• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Al-KO tungt chassi

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har en halvintegrerad 2018 bil med Al-Ko tung chassi.
Är inte nöjd med körkomforten, små vibrationer där det är som värst kring 80 - 90 km/h.
Det är inte orunda hjulen, utan konstaterat att Al-Ko tungt chassi är känsliga.
Kanske jag som är petig, men önskar bättre komfort.

Är det någon som har upplevt det samma?
Kan nya anpassade främre fjäderben hjälpa, eller luftfjädringen bak?
Tacksam för feedback där du upplevt det samma
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en halvintegrerad 2018 bil med Al-Ko tung chassi.
Är inte nöjd med körkomforten, små vibrationer där det är som värst kring 80 - 90 km/h.
Det är inte orunda hjulen, utan konstaterat att Al-Ko tungt chassi är känsliga.
Kanske jag som är petig, men önskar bättre komfort.

Är det någon som har upplevt det samma?
Kan nya anpassade främre fjäderben hjälpa, eller luftfjädringen bak?
Tacksam för feedback där du upplevt det samma
Har samma erfarenhet,dock en helintegrerad med ASCfjäderben fram (förstärkta) samt ALC bak,har balanserat hjul samt gjort hjulinställning,konstaterad att bak är inställning något lite fel,går ej att justera.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har samma erfarenhet,dock en helintegrerad med ASCfjäderben fram (förstärkta) samt ALC bak,har balanserat hjul samt gjort hjulinställning,konstaterad att bak är inställning något lite fel,går ej att justera.
Tack för din feedback, några frågor
Är ACS samt ALC Al-Ko åtgärder vs Fiat original?
om så, verkar dessa inte åtgärder hjälpa körkomforten om jag tolkar ditt svar rätt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för din feedback, några frågor
Är ACS samt ALC Al-Ko åtgärder vs Fiat original?
om så, verkar dessa inte åtgärder hjälpa körkomforten om jag tolkar ditt svar rätt
ACS är förstärkta fjäderben fram, anpassade till tunga bilar FIAT,ALC är för bakaxel ALKO chassi ,för att ge konstant höjd.
Körkomforten blir bättre framförallt ACS
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har samma erfarenhet,dock en helintegrerad med ASCfjäderben fram (förstärkta) samt ALC bak,har balanserat hjul samt gjort hjulinställning,konstaterad att bak är inställning något lite fel,går ej att justera.

Josam i Örebro är ledande på hjulinställning. De fixar bakaxeln
Har fått en Rapido i96 fixad där. Drev det som ett garantiärende så jag vet inte vad det kostar, men tog en hel dag
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Josam i Örebro är ledande på hjulinställning. De fixar bakaxeln
Har fått en Rapido i96 fixad där. Drev det som ett garantiärende så jag vet inte vad det kostar, men tog en hel dag
Det är camber på ena sidan bak som inte är helt rätt,finns inget att justera på en torsionsaxel, utan då blir det ett mer avancerat jobb.
Tack för tipset.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
ACS är förstärkta fjäderben fram, anpassade till tunga bilar FIAT,ALC är för bakaxel ALKO chassi ,för att ge konstant höjd.
Körkomforten blir bättre framförallt ACS
Är du nöjd med körkomforten, inga vibrationer?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Intressant! Har din Rapida tungt chassi? Samt är du nöjd med körkomforten efter garantiärendet?

Bilen väger 4,4 ton
Ärendet började med att jag inte var nöjd med köregenskaperna och att bilen var lägre fram än bak. Fick beskedet att ALKO ACS fram skulle lösa problemet. Komforten blev bättre efter bytet men framvagnen lägre. Efter koll av hjulinställningen stod både fram och bakaxeln fel. Bakaxeln blev sänkt och sedan blev all hjulvinklar ställda av Josam. Det enda som går att justera är toe fram övriga vinklar genom att induktionsvärma och böja
Är mycket nöjd med resultatet
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Vet inte riktigt om det är den riktiga orsaken till dina problem ... Men jag upplever mindre problem med vibrationer efter jag sänkte däcktrycket. Finns två "linjer" med rekommendationer angående detta (finns mycket i andra trådar om just det, så nämner Det bara..) En som Fiat har och annan som däckfabrikanten har (i mitt fall Michelin).
Kan vara värt att testa om det blir bättre för dig tänker jag...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vet inte riktigt om det är den riktiga orsaken till dina problem ... Men jag upplever mindre problem med vibrationer efter jag sänkte däcktrycket. Finns två "linjer" med rekommendationer angående detta (finns mycket i andra trådar om just det, så nämner Det bara..) En som Fiat har och annan som däckfabrikanten har (i mitt fall Michelin).
Kan vara värt att testa om det blir bättre för dig tänker jag...
Jag upplever också bättre komfort med lägre tryck fram kör med 3.7
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Bilen väger 4,4 ton
Ärendet började med att jag inte var nöjd med köregenskaperna och att bilen var lägre fram än bak. Fick beskedet att ALKO ACS fram skulle lösa problemet. Komforten blev bättre efter bytet men framvagnen lägre. Efter koll av hjulinställningen stod både fram och bakaxeln fel. Bakaxeln blev sänkt och sedan blev all hjulvinklar ställda av Josam. Det enda som går att justera är toe fram övriga vinklar genom att induktionsvärma och böja
Är mycket nöjd med resultatet
Konstigt att framvagnen blev lägre efter fjäderbensbytet, borde det inte blivit tvärtom?
Men tror du har rätt med bakaxeln, min bild var att det var orunda hjul bak (Michelin) som var orsaken till vibrationerna, men efter test kunde vi utesluta detta.
Körde på 4.5 i hjultryck, fick rekommendationer från säljaren att prova 4.2 när säsongen börjar igen, att gå ned till 3.7 låter lågt, men kommer även prova detta
Hjälper inte detta så låter det som en kontroll av bakaxelns får prioritet.
Även förstärkta fjäderben låter intressant om detta ytterligare förbättrar köregenskaperna
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Konstigt att framvagnen blev lägre efter fjäderbensbytet, borde det inte blivit tvärtom?
Men tror du har rätt med bakaxeln, min bild var att det var orunda hjul bak (Michelin) som var orsaken till vibrationerna, men efter test kunde vi utesluta detta.
Körde på 4.5 i hjultryck, fick rekommendationer från säljaren att prova 4.2 när säsongen börjar igen, att gå ned till 3.7 låter lågt, men kommer även prova detta
Hjälper inte detta så låter det som en kontroll av bakaxelns får prioritet.
Även förstärkta fjäderben låter intressant om detta ytterligare förbättrar köregenskaperna

Har ni kollat däcken både vad det gäller ovalitet, sidoslag, och balans. Gummiverkstäder brukar oftast bara balansera?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Konstigt att framvagnen blev lägre efter fjäderbensbytet, borde det inte blivit tvärtom?
Men tror du har rätt med bakaxeln, min bild var att det var orunda hjul bak (Michelin) som var orsaken till vibrationerna, men efter test kunde vi utesluta detta.
Körde på 4.5 i hjultryck, fick rekommendationer från säljaren att prova 4.2 när säsongen börjar igen, att gå ned till 3.7 låter lågt, men kommer även prova detta
Hjälper inte detta så låter det som en kontroll av bakaxelns får prioritet.
Även förstärkta fjäderben låter intressant om detta ytterligare förbättrar köregenskaperna
Bytte fjäderben på min förra bil för ca 6 år sedan och monterade då Alko ACS dämpare och bilen blev ca 2 -5 cm lägre. Hade ju räknat med att den skulle bli högre. Dock blev komforten avsevärt bättre.
 
Toppen