• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AL-KO Bakaxel

F

F.d. 29925

Guest
Sv: AL-KO Bakaxel

Jag kommer nu ihåg att ALKO sade i telefon att man ej får lyfta bilen i axeln. Detta skulle bilprovningen göra innan jag stoppade dem. De hade ingen utrustning så att de kunde lyfta hbilen i domkraftsfästena, så de avstod momentet med lyftet.
Smörjningen gjorde jag i samband med service.

Stämmer, var ute för samma sak, dvs de avstod.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO Bakaxel

Besiktade husbilen på morron idag. Tittade efter smörjnipplar! Två st på varje sida i framkant på axeln. Ställde av husbilen efter besiktningen. Tänker ställa upp den på pallbockar i vinter för att avlasta däcken. Får montera bort ett hjul i taget för att smörja bakaxeln. Därefter blir det Jula täcke på. Golvet i toaletten tog jag ut med våld och hjälp av en japansk såg. Ska lägga på glasfiberväv och epoxy på undersidan av golvet som är sprucket. Anslutningen till avloppet var helt trasigt. Under plastgolvet är det samma golvmatta som är i hela husbilen. Tydligen har man lagt mattan på bottenplattan och sedan byggt bodelen på den!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO Bakaxel

Att lägga matta på hela golvet och sedan bygga inredningen uppå på den är det normala förfarandet hos de flesta husvagns- och husbilstillverkare.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: AL-KO Bakaxel

Väldigt mycket "hemligt" om bakaxlarna på AL-KO:s hemsida, i alla fall för "vanligt folk".
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO Bakaxel

En sak att tänka på om man har AL-KO luftfjädring är att den måste vara avstängd om man lyfter någon axel. Annars kan bälgarna skadas.
Påpekade detta för bilprovningen, men det hade man inte en aaaaning om.
:rolleyes:
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO Bakaxel

Min förra husbil med alko kärvade h bak ordentligt. Alkos svar byt bakaxel .
Lösning till slut ut med torisionstavarna gjorde ett lock med gummipackning samt luftnippel som täckte där torisionstavarna tas ut fyllde upp hela utrymmet med rostlösningblandning sen trycksatte jag detta.Träkil mellan ram axel pumpade Upp och ned med domkraft axel samt bankade på den kom kanske en mm per gång tills slut kom den ut det var torkat molykot fett som var orsaken.
Försökt tidigare med att smörja axel utan succé .
Glädjen var stor när den kom ut med tanke på pris på ny axel.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO Bakaxel

Så vitt jag förstår så går det använda en verkstadsdomkraft där axeln sitter bultad mot ramen och där skall ev. pallbock även stå.

Se bild.
http://cdn.csuk-solutions.net/uploads/ce/5679353-how-to-check-your-tyres-3.jpg

Engelsk artikel
How to check your tyres | Advice | Practical Caravan

Citat:
"
There are some myths about jacking a caravan that’s built on an Al-Ko chassis. Which jacks can be used? Where should they go? I contacted Paul Jones, the marketing manager of Al-Ko in the UK, for definitive answers.
There are various types of jacks, but Jones says his company recommends using its own side-lift model, which is designed for the chassis and has specific mounting points. Other products do as well, making them suitable. However, no alterations to the chassis must be made, because this would invalidate the van’s warranty, and can weaken the chassis structurally.
Set the side-lift aside

There are occasions, though, when the use of the side-lift jack is not practical, such as when a mover is fitted to the rear of the caravan axle. This is more likely on a twin-axle caravan when a 4x4 system is fitted.
The second option is to use a trolley jack. This will generally have quite a wide head and is thus suitable for using on the chassis. It must be placed under the chassis plates directly (or as near as possible) beneath the axle tube. The chassis plates are welded to the axle tubes and are part of the larger axle assembly.
However, a trolley jack cannot be used on any part of the chassis because that could cause distortion. As with alterations to the chassis, this may weaken the structure of the frame.
As a last resort, a scissor jack with a flat top may be used and placed in the same place as a trolley jack, but great care must be taken when using one because its much narrower footprint may cause instability.
If axle stands are to be used, they should be placed directly beneath the axle tube itself, as near to the chassis as possible. The reason for this is not only for stability, but also due to the construction of the axle itself. In essence, the outer ends of the axle tube contain the compressed rubber and other suspension components, thus filling the void within the tube. However, further towards the centre there is nothing inside the axle tube, so there is potential for the tube to be crushed or its shape distorted.

Read more at How to check your tyres | Advice | Practical Caravan "

Fordonet måste vara olastat och man får inte ha handbromsen åtdragen, lägsta växeln ( automat parkering ) skall ligga i samt att man blockerar motsatt hjul eller alla hjul.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO Bakaxel

Den engelska texten gäller husvagnschassier och -axlar.

Är du säker på att det gäller även husbilsaxlar, som den här tråden ju handlar om?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: AL-KO Bakaxel

Nej, ingen mover, men har faktiskt önskat att jag hade en vid de tillfällen jag behövde hjälp på ex våt gräsmatta.
Men det löser sig när det kommer en fyrhjulsdriven personbil.:)

Förresten finns det någon som har en ritning eller liknande till en al-ko axel?
 
Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO Bakaxel

Den engelska texten gäller husvagnschassier och -axlar.

Är du säker på att det gäller även husbilsaxlar, som den här tråden ju handlar om?

Nej, helt säker är jag inte, har även kollat engelska forum och tydligen så finns det de som använder verkstadsdomkraft där axeln är bultad till ramen.

Nyare AL-KO ramar har nog bättre fästen för original domkraft samt ev. verkstadsdomkraft medan de äldre har väldigt enkla fästen, på min -92 är det bara en enkel L-formad metallbit med hål i för Fiats saxdomkraft.

Axelns infästning har ju en rejäl plåtbit som säkerligen tål att lyftas om man bara har en gummi/plastpadd som mellanlägg, pelardomkraft skulle jag inte rekommendera eftersom den kan glida när pendelaxeln rör på sig.
 
Toppen