• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3000, röd lampa blinkar till när pannan slår ifrån

F

F.d. 19233

Guest
Jag har en Alde 3000 i min Burstner 747 och har nu för första gången fått slå på gasolen för att inte frysa.
Med 3000w elpatron får jag 15 grader här inne, då är det -10 ute!

Nu är det mycket bättre värme i elementen, och temperaturen stiger.

Men jag undrar om det verkligen stämmer att den röda lampan på panelen ska blinka till varje gång pannan slår ifrån. Pannan går i ca en minut, sen slår den ifrån och står still i ca 30 sekunder för att sedan hoppa igång igen.

Är det normalt eller är något trasigt/slitet?

Mycket tacksam för svar!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde 3000, röd lampa blinkar till när pannan slår ifrån

Termostaten for gasol slår fra når vatnet i pannan når omlag 80 grader og til igjen ved en noe lavere (husker ikke verdien for 3000 pannan). Om du har helt spesielle temperaturforhold i bilen så kan den av og på frekvensen stemme. Det finnes muligheter for å justere litt på øvre og nedre temperatur, men en trenger servicehånboken for dette. Om jeg husker rett fra denne pannen så blinker den røde lampen når gasolen tennes, fungerer ikke dette så blir den lysende fast
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Alde 3000, röd lampa blinkar till när pannan slår ifrån

Termostaten for gasol slår fra når vatnet i pannan når omlag 80 grader og til igjen ved en noe lavere (husker ikke verdien for 3000 pannan). Om du har helt spesielle temperaturforhold i bilen så kan den av og på frekvensen stemme. Det finnes muligheter for å justere litt på øvre og nedre temperatur, men en trenger servicehånboken for dette. Om jeg husker rett fra denne pannen så blinker den røde lampen når gasolen tennes, fungerer ikke dette så blir den lysende fast

Tack för svaret! Då är det som det ska.
Det fungerar som det ska, jag blev bara lite fundersam över den röda blinkande lampan. Nu känner jag mig lugnare!
 
Toppen