• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde panna3010

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2026
Är det någon mer som har en läckande panna vi är nu fyra som drabbats dom läcker färskvatten när bara värmen är på ex varmvattnet,Alde säger det är fel på vattnet? Vår vän fick byta pannan för 5 år sedan nu läcker den nya igen åter igen byte.
 
Är det någon mer som har en läckande panna vi är nu fyra som drabbats dom läcker färskvatten när bara värmen är på ex varmvattnet,Alde säger det är fel på vattnet? Vår vän fick byta pannan för 5 år sedan nu läcker den nya igen åter igen byte.
Var läcker den?.
 
Ett vanligt problem enligt flera inlägg i linertreff.com.
Enligt Alde skall luftkudden i varmvattenberedaren (tappvattnet) återställas var 14e dag.
Om man inte gör det, kommer alla skrymslen och vrår i vattensystemen att vara vattenfyllt = helt stumt. (om man inte har en accumulator i färskvattensystemet.)

När man stänger av det rinnande vattnet, kommer det att fortplantas en tryckstöt i systemet, en så kallad vattenhammare.
Enligt en teori kan denna tryckstöt spräcka svetsarna i pannan med tiden.
 
Om Alde är medvetna om problemet borde dom även åtgärda grund problemet kan man tycka. Visst kan man sätta dit ett utjämningskärl efter pumpen.
Kanske även ha en pump med mjukstart. Vad jag vet går det även att ställa in trycket på många pumpar. Säkerhetsventilen borde också lösa ut innan rören går sönder.
Men fortfarande anser jag att installationen ska hålla utan att man måste själv göra en massa uppgraderingar i VV systemet. Där borde ansvaret vara hos leverantören med att åtgärda de barnsjukdomar som har framkommit under årens lopp.
 
Låter inte bra om teorierna skulle vara riktiga, kan inte tänka mig att Alde inte hade i sina instruktioner om skötseln av modellen med stor text skrivit att systemet måste göras trycklöst, på varmsidan, var 14:e dag för säker funktion, om det vore ett dolt funktionskrav borde det funnits otaliga reklamationer. Har själv Alde panna i 10 år, i samma bil, och aldrig gjort luftkudden trycklös annat än vid vinterförvaring. Gissningsvis bör det finnas en annan bakomliggande orsak till läckaget.
Ska bli intressant om orsaken någon gång kommer fram
 
Det har mye med instillingen av trykkpumpen, det er en klart dokumentert maks trykk den får gi. Med manglende luftkudde i pannan så blir det e masete pumpe. Det er enkelt å stenge av pumpen og tømme varmvatn kretsen for å få en avslappet takt på pumpen. Et ekstra trykkkarl på kallvatn kretsen gjør at en slipper dette, men det finnes to typer slike ekspansjonstanker - med og uten membran. Uten membran kan trenge å få tilført luft fra tid til annen. Jeg hadde en liggende som aldri ble montert :D det var for enkelt å benytte Alde pannan.
 
Låter inte bra om teorierna skulle vara riktiga, kan inte tänka mig att Alde inte hade i sina instruktioner om skötseln av modellen med stor text skrivit att systemet måste göras trycklöst, på varmsidan, var 14:e dag för säker funktion, om det vore ett dolt funktionskrav borde det funnits otaliga reklamationer.
Jag var fel ute, var månad skulle det vara.

Alde skriver så här, vilket alla med en 3010 panna naturligvis läst. (ironi!!)

Vid kontinuerlig användning av beredaren skall den tömmas ca 1 gång/mån, detta för att bilda en ny luftkudde i beredaren. Luftkudden används för att ta upp tryckstötar i beredaren.
Alde 3010 instruktionsbok se sidan tre.
 
Stemmer bra, etter rundt 3 til 4 uker blir pumpen veldig masete så jeg slapp alltid ut litt vatn på min FLair.
 
