• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde cirkulationspump i expansionskärl

Claes73

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25994
Medlemskap
2024
Min motor till cirkulationspumpen har gått sönder och funderar nu på att bygga om med en cirkulationspump.
Tycker att denna modell/lösning för lite mycket ljud.
Funderar på att sätta in en Bolin pump i stället, tyst och strömsnål.
Men innan jag påbörjar detta projekt, är det någon här ute i husbilsvärlden som har koll på pumpkapaciteten
på Aldes cirkulationspump?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Vill inte kapa tråden på något vis, men så här är det för mig angående pump i expansionskärlet. Har en 18 år gammal husbil och för 3 år sen (2018) börjar det leva rövarn i garderoben och efter lite huvudbry och sökande så var det cirkulationspumpen som ljudligt började ge upp. Nåväl efter lite sökande på nätet där vi var då, så åkte jag och köpte ny pump och bytte den då och vad tyst det blev, jäkla enkelt byte bara lyfta ur den ur kärlet och ansluta 2 kablar, ca 5 min. Har kört pumpen mest i läget efter termostaten så när den slår till så startar pumpen. Visst har man glömt pumpen ibland i 12v läge fast man står vid 240v stolpe då man ska slå över till 240v pumpen. Men visst jag har inte använt husbilen alla dar på året, men väldigt mycket dom sista 6 åren så slitaget har varit hyfsat fast pumpen har glidlager (bussningar) och kostade då 1250kr och det får man väl säga är överkomligt.:msn_dontknow::msn_laugh:
/Matti
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi gjorde ett pannbyte i vintras då den stora packningen inne i pannan gick läck. Den går inte att byta.
Då passade jag på att byta till en pump på returröret.

Det ser ut så här.
collage-1635359737687.jpg
Pumpen sitter nere på returen. Men eftersom den gamla pumpen fungerar, så får den sitta kvar.
Det är bara att skifta kablarna som ligger under den grå luckan, om det skulle behövas.

Den nya pumpen hörs knappt, och värmen upplevs som jämnare.

Krister.


PS. För att byta pump och placera den som alde gör, måste man tömma glykolblandningen.
_20211028_203512.JPG
På vår carthago 07 sitter avtappningen på utsidan i botten, under placeringen av pannan.

DS.
 
Senast ändrad:

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
De 12v pumpar som Alde säljer att användas i kontnuerlig drift går inte att jämföra med rapplet som sitter i expansionstanken.
Här är en länk till tillverkaren av Aldes 12v pumpar för kontinuerlig drift.
Dessa finns som synes i olika utföranden, bara att välja.
Priset vid en snabb Googling ligger på 1500-2000 kr.

Den som vill nörda ner sig i ämnet kan börja här:
Dom här pumparna Vortex används på elpatroner från Alde, cirk.pumparna hos Alde är inte Vortex
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Mitt förslag utgår från Aldes egen produktutveckling. Endast en pump då sitter den på radiaturreturen och går på 12 v. Då behövs inte någon separat 230 V pump. På denna pump finns även flödesjustering för att få ut rätt temperatur på returvattnet. Pumpen i expansionskärlet har inte lika lång livslängd samt oljud.
Att utesluta 230 v pumpen år väl ingen bra ide, den används när man är ansluten till 230 v, då behöver man inte slita på 12 v pumpen
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Att utesluta 230 v pumpen år väl ingen bra ide, den används när man är ansluten till 230 v, då behöver man inte slita på 12 v pumpen
Jag har uppfattat att den nya 12 V pumpen fungerar lika bra som en 230 V pump. Det är väl bra att man kan förenkla och göra installationen driftsäker. Den nya pumpen går inte att jämföra med den pump som fanns i tidigare pannors installationer. Det finns även flödesinställning som på en 230 V pump. Har inte sett någon installation med 3020 pannan o 230 V pump.
 
Toppen