• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde, varmare bak än fram

PelleB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
35469
Medlemskap
2024
Hej,
Har just köpt en Husbil Adria Matrix årsmodell 2019 som har en Alde vattenburen värme. Den fungerar bra men det blir varmare bak vid sängarna än fram. Nån som vet om det går att reglera värmen mellan fram och bak? Fast anar att det är en slinga...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kolla om det finns en kul eller sätesventil som kan begränsa vattenflödet till bakre delen.
Jag har en Knaus med Aldevärme och där är en kulventil som jag justerar flödet med.
Eller kolla med tillverkaren/återförsäljaren. Såpass ny bil går det nog att fråga om och slippa gissa och söka
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det brukar också finnas olika hastighet på cirkulationspumpen. Om det hinner försvinna för mycket av vattnets värme i början av slingan och de första elementen, så skall det hjälpa rätt bra med att öka flödet på vattnet.
Om man har en termometer på utgående vatten och en på ingående returvatten så skall det ju inte skilja allt för mycket i temperatur för då blir det inte varmt i slutet av slingan. Många faktorer som påverkar, flera slingor brukar gå att balansera med kranar som Kronvall skriver om. En slinga som kanske är felaktigt lång kan få hjälp av snabbare flöde.
Länge sedan nu men jag vet att i nyare system kan man styra hastigheten på pumpen med panelen i uppåt fem steg har jag för mig, men jag vet inte när den möjligheten kom, men äldre pumpar, i alla fall en del, fanns det någon liten ställskruv på.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, det brukar också finnas olika hastighet på cirkulationspumpen. Om det hinner försvinna för mycket av vattnets värme i början av slingan och de första elementen, så skall det hjälpa rätt bra med att öka flödet på vattnet.
Om man har en termometer på utgående vatten och en på ingående returvatten så skall det ju inte skilja allt för mycket i temperatur för då blir det inte varmt i slutet av slingan. Många faktorer som påverkar, flera slingor brukar gå att balansera med kranar som Kronvall skriver om. En slinga som kanske är felaktigt lång kan få hjälp av snabbare flöde.
Länge sedan nu men jag vet att nyare system kan man styra hastigheten på pumpen med panelen i uppåt fem steg har jag för mig, men jag vet inte när den möjligheten kom, men äldre pumpar, i alla fall en del, fanns det någon liten ställskruv på.

M.v.h. JANKRO.
Möjligheten finns iaf på 3010 med den "nya" panelen, har för mig att det gick på den gamla också men inte riktigt säker där.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Möjligheten finns iaf på 3010 med den "nya" panelen, har för mig att det gick på den gamla också men inte riktigt säker där.
Jag Googlade lite och det fanns/finns även fem hastigheter på den äldsta pumpen som man ställer med ett vred på pumpen.
Flödet verkar kunna regleras mellan ca. 6 till 15 Liter i minuten i fem steg, och värt att kolla och testa med, antingen det styrs mekaniskt eller via panelen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, det brukar också finnas olika hastighet på cirkulationspumpen. Om det hinner försvinna för mycket av vattnets värme i början av slingan och de första elementen, så skall det hjälpa rätt bra med att öka flödet på vattnet.
Om man har en termometer på utgående vatten och en på ingående returvatten så skall det ju inte skilja allt för mycket i temperatur för då blir det inte varmt i slutet av slingan. Många faktorer som påverkar, flera slingor brukar gå att balansera med kranar som Kronvall skriver om. En slinga som kanske är felaktigt lång kan få hjälp av snabbare flöde.
Länge sedan nu men jag vet att i nyare system kan man styra hastigheten på pumpen med panelen i uppåt fem steg har jag för mig, men jag vet inte när den möjligheten kom, men äldre pumpar, i alla fall en del, fanns det någon liten ställskruv på.

M.v.h. JANKRO.
Smart det med 2 termometrar på slingan... Bra tips.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Smart det med 2 termometrar på slingan... Bra tips.
Ja, men man kan ju även köpa upp sig på en IR termometer som bara kostar från ca. 150:- och uppåt beroende på fabrikat, och rikta röda pricken mot in och utgående slang/rör och även mot element vartefter på slingan. Den går ju även att använda till mycket annat som kan vara intressant att snabbt se tempen på.
IR termometer..JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Det finns en kulventil på vänster sida i garaget, men den verkar bara reglera flödet i garaget. Hade precis detta problem i höstas och löste det genom att programmera in nattläge med ett par grader lägre temp. Jag satte starttiden för detta till ca en halv till en timme innan vi brukar gå lägga oss. Jag satte dessutom in en dag-programmering på ett par grader högre temp än vad vi brukar ha vanligen. Det gör att framdelen värms upp lite snabbt innan vi ska äta frukost. Där räcker det med en timmes körning. Det blir snabbt skönt på morgonen med golvvärmen och passar oss eftersom vi har hund och han gärna vill vara ute med öppen dörr när vi kliver upp.

