• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Alde, dålig värme bak

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Hej,
Upplever att radiatorn bak i min Pilote 746GJ 2018 ger väldigt lite värme. Radiatorerna fram eldar på ok, men det känns som det inte "blir nåt över" där bak.
Dessutom ger ju termostatgivarna för hög temperatur, skulle behöva flytta givarna antar jag?
Någon som har erfarenhet från liknade bekymmer?
 
Lösning
Hej!
På min Bürstner Aviano, sitter en 3 vägsventil, se bifogad skärmdump, som styr om det längst bak ska vara inkopplat.
Mvh
Anders
Hej,
Jag har motsvarande funktion på min LMC men jag tycker värmen blir sämre bak när den är påkopplad och inte motorn är igång. Så jag stänger av min när jag parkerar för dagen så att säga. Sedan slår jag på den igen när jag ska åka igen i alla fall om det är kallt och vi ska åka en längre sträcka.
Mvh
Johan

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej,
Upplever att radiatorn bak i min Pilote 746GJ 2018 ger väldigt lite värme. Radiatorerna fram eldar på ok, men det känns som det inte "blir nåt över" där bak.
Dessutom ger ju termostatgivarna för hög temperatur, skulle behöva flytta givarna antar jag?
Någon som har erfarenhet från liknade bekymmer?

Oftast sitter temperaturgivaren i närheten av Aldepanelen det brukar vara fram i bilen, detta innebär att det blir kallare bak i bilen tills ni gått och lagt er, då temperaturen fram minskar,det går att flytta givaren men då blir det för varmt fram, eller använda två givare och skifta mellan.
Jag väljer att ha högre temp fram till läggdags, då jag sänker temperaturen ett par grader.
Aldes senaste version kan styra två temperaturzoner vilket löser problmet,men det hjälper inte dig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Hej,
Upplever att radiatorn bak i min Pilote 746GJ 2018 ger väldigt lite värme. Radiatorerna fram eldar på ok, men det känns som det inte "blir nåt över" där bak.
Dessutom ger ju termostatgivarna för hög temperatur, skulle behöva flytta givarna antar jag?
Någon som har erfarenhet från liknade bekymmer?
Hittar du något svar här?

 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När husbilen står hemma på vår/höst och jag har värme på husbilen är det STOR skillnad på energiförbrukningen om jag har vredet till värmeväxlaren i on eller off. jag skulle kunna tänka mig att det blir kallare där bak om man samtidigt värmer motorn.

Urklipp från Aldes hemsida:

Med en värmeväxlare i kombination med ett vattenburet centralvärmesystem, kan motorns kylsystem utnyttjas för uppvärmning av boutrymmet. Det enda som behöver göras är att ställa in önskad temperatur på rumstermostaten samt starta cirkulationspumpen i värmesystemet. Värmen kan även köras i omvänd ordning tillsammans med en cirkulationspump (2755) på motorsidan. Den fungerar då som en motorvärmare tack vare att centralvärmesystemet värmer upp motorns kylsystem.
 

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Oftast sitter temperaturgivaren i närheten av Aldepanelen det brukar vara fram i bilen, detta innebär att det blir kallare bak i bilen tills ni gått och lagt er, då temperaturen fram minskar,det går att flytta givaren men då blir det för varmt fram, eller använda två givare och skifta mellan.
Jag väljer att ha högre temp fram till läggdags, då jag sänker temperaturen ett par grader.
Aldes senaste version kan styra två temperaturzoner vilket löser problmet,men det hjälper inte dig.
Har Auto, panel eller sovrum att välja på. Ska läsa manualen en gång till
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej.
Är du säker på att det inte finns någon kulventil som man kan strypa tillförseln till radiatorerna i sovdelen?
På många bilar så finns det en sådan.
Den kan vara lite svår att hitta. På min Hymer måste man lyfta upp madrasserna för att hitta den.
Försök att följa värmerören från sovrumsradiatorerna.

MVH Sambal
 

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Hej.
Är du säker på att det inte finns någon kulventil som man kan strypa tillförseln till radiatorerna i sovdelen?
På många bilar så finns det en sådan.
Den kan vara lite svår att hitta. På min Hymer måste man lyfta upp madrasserna för att hitta den.
Försök att följa värmerören från sovrumsradiatorerna.

MVH Sambal
Enligt bilens manual finns ingen sådan nämd, men jag ska dubbelkolla det!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad jag vet är värmesystemet ettrörssystem. Om det finns konvektorer monterade i början eller på mitten av värmeslingan kan man prova att delvis blockera luftströmmen.
På undersidan eller översidan av konvektorerna.
Då kommer det bli mer värme över till kretsen på slutet av värmeslingan.
Tex med en skiva eller dyligt.
Kan vara värt ett försök.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Hej!
På min Bürstner Aviano, sitter en 3 vägsventil, se bifogad skärmdump, som styr om det längst bak ska vara inkopplat.
Mvh
Anders
Hej,
Jag har motsvarande funktion på min LMC men jag tycker värmen blir sämre bak när den är påkopplad och inte motorn är igång. Så jag stänger av min när jag parkerar för dagen så att säga. Sedan slår jag på den igen när jag ska åka igen i alla fall om det är kallt och vi ska åka en längre sträcka.
Mvh
Johan
 
Lösning

Pocket

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
32061
Medlemskap
2024
Hej,
Upplever att radiatorn bak i min Pilote 746GJ 2018 ger väldigt lite värme. Radiatorerna fram eldar på ok, men det känns som det inte "blir nåt över" där bak.
Dessutom ger ju termostatgivarna för hög temperatur, skulle behöva flytta givarna antar jag?
Någon som har erfarenhet från liknade bekymmer?
Det verkar vara ha varit tempsensorerna som visade för hög temp. Det gick att kompensera med en"offset"-funktion så att indikerad temperatur kom närmare verkligheten. Nu rullar det på ordentligt! Tack allihopa för tips och länkar!
 
Toppen