• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akut oljud motor

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
På resa , när jag stänger av motorn så kommer det ett oljud , gre gre gre sedan en ton. Fiat Ducato diesel 2008.

Någon som har ett förslag?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Akut oljud motor

Mycket gott bemötande hos Bossings i Linköping. Svårt fel , kan vara Egr ventilen. Kör vidare och får använda hemmaverkstaden senare.

Alla är välkomna med förslag på vilket fel det kan vara. Bilen går orent på tomgång också. I fart går den som en klocka.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

När jag stänger av motorn i min personbil så blir det ibland ett stönande ljud från AC:en om jag inte har stängt av den.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Bilen har gått bra ett tag , men igår så kom oljudet igen i samband med att jag flyttade bilen kort ett par ggr vid tvätt hemma. Anmält till försäkringsbolaget och bilen är på verkstad , så klart inget oljud denna morgon. AC avstängd. Kylfläktar ej igång.

Vad är det som håller på att gå sönder. Vad är det som surrar en liten stund efter att bilen har stannat och stängs av. Mitt oljud var mycket störande , rasslande och sedan en dov ton. Kan det vara turbon , spridare , egr ventil , något relä????

På forumet finns många duktiga motorkunniga personer , någon med en ny ide.

Modell 08 , Lilla Fiatmotorn ( den som är en fordmotor)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er 2 saker som kan surre etter at motoren blir avsengt.
Enklest er det om det er kylfläkten, denne styres av en termostat så om motoren er varm når den stenges surrer fläkten i noen minutter.
Den andre er turboen, en skal normalt ikke høre stort til denne men om motoren stenges ner direkte fra et høgt turtall kan turboen spinne videre i et par minutter. Problemet nå er at trykket på smøringen av aksene i turboen stopper med motoren. Har selv hatt et turbohavari på en tidligere husbil en 1999 2,8 TDI motor. Motorer med denen turbokonstruksjonen bør gå på tomgang 1 til 2 minutter før de stenges for at turboen skal rekek å spinne ned slik at den stopper direkte etter motoren.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Bränslepumpen "surrar" en stund efter att motorn stängts av.
//W

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Två bra tips : Bränslepump eller turbon.

Två saker det inte är : AC den var avstängd , Kylfläktarna bilen var inte så varm så dessa var i drift.

Finns det fler förslag vad som periodiskt surrar en 20-30 sekunder efter det att motorn är avstängd. Första gången lät det som en gren fastnat under bilen. Sedan ett konstigt ganska högt ljud och därefter en liten ton. Jag tror ljudet är från ovandelen av motorn.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

När jag hade en HB med fordmotor så gjorde EGR-ventilen sk rensningsslag efter att motorn stängts av. D v s en magnetventil aktiverade EGR-ventilen ett antal ggr för att avlägsna sot i den. Många klagade på att magnetventilen hördes och upplevdes störande p g a att den var fastskruvad direkt i karossen. Det avhjälptes med att montera den på dämpgummin.
Kolla om du hittar en magnetventil någonstans. (En liten "burk" med 2 kablar och 2 slangar in). Känn på den när ngn stänger av motorn så kan du avgöra om det är den som väsnas.
//W

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

FACIT : Verkstaden ringde , det var EGR ventilen. Konstaterat via felkod och genom ljud. Hoppas det bara är den. Självrisk 2000 kr i ytterligare 400 mil.

Toppen