• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde slår ifrån!

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Vår Alde 3010 slår ifrån, naturligtvis vid olämpliga tillfällen...

Vi frågade Alde representant på Elmia. Lite hånfullt sa han att det sker bara vid gasoldrift, inte när man står på el.
Men det händer när vi står på el.
Enligt instruktionsboken(den måste han ha glömt läsa?) beror det på överhettning av pannan.

Det är lite bökigt, måste ner under sängen till elcentralen och lossa säkringen varje gång. Sen funkar det igen - till nästa gång.
Trodde först det berodde på att vi försökt ta ut för mycket ström, men icke.

Har någon förslag på vad det kan bero på? och vad man kan göra.

Har "gamla" panelen som lyser ilsket rött när det händer. I nya kan man tydligen se fler felmeddelanden :rolleyes:

Vi har en väl vinterisolerad bil så vi fryser inte ihjäl i första taget, men ändå...

Undrar Britt&Gunnar
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Alde slår ifrån!

Hur ser det ut runt pannan, finns det fritt utrymme så luften kan cirkulera samt att det inte är veck på avgasslangen eller något som fastnat i avgasutsläppet. Finns det tilluftsgaller eller luftspalter så ny luft kan ta sig dit.
Även Aldepannan behöver cirkulation på luften runt pannan för att undvika överhettning.

Känns pannan väldigt varm när det händer?

Annars kan det ju vara överhettningsskyddet eller kretskortet som gett sig.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Alde slår ifrån!

Enligt instruktionsboken(den måste han ha glömt läsa?) beror det på överhettning av pannan.


Hej! Råkade ut för samma på min Aldepanna,oftast på gasol men även på el. Genom att sänka temperaturen på pannan med termostaten, den var på max vilket betyder ca 80gr på varmvattnet, till kanske 75 så har inte problemet uppstått igen. Värmen räcker mer än väl till ändå för mig.

Per-Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde slår ifrån!

Der er felles slang for avgass og tilluft, om den blir klemt så strypes tilluften som kommer inn i den yttre slangen - indre slange er for avgassen.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Alde slår ifrån!

Hur ser det ut runt pannan, finns det fritt utrymme så luften kan cirkulera samt att det inte är veck på avgasslangen eller något som fastnat i avgasutsläppet. Finns det tilluftsgaller eller luftspalter så ny luft kan ta sig dit.
Även Aldepannan behöver cirkulation på luften runt pannan för att undvika överhettning.

Känns pannan väldigt varm när det händer?

Annars kan det ju vara överhettningsskyddet eller kretskortet som gett sig.

Imorse försökte jag mig på en djupdykning men blev inte så mycket klokare. Åkte på bäddningen efteråt istället :D

Någotsånär fritt utrymme men attan så trångt.
Vi kom just på att vi sedan senaste ommöbleringen i somras har solstolarna mot just den sidan, måste alltså kolla så dom inte står mot ventilgallret.

Vet inte om pannan blir varm eftersom jag dyker alltid ner under sängen på andra sidan för att dra ur säkringen. Men händer det igen ska jag göra dubbelt jobb!

Per-Åke, det lät intressant med att sänka termostaten. Är det till vv-beredarens mycket heta vatten eller det cirkulerande?
Och var gör man det?

I den tjocka manualen får man inte mycket hjälp. Det finns en skiss med en massa siffror men ingen förklaring till vad det är.
Är tacksam för några sifferförklaringar, jag har ju redan fått några expertsvar.

Kanske räcker det att jag bara sätter panelen på "ettan" 1kW. Igår när det slog ifrån flera gånger körde vi på "tvåan".
 

Bilagor

  • P1020064a.jpg
    P1020064a.jpg
    95,3 KB · Visningar: 27
  • P1020065a.jpg
    P1020065a.jpg
    106,2 KB · Visningar: 27
  • P1020069a.jpg
    P1020069a.jpg
    86,6 KB · Visningar: 30

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Alde slår ifrån!

Från instruktionsboken:

Pannan är inställd på 80 °C systemtemperatur, alltså det gradantal glykolvätskan har när den cirkulerar ut i värmesystemet. Systemtemperaturen kan justeras ner vid behov, som t ex om varmvattnet blir för varmt. Sänkning av systemtemperatur. Vrid axeln moturs.

Ett 1/4 varv motsvarar en sänkning på 10 °C. Vid höjning igen av systemtemperaturen, vrids axeln medurs till den når maxläge och inte går att vrida mer,
Systemtemperaturen är då åter inställd på 80 °C.

Genom att sänka systemtemp så minskar risken för att pannan blir för varm, det hjälpte mig. Hade precis bytt kretskort för annat fel så det var inte fel på detta som anges som felorsak ovan. Per-Åke
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Alde slår ifrån!

Från instruktionsboken:

Pannan är inställd på 80 °C systemtemperatur, alltså det gradantal glykolvätskan har när den cirkulerar ut i värmesystemet. Systemtemperaturen kan justeras ner vid behov, som t ex om varmvattnet blir för varmt. Sänkning av systemtemperatur. Vrid axeln moturs.

