• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde goes nuts

F

F.d. 24494

Guest
Nu har våran Aldepanna 3010 fått fnatt. Termostaten på 8 grader för underhållsvärmens skull. Har fungerat hela tiden tills nu. Kommer in i bilen och det är görvarmt! 20 grader varmt och pannan är på. Stänger av den och väntar i några minuter för att kanske den fått mer sans, men inte då! så fort jag slår på den så startar den och vill fortsätta sin uppvärmning. Inget står om detta i instruktionsboken. Är det någon som vet vad som hänt? Jag tänker att det kanske är givaren som fått fnatt men var sitter den i så fall? Har hittat en misstänkt pryl som kanske skulle kunna vara givaren vid soffgruppen ser ut som en rund knopp med små hål i. vad tror ni? måste man åka till en verkstad eller kan man göra något själv? Tänkte ta en tur nästa helg men under dessa omständigheter så känns det inte så vettigt.
Tacksam för svar.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Alde goes nuts

Sensorn är en liten svart halvsfärisk "knapp". Vi har två, en ovanför bodelsdörren och en i den nedsänkbara sängen ovanför framstolarna.

Birgitta
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Alde goes nuts

Har du en lcd display kan givaren sitta i manöverpanelen om den inte är utflyttad
du har ett kopplingsschema på lockets baksida av panelen där ser du, ovanligt att just givaren går sönder enl Alde, eftersom jag haft samma problem min bara funkade när
jag pillat på det mesta klappkontakt förmodar jag

Lycka till
P-zon
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Alde goes nuts

Hej, om du kör pannan på el så rekommenderar jag att du ställer in ett elelement i bilen istället. Anledning till detta är att 12 volt cirkulationspump( om du har en sån enbart) troligen inte klarar så värst många drifttimmar, iallafall min gick sönder förra vintern Då 2,5 vintrar gammal. Eftersom LCD displayen oftast är placerad vid dörren = kallaste stället monterade jag in en extra givare o fick ett betydligt jämnare gång på pannan.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Alde goes nuts

Har också en Alde 3010 som ibland får spel. Skall byta manöverpanel. Vaknat flera gånger nattetid när dieselvärmaren gått in som backup då 3010 vägrar gå igång. Kräver strömavbrott och omstart för att fungera. Diskuterat med ALde men de kunde inte förstå.
 
Toppen