• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AL-KO Chassi/Dragkrok

MIND

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31510
Medlemskap
2022
Hej
Är det någon som vet hur man tar reda på vilket AL-KO chassi som husbilen är byggd på. Jag har en ganska ovanlig husbil, 73 exemplar tillverkade om jag är rätt informerad. Men chassit kan inte vara så olikt andra. Min fråga är för att jag tänkte montera dragkrok men regnr. finns inte med i någon lista så om jag kollar med vilket chassi det är så kanske man kan bygga på dragkrok som är anpassat för chassit. (Har utskjutbar garagedel bak) därför frågan.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Någonstans under huven har du säkert en sån här skylt. På den står vilken typ av axel. I det här fallet en MC38XA:
20200322_103334.jpg

Sen blir det till att kolla under bilen och mäta. På en del bilar går rambalkarna hela vägen bak till stötfångarna och på en del slutar dom framför garaget. Om rambalkarna går hela vägen bak är det relativt enkelt att få dit en dragkrok. Då är det mer höjden på fästet och hur man kommer under stötfångaren som behöver kollas.
Om rambalkarna slutar framför garaget blir det knixigare då du troligen behöver ordna med ramförstärkningar för att det skall bli tillräckligt att fästa kroken i. Al-Ko har lite sånt också om man köper deras krok.
 

MIND

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31510
Medlemskap
2022
Någonstans under huven har du säkert en sån här skylt. På den står vilken typ av axel. I det här fallet en MC38XA:
Visa bilaga 207156

Sen blir det till att kolla under bilen och mäta. På en del bilar går rambalkarna hela vägen bak till stötfångarna och på en del slutar dom framför garaget. Om rambalkarna går hela vägen bak är det relativt enkelt att få dit en dragkrok. Då är det mer höjden på fästet och hur man kommer under stötfångaren som behöver kollas.
Om rambalkarna slutar framför garaget blir det knixigare då du troligen behöver ordna med ramförstärkningar för att det skall bli tillräckligt att fästa kroken i. Al-Ko har lite sånt också om man köper deras krok.
 

MIND

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31510
Medlemskap
2022
Tack för snabb respons. Jag ska kolla under huven i morgon. Återkommer med svar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
ALKO har et salgskontor i Göteborg, de kan skaffe frem hva du trenger. Selv rammer som ser like ut kan ha forskjellig styrke, spesiellt gjelder dette rammeforlengere bak bakaksel. Noen påbyggere får til og med forlengeren medsendt i løs vekt for å spare frakt av chassi. Nesten hver enkelt husbilsmodell har spesialbygget chassi fra ALKO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kontroller først hva maks togvekt og totalvekt er for bilen - hadde en 1999 husbil med kun 500 kg igjen og med 600 teoretisk lastvikt. Virkelig var under 500 kg der også. Jeg sto over den monteringen.

Utskutbar garage - kan kun komme på en Knaus med dette rundt 2005.
 

MIND

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31510
Medlemskap
2022
Nu har jag kollat efter skylt och den fanns på passagerarsidan när man öppnade dörren. Chassit är ett MC35RSA. Jag har tagit kontakt med BOH (5 veckor sedan) och har påmint dom för 3 veckor sedan, men väntar fortfarande svar från dom om de kan hjälpa till med byggnation.
Bilen är en Renault Burstner Mega Van. Ska kolla med AL-KO GBG.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag kollat efter skylt och den fanns på passagerarsidan när man öppnade dörren. Chassit är ett MC35RSA. Jag har tagit kontakt med BOH (5 veckor sedan) och har påmint dom för 3 veckor sedan, men väntar fortfarande svar från dom om de kan hjälpa till med byggnation.
Bilen är en Renault Burstner Mega Van. Ska kolla med AL-KO GBG.

Har du tagit kontakt, eller bara mailat? Telefon fungerar ofta bättre för en första kontakt, ofta väller det in mail, både seriösa och mindre seriösa hos företag.
 

MIND

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31510
Medlemskap
2022
Ringde först och skulle skicka över lite bilder m.m. Gjorde det 2ggr. Skall ringa igen om jag inte kan hitta nån krok som passar chassit.
 
Toppen