• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde cirkulationspump i expansionskärl

Claes73

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25994
Medlemskap
2024
Min motor till cirkulationspumpen har gått sönder och funderar nu på att bygga om med en cirkulationspump.
Tycker att denna modell/lösning för lite mycket ljud.
Funderar på att sätta in en Bolin pump i stället, tyst och strömsnål.
Men innan jag påbörjar detta projekt, är det någon här ute i husbilsvärlden som har koll på pumpkapaciteten
på Aldes cirkulationspump?
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Min motor till cirkulationspumpen har gått sönder och funderar nu på att bygga om med en cirkulationspump.
Tycker att denna modell/lösning för lite mycket ljud.
Funderar på att sätta in en Bolin pump i stället, tyst och strömsnål.
Men innan jag påbörjar detta projekt, är det någon här ute i husbilsvärlden som har koll på pumpkapaciteten
på Aldes cirkulationspump?
Köp i stället deras nya 12 V pump och montera den på returen av radiatorvattnet. Då hörs den inte.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Man skall nog vara försiktig med att experimentera med ej godkända pumpar. En pump med för hög kapacitet kan ge för hög strömingshastighet som i sin tur kan ge kavitation som kan skada komponenter. För lite strömning orsakar att de sista elementen i kedjan ej blir varma.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Min motor till cirkulationspumpen har gått sönder och funderar nu på att bygga om med en cirkulationspump.
Tycker att denna modell/lösning för lite mycket ljud.
Funderar på att sätta in en Bolin pump i stället, tyst och strömsnål.
Men innan jag påbörjar detta projekt, är det någon här ute i husbilsvärlden som har koll på pumpkapaciteten
på Aldes cirkulationspump?
Gå in på ALDE;s hemsida o kolla. Ring deras support innan du själv börjar experimentera
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det är en kostnad man tänker på, att betala ett så högt pris, när det fungerar bra med denna pump.
Varför uppfinna hjulet en gång till. Nästa gång kanske du kommer och behöver anlita Alde hos någon servicepunkt. Då tror jag en seriös servicelämnare börjar med att plocka dit originaldelar eller kanske avstå. Då skulle jag skämmas att visa ett hemarbete. Även ett försäkringsbolag kan säkert ha synpunkter med hemmasnickrande på en så viktig punkt. Det gäller även om andras säkerhet om man står 2 meter ifrån dig på trång ställplats.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Trådskaparen efterlyser en ombyggnad av sin cirkulationspump i expansionskärlet.
Mitt förslag utgår från Aldes egen produktutveckling. Endast en pump då sitter den på radiaturreturen och går på 12 v. Då behövs inte någon separat 230 V pump. På denna pump finns även flödesjustering för att få ut rätt temperatur på returvattnet. Pumpen i expansionskärlet har inte lika lång livslängd samt oljud.
 

Claes73

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25994
Medlemskap
2024
Varför uppfinna hjulet en gång till. Nästa gång kanske du kommer och behöver anlita Alde hos någon servicepunkt. Då tror jag en seriös servicelämnare börjar med att plocka dit originaldelar eller kanske avstå. Då skulle jag skämmas att visa ett hemarbete. Även ett försäkringsbolag kan säkert ha synpunkter med hemmasnickrande på en så viktig punkt. Det gäller även om andras säkerhet om man står 2 meter ifrån dig på trång ställplats.
#kurtmo
Jag frågade om någon hade koll på pumpkapaciten på denna typ pump för att jag ville göra en förbättring i min husbil då jag tycker att den låter mycket plus att nu motorn har gått sönder (vilket jag förstått är ganska vanligt). Jag tänkte jag kunde fråga i detta forum för att jag vill gärna ta del av andras åsikter och kunskap, och i det här fallet spara mig tid. Jag hade lika gärna kunna plockat ner expansionskärl och mätit pumpkapaciteten själv genom att pumpa vätskan mellan två baljor. Och sen undrar jag varför behöver mitt jobb vara sämre än att jag lämnar in bilen till någon serviceverkstad? Har läst i ganska många trådar om missnöjda kunder…
Jag är inte rädd för att ta mig an saker och ting. Och jag anser det vara en fördel att vara praktiskt lagd som husbilsägare och kunna åtgärda en del fel själv. Det är ju dessutom är kul och sen sparar jag pengar på det och det bästa av allt - jag behöver inte vänta med att få in bilen på verkstad innan jag får felet fixat.
Jag är utbildad el-ingenjör, innehar både kylcertifikat och pannskötarcertifikat för alla typer av ång-pannor. Jobbar till vardags som drift-ingenjör där en del av mina arbetsuppgifter består av optimering av kyl och värmeprocessen, flödesoptimering och värmeåtervinning.
Så jag kan lova dig - du behöver inte vara rädd för att stå nära oss på en trång ställplats.

Och för att svara på din andra tråd - ja, jag har skickat en förfrågan till Alde för att få ta del av deras tankar också.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Denna har jag positiv erfarenhet från, tyst, vred för flödesreglering.
Så pumpen i expansion kärlet är borta. Men jag har vänner som har en där också i fall att.
Samma finns på 3020 och tack vara flödesregleringen kramar ur optimal vattenflöde beroende på bilstorlek. Det enda negativa är prissättningen. Man slipper dock separat 230 V pump som man hade tidigare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Med en cirkulationspump på returledningen eller på tilloppet.
Då kan det behövas att göra om lite. Anslutningen av expansionskärlet.
Expansionsledningen behöver vara ansluten före pumpen.

Att ta bort kärlet kan bli lite fel. När värmen ökar i systemet ökar även volymen.
Då är det risk att säkerhetsventilen löser ut.

Sen behöver det vara ett statiskt övertryck i systemet.
Dels för att det inte får bli för stort undertryck före pumpen, risk för kavitation.
Även för att inte eventuell luft ska sugas in i systemet.
Utan statiskt övertryck kommer även flödet att påverkas negativt.

Original expansionskärlet. Jag vet inte riktigt hur det ser ut.
Det ser ut som det är två ledningar till kärlet.
Jag skulle nog försöka att plugga den ena ledningen.
Men det är mycket lättare att byta ut till en likadan pump.
Om det är ljudet som stör kanske det går att ljudisolera expansionskärlet med armaflex. Jag tror att anledningen till att det är ett öppet kärl är att det är lättare att bli av med luften i systemet.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Pumpen går att montera på det rör som går mellan expansionskärlet och ut som retur, eller på någon annan plats på rör slingan, att man
inte behöver 230v pump, den används när man är ansluten till 230 v och inte sliter på 12v pumpen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.238
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
De 12v pumpar som Alde säljer att användas i kontnuerlig drift går inte att jämföra med rapplet som sitter i expansionstanken.
Här är en länk till tillverkaren av Aldes 12v pumpar för kontinuerlig drift.
Dessa finns som synes i olika utföranden, bara att välja.
Priset vid en snabb Googling ligger på 1500-2000 kr.

Den som vill nörda ner sig i ämnet kan börja här:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En cirkulationspump som står stilla länge mår inte bra.
I tex ett värmesystem brukar det finnas motionering av pumpar.
En tidkanal styr den funktionen.
Om Alde har den funktionen vet jag inte.
Under vinteruppställningen står pumpen stilla.
Det kan vara bra att köra pumpen ibland under vintern.
Det fungerar bara om batterierna är anslutna.
En del har även laddningen på hela vintern, då kan man passa på och köra pumpen för hand.
 
Toppen