Sv: Alde - intervall byte Glykol
Vilken glykol man ska använda i bilens kylsystem har blivit svårt att riktigt veta, men det finns desto mer "tro" i detta ämne.
Om du alltid använder den glykol tillverkaren rekommenderar så kan du vara ganska säker på att du gör rätt.
Men.... den glykol som väldigt ofta säljs som universalglykol är en glykol som benämns BS 6580 eller ibland bara BS. Den typen av glykol slutade de flesta biltillverkare med i början av 1990-talet!! Den är vanligen klarblå till färgen och skall bytas varannat år. Denna glykol skall dessutom inte blandas med Longlife-glykoler enligt vissa tillverkare. Vi gjorde det av misstag i en kundbil, en Renault, och konsistensen blev flockig som sur mjölk - inte roligt att få rent det systemet.
Longlife-glykol finns i flera typer men två är vanligast, dels den blågröna som kallas G11, G48 och TL 774-C och dels den röda som kallas G12+, G30 och TL 774-D.
Det finns fler glykoltyper som jag inte nämnt, se efter i bilens instruktionbok vilken som ska användas.
Longlife-glykoler klarar 5 år enligt många biltillverkare.
Det som händer med glykolen är inte att frysskyddet försvinner utan det är att de andra skyddande egenskaperna förändras, t.ex. rostskyddet. Börjar kylarvätskan se det minsta missfärgad ut - byt direkt. Det som missfärgar är partiklar inifrån kylsystemet, rost aluminiumoxid m.m.
Mao - köp inte första bästa glykoldunk du ser på stormarknaden.....
Det finns säkert de som inte håller med mig, men det bjuder jag på.
//Lasse