• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 läcker

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Idag när jag kom ut till husbilen så var det blött på golvet och när jag kände på det så var det glykol.
Blev till att riva delar av inredningen och följa var det kom ifrån och det var tyvärr Alde 3010 pannan.
Verkar som något i pannan spruckit invändigt för alla anslutningar och slangar är torra men glykol kommer fram under pannan. Inte frost för husbilen har varit uppvärmd hela vintern och pannan användes för ett par veckor sedan utan problem.
Det finns en pannkropp till 3010 att köpa som reservdel men eftersom pannkroppen redan är bytt 2014 pga läckage o värmestavsproblem så känns det mer rimligt att byta till en 3020 i stället.
Då kan man ju få iNet och remote kontroll av pannan.

Försökte få verkstadstid för detta i närheten eller hos Alde men det är bara att glömma innan hösten så jag får göra bytet själv.
Någon som gjort detta byte som enligt Alde är möjligt men manöverpanelen behöver även bytas.
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Idag när jag kom ut till husbilen så var det blött på golvet och när jag kände på det så var det glykol.
Blev till att riva delar av inredningen och följa var det kom ifrån och det var tyvärr Alde 3010 pannan.
Verkar som något i pannan spruckit invändigt för alla anslutningar och slangar är torra men glykol kommer fram under pannan. Inte frost för husbilen har varit uppvärmd hela vintern och pannan användes för ett par veckor sedan utan problem.
Det finns en pannkropp till 3010 att köpa som reservdel men eftersom pannkroppen redan är bytt 2014 pga läckage o värmestavsproblem så känns det mer rimligt att byta till en 3020 i stället.
Då kan man ju få iNet och remote kontroll av pannan.

Försökte få verkstadstid för detta i närheten eller hos Alde men det är bara att glömma innan hösten så jag får göra bytet själv.
Någon som gjort detta byte som enligt Alde är möjligt men manöverpanelen behöver även bytas.
Hej Håkan.
Har själv gjort ett byte 3010 till 3020 och som ALDE säger så är det byte rakt av förutom manöverpanel och kablage till den mellan pannan och panelen.
Du kan också flytta över pumpen, plundra sedan den gamla på gasventil och förbränningsfläkten så har du fått lite reservdelar. Kretskortet är annorlunda.
Lycka till med bytet.
// Hasse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tror inte det är så svårt. Har tittat på min 3020 som stått med värme på sedan vintern -14,-15. Vet att bytet kommer närmare. Ser ganska lätt ut om man trycker dit ett par slangtänger.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Se till att du har vattenpump som inte ger för högt tryck för då spricker tanken. Det hände mig och jag fick skaffa annan pump. Jag kommer inte ihåg hur många psi den tål men det vet de på Alde.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Nu har jag rivit ut och isär pannan. Ett värmeelement läckte samt packningen runt pannkroppen var den större läckan.
Så det är inget som spruckit vad jag kan se men detta är andra gången det händer så nu blir det byte till 3020.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi hör ofta i forumet om säljare som inte svarar på epost och inte är hjälpsamma när affären väl är i hamn.
För över 12 år sedan köpte jag denna Rapido hos PR-Husbilar och idag mailade jag dem för att få reda på hur många liter glykol det var i min bil. Svaret kom efter ett par timmar från verkstaden att det var c:a11 liter. Det är väl så man får nöjda kunder när man hjälper dem efter så många år.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det är intressant att se hur olika företag prissätter identiska produkter.
Jag skickade offertförfrågan till 3 företag på 3020 panna med panel o kabel emellan men utan arbete.
Aldes artikelnummer var med i förfrågan så ingen oklarhet om vad offerten innehöll.

Aldes c:a prislista summerade till 34695:-

Företag 1 lämnade 31689:- (Näthandlare)
Företag 2 lämnade 36730:- (Näthandlare)
Företag 3 lämnade 40000:- (Fysisk handlare)

Det är stora skillnader och ibland kanske man ska räkna kronor i stället för % när man räknar offerter på lite dyrare prylar.
Eller så är branschen så van vid att folk bara betalar så de tar en rövare.
Tror inte att de 3 företagens inköpspris är så stor skillnad på eftersom det är beställningsvaror hos dem alla.
 
Toppen