• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aircondition

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Vilken AC är den mest tysta av alla takmonterade? Har en 7m Solifer husbil. Hade först tänkt köpa en Truma eller Dometic låda och placera den i garaget. Det föll på att slangarna var av papp som var anslutna till värmaren och som jag hade tänkt ansluta ac:ns utblås till. Det hade vittrats sönder inom ca 1 år, så nu får jag tänka om eller dra nya slangar och utblås men det passar inte i denna bil så jag försöker få koll på ngn tak ac som inte låter så mycket men med bra kyleffekt. Kollat på Dometic Freshlight 2100, Dometic Freshjet 2200 samt Telair Silent 8300 - vilken är tystast av de tre?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Känns som att det i ditt fall vore bättre med en takmonterad AC, än en dåligt monterad golvdito?

Det skulle passa mig bättre teoretiskt men jag vill helst inte bli av med min halvstora 70 x 40 cm taklucka som är precis framför dörren och tillför ett bra ljus. Då finns det bara en takmonterad som passar och det är Freshlight 2100 med fönster i som väger hela 42kg vilket gör att det finns stor risk för att det blir inbuktning där och vatten kommer samlas osv
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Aircondition

Jag vet ju inte vad för bil du har, men det måste väl finnas fler möjliga platser att montera AC, i någon annan lucka, eller i nytt hål på lämplig plats, beror ju naturligtvis på planlösningen?
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Jag vet ju inte vad för bil du har, men det måste väl finnas fler möjliga platser att montera AC, i någon annan lucka, eller i nytt hål på lämplig plats, beror ju naturligtvis på planlösningen?

Ja, det finns en till som går att använda 40 x 40cm men den är där bäddarna är vilket betyder att det bullrar väldigt nära och kall luft strömmar ner rakt på. Då lär man sjuk garanterat. I övrigt finns det inga väggar som går hela vägen upp till taket förutom toalett/duschen men bilen är ljus och bra planerad i övrigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Aircondition

Någonstans mitt i bilen är väl önskvärt, då får man bäst fördelning av kylan. Sedan kan man ju dra ned på kylan när man skall sova, de flesta kyler väl ned ordentligt före de går och lägger sig, och kör sedan på lägsta effekt. Då slipper man ju det mesta ljudet och grannarna blir också glada?! :)
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Det är inte heller lämpligt att att byta ett takfönster mot en AC.Ett nytt hål för ACn måste tas upp.Takfönstren ingår normalt i den tvångsventilation som finns i bilen.
//Lars
 
F

F.d. 25687

Guest
Sv: Aircondition

Jag har monterat 3 stycken golvmonterade Truma, den första i en husvagn med två utblås vid tak och en sängbotten.
Den andra också i en husvagn med bara utblås från sängbotten, den tredje i husbil med två tak och en sängutblås.
Kan inte påstå att skillnaden är enorm, bara att rikta munstyckena, så man får bra cirkulation på luften. Alla 3 har vi kört på natten utan att nattsömnen blivit störd, kanske grannarna har hört mer. För det väsnas mer på utsidan, trots ljuddämpande tillbehör. Har även monterat ljuddämpare på slangarna. Den sista monterade jag med en termostat på 220 matningen, så den skötte sig själv och startade automatiskt när solen började värma upp bilen.
Nu funderar jag på nästa luftkonditionering, väntar på våran nya lite mindre Burstner och jag vet inte om jag skall ha golv eller tak. Denna bil har inget garage och vet inte riktigt var jag skall montera den. Nyfiken om någon kan tipsa om den tystaste takmonterade för en bil på 645.
En gång Ac alltid Ac.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Kul och höra art det fungerar bra. Har nu köpt en Dometic 2500 och provstartade den för att höra hur den låter ich hur mycket luft den flödar. Käbdes som orkan :) när fläkten gick igång så tror inte det kommer blu varmt någonstans utan kommer nog blanda sig bra. Kommer nog aldrig köpa en bil utan stort garage, möjligheterna ökar så mycket med det.
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Aircondition

Kan trygt annbefale Truma Aventa comfort takmontert ac, den skal gå roligere enn f.eks dometic og trekker mindre strøm noe som er praktisk nedover i europa hvor det ofte er mindre sikringer, den har også høy kjøle effekt.
MVH
Terje
 
Toppen