• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde - intervall byte Glykol

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Alde rekommenderar att Glykol bytes vartannat år.
Hur brukar ni med Aldevärme göra, byter ni vartannat år eller vilket intervall kan vara rimligt.
Brukar ni byta själva eller på verkstad?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Ska den bytas? Varför? Min bil har haft samma glykol i sig i 10 år! Jag har inte märkt några problem med det. Visserligen har jag en Gastherm-panna men det har väl ingen betydelse i sammanhanget.

Jappe
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Hej…
Jag kompletterade mitt ALDE-system under våren då passade jag på att byta glykol, bilen var då två år. Enligt verkstaden var det lika bra när systemet ändå var tomt, det var ganska mycket jobb med att fylla systemet och få ur all luft.

För verkstaden (som hade en del specialer) var det inga problem men för en amatör tar det säkert längre tid. Upptäckte efteråt att mitt system var nog dåligt genom luftat när bilen var ny då jag fått fylla på glykol flera gånger. Efter verkstadens (Stenstorps Husvagnsservice) byte har glykolnivån varit konstant och allt fungerat perfekt. Om jag inte missminner mig så tror jag att de sa att man kan töja lite på två år men Jappes tio år är nog i längsta laget, glykolen förlorar en del egenskaper efter hand.

Har skrivit det förut men har du ALDE-panna och inte är nöjd med värmen, så se över installationen. Grabbarna i Stenstorp förvandlade klimatet i min bil, från dragit till helt perfekt, varm och skönt överallt, tom alkoven är nu varm och skön lägst in och i botten, även vid minusgrader. Har även gott och varmt i hytten (en alkovbil)!! Märkligast av allt är att gasolförbrukningen minskade markant när värmen blev jämn i bilen! Märks även när bilen står på 220V, lägre förbrukning!

Lycka till och rulla lugnt, mvh Torbjörn :wub::wub::wub:

PS Hade själv en massa ideer om hur jag skulle förbättra värmen, extra panna, täcken mm men som tur var så lät jag proffsen i Stenstorp fixa detta. Inga extra panna utan de kompleterade bara med fler konvektorer, ny digital panel och viktigast av allt en del mindre ombyggnation så att luften kunde cirkulera överallt. DS :)
 
Senast redigerad av en moderator:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Alde - intervall byte Glykol

En annan bra fråga att ställa i sammanhanget är
vilken typ av glykol ska jag använda i ett aluminiumrör baserat
system typ Alde
Frågade två husbilsverkstäder fick två olika svar blå sa en
går att blanda hur som helst svarar nr två
Ringer Alde får bara reda på deras fabrikat de använder.
Förmodar att det står i maualen som jag inte kollat än
Kanske någon som har bra koll i HBK

P-zon
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Frågade ALDE på elmia dom sa att man kan använda både den blå som jag har i min eller den röda samma som man har i nyare bilar, MEN man kan inte blanda utan använda samma sort som är i systemet vid påfyllning, man kan byta om man vill men måste då spola ur systemet innan man byter sort.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Hur ofta byter ni glykol i bruksbilen? Tror att amn kan vänta mycket längre än två år. Kommer själv att byte vart femte år. Använder Volkswagens röda glykol för aluminiummotorer då systemet i husbilen enbart består av alúminiumrör-rostfri panna och gummislang.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Toppen Stanton! Då kan det löna sig att tömma spola rent och fylla upp med denna glykol som inte behöver bytas mera.

Någon som har erfarenhet av denna Glykol och vad priset är?
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Alde rekommenderar att Glykol bytes vartannat år.
Hur brukar ni med Aldevärme göra, byter ni vartannat år eller vilket intervall kan vara rimligt.
Brukar ni byta själva eller på verkstad?

Det finns ett nytt kylmedel som man inte behöver byta EC1 finns artikel i nya Husbilen Test mvh Ivar
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Alde - intervall byte Glykol

Vilken glykol man ska använda i bilens kylsystem har blivit svårt att riktigt veta, men det finns desto mer "tro" i detta ämne.

Om du alltid använder den glykol tillverkaren rekommenderar så kan du vara ganska säker på att du gör rätt.

Men.... den glykol som väldigt ofta säljs som universalglykol är en glykol som benämns BS 6580 eller ibland bara BS. Den typen av glykol slutade de flesta biltillverkare med i början av 1990-talet!! Den är vanligen klarblå till färgen och skall bytas varannat år. Denna glykol skall dessutom inte blandas med Longlife-glykoler enligt vissa tillverkare. Vi gjorde det av misstag i en kundbil, en Renault, och konsistensen blev flockig som sur mjölk - inte roligt att få rent det systemet.

Longlife-glykol finns i flera typer men två är vanligast, dels den blågröna som kallas G11, G48 och TL 774-C och dels den röda som kallas G12+, G30 och TL 774-D.
Det finns fler glykoltyper som jag inte nämnt, se efter i bilens instruktionbok vilken som ska användas.
Longlife-glykoler klarar 5 år enligt många biltillverkare.

Det som händer med glykolen är inte att frysskyddet försvinner utan det är att de andra skyddande egenskaperna förändras, t.ex. rostskyddet. Börjar kylarvätskan se det minsta missfärgad ut - byt direkt. Det som missfärgar är partiklar inifrån kylsystemet, rost aluminiumoxid m.m.

Mao - köp inte första bästa glykoldunk du ser på stormarknaden.....

Det finns säkert de som inte håller med mig, men det bjuder jag på.

//Lasse
 
Toppen