Ett 1/4 varv motsvarar en sänkning på 10 °C. Vid höjning igen av systemtemperaturen, vrids axeln medurs till den når maxläge och inte går att vrida mer,
Systemtemperaturen är då åter inställd på 80 °C.

Genom att sänka systemtemp så minskar risken för att pannan blir för varm, det hjälpte mig. Hade precis bytt kretskort för annat fel så det var inte fel på detta som anges som felorsak ovan. Per-Åke
:wideeyed:Hej var på pannan sitter systemaxeln , kan man se den på ritningen som finns i den här tråden , om ja vilket nr .

Rulla Lugnt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde slår ifrån!

Sorry, jeg blandet sammen med 3000 pannan, den hadde termostaten montert just på det stedet. Har aldri hatt behov for å skru på 3010 pannan.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Alde slår ifrån!

Tack för svar!
Får nog lyfta sängen och krypa ner till pannan imorgonbitti.
Vi har haft lite misstankar om precis det du beskriver.
Återkommer med feedback!
du behöver förmodl.inte ner under sängen för att ta ur säkringen.Har samma problem med pannan,det räcker för mig att slå från huvudströmmen sen recetta och köra igång igen.Testa även att lufta systemet
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Alde slår ifrån!

:wideeyed:Hej var på pannan sitter systemaxeln , kan man se den på ritningen som finns i den här tråden , om ja vilket nr .

Jag undrar som Rune (som väl inte behöver någon värme just nu?)

Var skruvar jag?

Och vilka slangar är "vad" - luft in, avgas ut osv.

Gick Knut bet på denna?

Vi håller oss på hemmaplan i vinter :mad: Då är det inte fel med ett fungerande värmesystem.
Vet att den kan slå ifrån när man kör gasol, kan enligt Alde-killen bero på "långt tändningsavstånd"?

/Gunnar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde slår ifrån!

Ja Gunnar - jeg har ikke på 3 år hatt behov for å skru noe på den 3010 panan jeg har i dagens bil, på den forrige justerte jeg opp temperaturen endel.

Men tipset om lufting av annlegget er ikke dumt. En luftlomme bremser sirkulasjonen og dette kan føre til overoppheting av pannan.

Sjekk først at det er nok väske i ekspansjonstanken, sett i gang sirkulasjonen og åpne forsiktig en etter en av luftepunktene - hold et papirhåndkle under åpningen og la de komme ut litt väske. Vanskeligste luftepunktet er faktisk "pumpen" i ekspansjonen - her kan det lett stå en boble som stopper väsken.
Denne fjernes ved å stoppe pumpen noen sekunder - en kan høre luften boble opp gjennom tanken. Starte og stoppe pumpen flere ganger - evt ta pumpen ut ved å løsne lokket på tanken og løfte det rett opp.

Etter en grundig lufting test om problemet er løst, eller i alle fall redusert.
Det kan være nødvendig å gjennomføre luftingen i flere omganger.

Årsaken til at det oppstår luftbobler i annlegget er at vanlig vatn inneholder en god del luft som ved stillstand samler seg på de høyeste punktene.

Selv pleier jeg å ta en lufterunde hver høst før jeg har bruk for varmen.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Alde slår ifrån!

Feedback:wink:
Nu är det fixat!
Luftat och luftat... det sker nästan automatiskt!
Bytte från analog till digital panel vilket säkert hjälper enligt Alde.
Blev bara sämre och sämre. Gasol brann bara 10 minuter och man kan ju inte sitta "pannvakt" hela natten.
Med el gick det bara att köra med 1 kW, inget vidare med blåst och minusgrader.
Idag har vi bytt givare i pannan.
Det var orsaken till våra problem. Ikväll sitter vi i en varm bil i Tosteberga medans nollgradiga vinden viner utanför.

Tack till er alla som engagerat er!

/Brogu
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Alde slår ifrån!

Feedback:wink:
Nu är det fixat!
Luftat och luftat... det sker nästan automatiskt!
Bytte från analog till digital panel vilket säkert hjälper enligt Alde.
Blev bara sämre och sämre. Gasol brann bara 10 minuter och man kan ju inte sitta "pannvakt" hela natten.
Med el gick det bara att köra med 1 kW, inget vidare med blåst och minusgrader.
Idag har vi bytt givare i pannan.
Det var orsaken till våra problem. Ikväll sitter vi i en varm bil i Tosteberga medans nollgradiga vinden viner utanför.

Tack till er alla som engagerat er!

/Brogu

Jag vill med detta mitt inlägg bara tacka alla som bidragit med information. Jag har för tillfället exakt samma problem som BROGU har haft, varför denna tråd gjort mitt liv enklare då jag nu skall kontakta husbilssäljaren för att få problemet åtgärdat (på garanti)! Gott slut på Påskhelgen!
;)
 
Toppen