följd att det blir för varmt i pannan och då stänger den ner.
Kolla också vad skalman52 skriver, håller med allt det.
Mvh
Matti
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Förmodar att du inte står på 240v. Ni står utan anslutning och kör då pumpen alltid på läge 2. Jag har alde 3000 och då kan man på panelen välja att pumpen ska gå kontinuerligt eller ska gå när pannan startar. Skillnad är att går pumpen kontinuerligt så får man kanske jämnare värme, men drar då ström hela tiden. Startar pumpen när pannan startar så spar man lite ström och knappast mätbart att värmen är mindre jämn. Tror knappast att eran pump skulle jäklas efter 1 år. Min har funkat 15år. Nånting som är viktigt är att nivån i expansionskärlet är korrekt, vid för låg nivå kan inte glykolblandningen cirkulera riktigt med följd att det blir för varmt i pannan och då stänger den ner.
Kolla också vad skalman52 skriver, håller med allt det.
Mvh
Matti:mh4:
 
Toppen