En alternativ lösning är att montera en extra temperaturgivare till Alden i sovrummet men jag misstänker att då får man bara resultatet att det blir för kyligt i främre delen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den fungerar bra men det blir varmare bak vid sängarna än fram.
Kanske orelaterat, men ändå.
Vi köpte en ny Adria Alpina husvagn 2015.
Den var så varm i sängarna/sovrumet att den var oanvändbar vid minusgrader ute.

Det som var problemet med den var att det inte var tillräcklig bred luftspalt mellan vägg och madrasserna. (långbäddar)
Värmen blev helt enkelt kvar i sänglådorna och värmde till "bastunivå" underifrån.

Detta avhjälptes med att öka luftspalternas bredd.
Inga ändringar i Aldesystemet behövdes.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Kanske orelaterat, men ändå.
Vi köpte en ny Adria Alpina husvagn 2015.
Den var så varm i sängarna/sovrumet att den var oanvändbar vid minusgrader ute.

Det som var problemet med den var att det inte var tillräcklig bred luftspalt mellan vägg och madrasserna. (långbäddar)
Värmen blev helt enkelt kvar i sänglådorna och värmde till "bastunivå" underifrån.

Detta avhjälptes med att öka luftspalternas bredd.
Inga ändringar i Aldesystemet behövdes.
Det är nog relaterat, jag upptäckte att bäddmadrasserna kunde åka utåt kanterna och blockera luftflödet vilket gjorde att det blev varmare. Vi åtgärdade detta men det löste inte problemet i alla fall.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Hej, det brukar också finnas olika hastighet på cirkulationspumpen. Om det hinner försvinna för mycket av vattnets värme i början av slingan och de första elementen, så skall det hjälpa rätt bra med att öka flödet på vattnet.
Om man har en termometer på utgående vatten och en på ingående returvatten så skall det ju inte skilja allt för mycket i temperatur för då blir det inte varmt i slutet av slingan. Många faktorer som påverkar, flera slingor brukar gå att balansera med kranar som Kronvall skriver om. En slinga som kanske är felaktigt lång kan få hjälp av snabbare flöde.
Länge sedan nu men jag vet att i nyare system kan man styra hastigheten på pumpen med panelen i uppåt fem steg har jag för mig, men jag vet inte när den möjligheten kom, men äldre pumpar, i alla fall en del, fanns det någon liten ställskruv på.

M.v.h. JANKRO.
ALDE rekomenderar att man släller in pumpen på 2 till att börja med. Vid kallare utomhus ska man öka efter behag
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Självklart blir det varmare bak i bilen än fram. Förarhytt med vindruta, sidoruta och dörrar är inte i närheten så isolerade som övriga bilen. Dessutom finns normalt inga radiatorer fram. Så kompensera för detta innan du försöker ställa om värmen. Alde har ex bra radiatorer att komplettera med i förar hytt. Bra isolering som går ner över fronten och dörrarna är också bra. Sedan om man ligger på el, är en liten keramisk värmare mellan framstolarna guld värd. Fram och bak i en husbil är helt enkelt två helt olika klimatzoner!
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
:)Självklart blir det varmare bak i bilen än fram. Förarhytt med vindruta, sidoruta och dörrar är inte i närheten så isolerade som övriga bilen. Dessutom finns normalt inga radiatorer fram. Så kompensera för detta innan du försöker ställa om värmen. Alde har ex bra radiatorer att komplettera med i förar hytt. Bra isolering som går ner över fronten och dörrarna är också bra. Sedan om man ligger på el, är en liten keramisk värmare mellan framstolarna guld värd. Fram och bak i en husbil är helt enkelt två helt olika klimatzoner!
Fast denna modell (jag har en själv) har radiatorer under framstolarna och väldigt effektiv golvvärme förutom de ordinarie radiatorerna i dinetten. Jag tror mer på idén om stora radiatorer bak, liten luftvolym samt två personer som ligger där och tillför värme :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fast denna modell (jag har en själv) har radiatorer under framstolarna och väldigt effektiv golvvärme förutom de ordinarie radiatorerna i dinetten. Jag tror mer på idén om stora radiatorer bak, liten luftvolym samt två personer som ligger där och tillför värme :)
Du har ändå betydligt mer kallras i förarhytten. Men olika, reglerbara slingor vore bra. Finns det?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Självklart blir det varmare bak i bilen än fram. Förarhytt med vindruta, sidoruta och dörrar är inte i närheten så isolerade som övriga bilen. Dessutom finns normalt inga radiatorer fram. Så kompensera för detta innan du försöker ställa om värmen. Alde har ex bra radiatorer att komplettera med i förar hytt. Bra isolering som går ner över fronten och dörrarna är också bra. Sedan om man ligger på el, är en liten keramisk värmare mellan framstolarna guld värd. Fram och bak i en husbil är helt enkelt två helt olika klimatzoner!
Håller med. Har en keramisk värmare med termostat vid pedalstället 600w från classe när jag står på el. Blir jämn värme med el hela husbilen. I mitten under en soffa har jag en Heat 1500+ monterad med 4 utblås.
 
Senast ändrad:
Toppen