• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde - 12V pump skvättar

F

F.d. 3426

Guest
Jag har en gammal Alde, Långe Jan eller nåt sånt kallas den väl. Emellanåt börjar 12V pumpen skvätta ut vätska ur det hål som pumpaxeln går igenom. Samtidigt för pumpen ett väsen som om det var luft i pumpen. Som att den inte får tillräckligt med vätska utan börjar vispa istället för att pumpa.

Jag har tillräckligt med vätska så det är inte det. Pumpen går ju igenom plastbehållaren med nivåstreck.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Jag vet inte vad det är för panna du har men troligyvis så är det samma som jag har, ALDE gasol/el stående panna ned ett expandsionskärl i plast upptill vid pannan. Däri sitter pumpmotorn som är i princip samma pumpmotor som gamla Volvo, SAAB mm vindrutespolare. Om det kommer upp vatten genom pumpaxeln så har nu nog stopp i ventilationen i exp.kärlet så att du får övertryck i systemet och vattnet pressas upp genom pumpen.
Jag har alla papper på pannan om det är något du behöver.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Det skal være et lite hull i lokket på ekspansjonskaret, normalt under en mm stort. Dette kan lett bli tett av støv og skitt fra oversiden, det kommer alltid litt fukt opp gjennom hullet. Ta av lokket og gjør det rent, rens hullet med en nål eller lignende.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Jag har inget hål i locket, däremot ett ca. 5mm stort hål på översidan av kärlet. Det är så stort att det inte täpps till. På andra sidan av kärlet finns en dräneringsslang i plast som leder gud vet vart. Så nåt annat fuffens är det.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Det är bara det att skvättningen inte är konstant. Normalt snurrar den som vanligt. Det känns som att det är nåt annat som aktiverar detta. Iofs kan en pump kanske vara halvkass och funka emellanåt. En ny pump är ju inte hela världen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Pumpen går uregelmessig og med masse ekstra lyd når det kommer luft inn i pumpen. På nyere Alde så kan en stoppe pumpen et kort øyeblikk - en hører da at det bobler opp luft fra pumpen i tanken. Når en starter pumpen igjen så går den normalt.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Hej!
Som nybliven ägare till en Kabe husbil från 2005 med Alde 3000-panna hittade jag denna gamla tråd och tar jag chansen att ställa en liknande fråga till er!
Några gånger har det skvätt ut glykolblandat vatten ur 12v pumpens axelhål på toppen av expansionskärlet. Detta har hänt när vi kört värme på gasol (snabb uppvärmning) och haft en luftficka i alkovens system. Jag trodde att enda vägen ut från expansionskärlet var via slangarna ner under bilen men har nu insett att min 12v pump ger möjlighet för värmebäraren att expandera ut genom pumpens axel. Ska det vara så eller är något fel? Denna väg har ju mycket lägre motstånd än de långa slangarna så det är ju inte så konstigt att vätskan skvätter ut här vid volymökning istället för ut under bilen? Brukar man behöva avlufta systemet varje gång man ska använda värmen om det gått någon vecka mellan turerna?
IMAG1442_L.jpg

IMAG1444_L.jpg

IMAG1446_L.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Det kan være noen ekstra problemer med alkoven, dette blir høyeste punkt i varmesystemet og et samlingspunkt for luft. Det kan til og med være problematisk å få luftet - en må sette trykk på systemet og så slippe ut luften. Setter en ikke på trykk (sirkulasjon) så suges det inn luft.

Ellers så er det meningen at de tynne slangene fra ekspansjonskaret skal slippe ut luft og det som er for mye av fludium, men kommer det for fort kan det komme opp i lokket. Mange biler har montert en beskyttelseskappe rundt ekspansjonstanken og motoren slik at et stenk ikke blir plagsomt.
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Det ska inte skvätta vätska genom pumpaxeln. Antagligen har du klapp mellan pumpaxel och ytterhöljen. kolla tätningen. Min solifer vagn hade primus värmare liknande expansioskärl som din .Mellan pump axeln o höljet hade man vaselin som tätning.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Har nu tittat lite nogrannare på pumpen och pumpaxel och kan konststera att det är helt öppet längs med axel inne i plaströret det finns ett hål på sidan av röret nere i västkebehållaren och det finns ingen tätning inne i röret där axeln går upp i motorn. Häller jag vatten uppifrån vid axeln rinner det ut i hålet där nere....
Inte så konstigt att det skvätter ut vätska den vägen! Är det så att det tidigare funnits en axeltätning inne i plasthöljet som nu efter 10 års användande är utsliten? Går det att täta igen på något sätt eller är det bara att köpa en ny pump?
(Har ställt frågorna till ALDE på deras hemsida också men ännu inte fått något svar)

EDIT: Fick nu svaret från ALDE att borra upp hålet i plasthöljet till 13mm så att det inte hindrar flödet. Fick dock inget svar på om det ska vara helt öppet uppåt längs axeln...
Jag får inte ihop denna öppning längs axeln med arrangemanget med slangarna från expansionskärlet på bilderna ovan - det kommer ju aldrig rinna något i dessa så länge vätskan tar enklaste vägen ut längs pumpaxeln?

/Mats

IMAG1451_L.jpg

IMAG1453_L.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29359

Guest
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Intressant, Alde är väl dom som borde kunna detta eller om någon har en Ny alt oanvänd pump att kolla på? Har du provat att maila Alde denna fråga igen?
 

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Hej !
Jag har haft precis samma problem, det var den ena slangen som ska andas som var vikt eftersom den var dragen ner till golvet, klippte av den o riktade den uppåt ca 40 cm lång sen funkade det.
Jag hade 2 slangar en blå o en transparant i mitt fall var det den transparanta som luftade.

Bosse
 
F

F.d. 29359

Guest
Sv: Alde - 12V pump skvättar

Hej, Jag har inte vad jag kan se hål igenom min pumpaxel, gäller bägge alde Comfort jag tittat på...!
 
Toppen