• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 - cirkulationspump stannar inte

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har en Alde 3010 panna där cirkulationspumpen till värmen inte stannar trots att gas och el är frånslagen på panelen och t.o.m. när jag stänger av med huvudbrytaren på panelen.
Detta i kombination med att temperaturen i bilen är lägre än inställt värde på Alde panelen.
Om temperaturen i bilen är högre än inställt temp.värde så stannar pumpen, men den borde väl stanna ändå eftersom gas och el är frånslagen?
Funktionsknappen "konstant pumpdrift" står på "Therm" (finns även "const" som jag utgår ifrån är konstant drift på pumpen).

När gas eller el är påslagen så stänger pumpen när den inte kallar på värme.

Det har varit så sen bilen var ny, ska jag åberopa garantin, eller är det ett handhavande fel (gud förbjude)?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Alde 3010 - cirkulationspump stannar inte

Jag hade ett annat fel på min Alde jag kontaktade Alde och fick hjälp, de har en helt fantastisk service. Prova ring Alde först.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Alde 3010 - cirkulationspump stannar inte

Jag har haft liknande scenario och konstaterat att om ALDE kontrollpanel är på ON och el och gas är avstängt på panelen så kommer pumpen att snurra konstant om 230V är anslutet till bilen. Enligt min manual så är konstant pumpdrift alltid förvalt av systemet vid 230V anslutet och om ALDE panelen är i ON läge. Om du inte redan gjort det så för att kontrollera sätt ALDE panelen på OFF och se om pumpen stannar då, eller koppla från 230V från bilen om inkopplat, det var vad jag fick göra.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Alde 3010 - cirkulationspump stannar inte

Enl. Alde så stannar deras cirkulationspump när hela panelen ställs i OFF-läge. Att min pump inte stannar beror troligtvis på att det är en separat pump till golvvärmen som lever sitt eget liv och har en egen strömbrytare (pumpen stannar dock om temperaturen i bilen är högre än inställt värde).
Det är HB tillverkaren som kopplat in den separata golvvärmepumpen.
Denna pump borde man kunna förregla med Alde enheten.
 

Bardland

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
24508
Medlemskap
2024
Hej, hittar ingen nyare tråd, men vill ändå lägga till att jag har haft samma problem och löste det genom att stänga av External start 230V på panelen. Då stannade pumpen när jag slog satt panelen i Off läge. Den visar även en text att External Start 230V Off, där det innan stod External Start 230V on! Se min snip nedan och dvs 4 Extern Start. Ni måste trycka på den för att komma in och stänga av.

1670676359926.png
 
Toppen