• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 2920

F

F.d. 3345

Guest
Jag har ju dryftat det här med värmepanna tidigare. I min Merca 508d sitter det nu en swetherm 3500 och den brinner ju alltid med max låga, eller inte alls, kan ju inte va så smart egentligen+att det är en pulsventil istället för cirkpump så cirkulationen stannar när lågan slocknar. Jag har nu fått tag i en Alde 2920 tror jag den hette från ca 1985-86, är det nån som vet nåt om den? går den att "elda" i flera lägen så det är olika temp på vattnet i elementen?? Är det värt besväret att byta??
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Alde 2920

Jag ser att Aldepanna har förmodligen ungefär dubbelt så stor effekt. Då inställer sig frågan räcker den totala länden radioatorer till för att sprida energin i vagnen. Om du redan hade "hets " på elementen i din vintercamping då kanske du inte får nytta av effekten. Vattnet får ju inte koka. Jag tycker att pannan fungerade kanon. Ett problem hade jag och det var att den blåste ut under färd. Vid en stressat försök av mig att återtända lät det som en kanon och regnskyddet på skorstenen såg jag aldrig till mera.
Efter den incidenten kopplade jag in en vattenvärmeväxlare till motorn (bensinmotor)
 
F

F.d. 3345

Guest
Sv: Alde 2920

:) Tackar för snabba svar! Telijej, du hade ju haft en swetherm också! är det värt att byta? Alden värmer ju upp vattnet till max 80 grader enligt instrukitonen (som så förnämligt híttats) vet inte om den gamla blir så varm, men framför allt när det inte e svinkallt ute så måste det ju bli jämnare värme eftersom swethermen kallnar direkt när den stannar!? Och gasolekonomiskt också väl? Skulle ju vilja sett när du sköt locket.. haha..
 
Senast redigerad av en moderator:

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Alde 2920

Svårt att säga, men har du tillgång till Aldepannan kan det nog vara värt att byta. Dom får väl plats på ungefär samma utrymme. Om det är jämnheten du är ute efter kan du få det med att sätta in en cirkulationspump i Sweterm, som snurrar hela tiden ,det förbättrar också effektiviteten. Den kan vara en del pillande med pumpen i Aldepannan om man vill ha den så "ljudlös" som möjligt.
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 3345

Guest
Sv: Alde 2920

OK! Jo dom e ju bra precis likadana i inbyggnad, det som e lite konstig med swetherm e ju att det är allt eller inget och det känns ju slösaktigt! Mvh Hasse
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Alde 2920

jag har aldepanna, och kan jämföra med truma som jag hade i husvagnen. men jag skulle aldrig byta bort alden.
visserligen är nog bilen ganska välisolerad, men den går fullt bara till vattnet når rätt temp. sen går den nästan hela tiden på pilotlåga, mycket snål och jämn värme även en bister vinternatt vid havet.
 
F

F.d. 3345

Guest
Sv: Alde 2920

Låter ungefär som jag har tänkt mig, skulle ju få den billigt, så det blir nog ett byte. Har man inte jobb så skaffar man sig!! Tack för tipsen.. MVH Hasse.
 
Toppen