• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde glykol blå VS röd-rosa

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Har den blåa glykolen utgått?
Det skrivs att glykol ska bytas efter fem år.
Vår HB är en 2020, ska glykolen bytas efter 5 år? då till den röd/rosa?

Den glykol från Alde som jag har, och har haft de senaste 10 åren, är röd/rosa. Känner inte till någon annan färg.

Om jag minns rätt bör den bytas efter 5 år.

Finns flera trådar på forumet om glykolbyte om du avser att göra det själv. Sök på forumet.

Obeservera att det är olika bytesintervall på G12++ (röd) och blå glykol.
Det är utan undantag husbilsbyggaren som bestämmer vilken flykol dom fyller.
(Alde står inte på linen och fyller systemet)

Jag har sett många Aldesystem fyllda med blå glykol.

Detta säger Alde.
Glykolvätskans egenskaper försämras över tid och därför ska vätskan bytas vartannat år. Använder du Alde Premium Glykol G12 EVO kan bytesintervallet förlängas till vart 5:e år vid normal drift.

Jag köper denna, man behöver ändå en stor mängd vid byte i Aldesystemet.
Finns på närmaste Swedolbutik, eller att klicka hem.

1763924595296.webp

Det är väl ändå bättre att blanda med destillerat vatten för maximal livslängd då det kostar väldigt
lite. AI=
Ja, du bör använda destillerat eller avjoniserat vatten i kylsystemet, särskilt när du blandar det med glykol. Anledningen är att kranvatten innehåller mineraler som kalk och salter som kan leda till avlagringar, korrosion och försämrad kylvätskekvalitet. Det är en relativt liten extrakostnad som kan förhindra dyra skador på kylsystemet i längden.

Därför är destillerat vatten att föredra:
  • Förhindrar avlagringar: Destillerat vatten saknar de mineraler och salter som finns i kranvatten. Dessa mineraler kan bygga upp avlagringar i kylsystemet över tid.
  • Minskar korrosion: Mineralavlagringar kan bidra till korrosion och minska livslängden på kylaren och andra komponenter i systemet.
  • Bibehåller kylvätskans kvalitet: Genom att använda rent vatten säkerställer du att glykolens frostskydds- och smörjande egenskaper inte försämras av föroreningar.

Tillbaka
Toppen