Låter inte bra om teorierna skulle vara riktiga, kan inte tänka mig att Alde inte hade i sina instruktioner om skötseln av modellen med stor text skrivit att systemet måste göras trycklöst, på varmsidan, var 14:e dag för säker funktion, om det vore ett dolt funktionskrav borde det funnits otaliga reklamationer. Har själv Alde panna i 10 år, i samma bil, och aldrig gjort luftkudden trycklös annat än vid vinterförvaring. Gissningsvis bör det finnas en annan bakomliggande orsak till läckaget.
Ska bli intressant om orsaken någon gång kommer fram
Dåligt vatten i Espana och portugal Alde under söker vattenfilter vi alla fyra pannorna har varit där över vintrarna
 
En rostfri panna ska klara tryck stötar .
Säkerhetsventilen måste vara dimensionerad så att den ska öppna om det blir övertryck.
Säk ventilen ska skydda pannan, det är det den är till för. Om pannan inte håller så är det fabrikationsfel.
Det är låga tryck i ett vattensystem i husbil/husvagn.
 
Om man kollar på bilden i länken, inlägg 8.
Där är en bild på pannan i genomskärning.
Rören som går in i den yttre manteln ( varmvatten) kan nog ta stryk vid tryckstötar om luftkudden saknas. Jag tycker att det saknas fästen för rören precis utanför pannan. Som håller fast rören. På bilden finns det inga fästen.
Det finns en risk att rören går sönder vid infästningen i pannan pga av utmattning av metallen/ fästet, svets. Det finns en risk att ledningarna rör sig, dock väldigt lite.
Det går till viss del att jämföra om man struntar i att klamra vatten ledningarna tex hemma.
Då kommer det att slå i ledningarna och att ledningarna rör sig.

Min teori om det hela.
 
Om Alde är medvetna om problemet borde dom även åtgärda grund problemet kan man tycka. Visst kan man sätta dit ett utjämningskärl efter pumpen.
Kanske även ha en pump med mjukstart. Vad jag vet går det även att ställa in trycket på många pumpar. Säkerhetsventilen borde också lösa ut innan rören går sönder.
Men fortfarande anser jag att installationen ska hålla utan att man måste själv göra en massa uppgraderingar i VV systemet. Där borde ansvaret vara hos leverantören med att åtgärda de barnsjukdomar som har framkommit under årens lopp.
En rostfri panna ska klara tryck stötar .
Säkerhetsventilen måste vara dimensionerad så att den ska öppna om det blir övertryck.
Säk ventilen ska skydda pannan, det är det den är till för. Om pannan inte håller så är det fabrikationsfel.
Det är låga tryck i ett vattensystem i husbil/husvagn.
H
Ett vanligt problem enligt flera inlägg i linertreff.com.
Enligt Alde skall luftkudden i varmvattenberedaren (tappvattnet) återställas var 14e dag.
Om man inte gör det, kommer alla skrymslen och vrår i vattensystemen att vara vattenfyllt = helt stumt. (om man inte har en accumulator i färskvattensystemet.)

När man stänger av det rinnande vattnet, kommer det att fortplantas en tryckstöt i systemet, en så kallad vattenhammare.
Enligt en teori kan denna tryckstöt spräcka svetsarna i pannan med tiden.
Nä int då, den gula avtappningsventilen är en kombinerad säkerhets ventil som öppnar om trycket överstiger 3 kg så något övertryck har inte våra pannor haft våran s-ventil är kollad den funkar ok, Om man blandar rostfritt med andra metaller i pannan så blir det galvaniska strömmar som äter på metallerna,så våra pannor har havererat i Espana, helt klart så är nog vatten kvaliteten inte bra där nere,Sedan så sitter säkerhets ventilen före pannan .
 
Hej
Jag tömmer varmvattenberedaren några gånger per säsong. Inte bara för att den ska hålla (kände inte till problemet) utan för att systemet och pumpen jobbar mycket bättre. Trevligare och bättre vattenflöde när luftkudden byggts upp i beredaren.
 
Har varit lite irriterad ett tag att vattnet ”pumpar” om man bara spolade lite grann i kranen. Efter att ha tömt varmvattenberedaren så försvann detta beteende. Nog hade jag läst instruktionen men tyckte det verkade överambitiöst... suck. Tack för påminnelsen!
 
Tillbaka
Toppen