• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aircondition

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Vilken AC är den mest tysta av alla takmonterade? Har en 7m Solifer husbil. Hade först tänkt köpa en Truma eller Dometic låda och placera den i garaget. Det föll på att slangarna var av papp som var anslutna till värmaren och som jag hade tänkt ansluta ac:ns utblås till. Det hade vittrats sönder inom ca 1 år, så nu får jag tänka om eller dra nya slangar och utblås men det passar inte i denna bil så jag försöker få koll på ngn tak ac som inte låter så mycket men med bra kyleffekt. Kollat på Dometic Freshlight 2100, Dometic Freshjet 2200 samt Telair Silent 8300 - vilken är tystast av de tre?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Vilken AC är den mest tysta av alla takmonterade? Har en 7m Solifer husbil. Hade först tänkt köpa en Truma eller Dometic låda och placera den i garaget. Det föll på att slangarna var av papp som var anslutna till värmaren och som jag hade tänkt ansluta ac:ns utblås till. Det hade vittrats sönder inom ca 1 år, så nu får jag tänka om eller dra nya slangar och utblås men det passar inte i denna bil så jag försöker få koll på ngn tak ac som inte låter så mycket men med bra kyleffekt. Kollat på Dometic Freshlight 2100, Dometic Freshjet 2200 samt Telair Silent 8300 - vilken är tystast av de tre?

Hej
Jag tror inte att du behöver vara så rädd för att slangarna av papp skall vittra sönder så for. Jag har en Truma saphir i dubbelgolvet på min bil och kylslangarna ser ut att vara av samma typ som de truma också använder i sina värmesystem. Jag har kört min AC ganska mycket de två sommrar jag haft bilen och slangarna verkar inte ha tagit någon som helst skada. Om jag kör acn under många timma och det samtidigt är hög lyftfuktighet kan de bli fuktiga på utsidan men inte så mycket att det påverkat dem negativt ännu. Att ha ACn nere i dubbelgolvet är mycket tystare än de AC jag tidigare haft på taket.:) Min AC är ett frabiktmonterat tillbehör så det borde vara rätt gjort varför jag tror att du utan problem kan använda slangarna som du har.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Ok. Du säger att ac:n är fabriksmonterad vilket bör vara rätt gjort. Jag har den till värmaren och det är bara varmluft som kommer då och då håller. Jag kollade upp det med Alde/Truma Sverige och de var dom som sade detta + att de personer jag pratade med hade aldrig gjort en koppling till befintliga systemet, känns för osäkert. I dagsläget är det nog tak ac som är mest intressant.

Edit: Ac slangar är isolerade och annat material medan till värmaren är det papp enligt Alde/Truma :(
 
Senast ändrad:

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Tänk på att värmarens slangar kommer ut vid golvet, medan AC:ns utblås skall vara vid taket, så ide'n att använda värmarslangarna är inte rätt?

Jo, jag vet att värme är nere och att den stiger och kyla tvärtom. Dock läste jag någonstans av Truma själv att luften skall orka blanda sig. Golvet blir kallt och varmare upptill oberoende hur det skulle fungera. Min bil har ingen fullhöjds garderob vilket varit idealiskt för slangar så det enda skulle vara kanaler för att få det någorlunda snyggt.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Jag har haft Truma Saphir Comfort i många år.Aldrig några problem.Golvmontering ger en mycket tyst anläggning.Det är inte heller speciellt svårt att montera själv.Bara en del jobb med hålsåg.Om du vill ha råd kan du alltid skicka mig ett PM.
//Lars
 
J

Jarn

Guest
Sv: Aircondition

Om jag inte missminner mig så var det väl så att värmeslangarna från Truma inte hade aluminiumbekädnad på insidan förr i tiden.
Då fungerar de inte till kyla.

Tror att de flesta numera är alu.klädda på insidan och klarar då kylan också.
Sedan finns det ju dubbelväggiga slangar för att undvika kondens har jag för mig.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Om jag inte missminner mig så var det väl så att värmeslangarna från Truma inte hade aluminiumbekädnad på insidan förr i tiden.
Då fungerar de inte till kyla.

Tror att de flesta numera är alu.klädda på insidan och klarar då kylan också.
Sedan finns det ju dubbelväggiga slangar för att undvika kondens har jag för mig.



Låter hoppfullt :). Kollade mina slangar också och de är aluklädda invändigt vilket betyder att de bör klara kylan då.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Egentligen är Truma Kaltluftrohr KR65 bäst till AC.Den är specialgjord för ändamålet för att förhindra kondens på utsidan.
Egentligen spelar det nog ingen roll om dom är aluminiumklädda på insidan.Där blir aldrig kondens då den utströmmande luften är torkad i aggregatet.Kondensen uppkommer bara på utsidan.
//Lars
 
Senast ändrad:

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Egentligen är Truma Kaltluftrohr KR65 bäst till AC.Den är specialgjord för ändamålet för att förhindra kondens på utsidan.
//Lars

Det är nog det som gäller = kan inte använda mina original dragningar, surt. Ringde Truma igen och kollade slangarna med påpekandet att de är alumniserade invändigt men svaret var att de inte kommer hålla utan vittra sönder av all kondens. Det betyder att nya slangar måste installeras eftersom jag inte vill förstöra värme tillförseln. Bara att rota vidare i "djungeln" av alla möjliga och möjliga varianter.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Ok. Du säger att ac:n är fabriksmonterad vilket bör vara rätt gjort. Jag har den till värmaren och det är bara varmluft som kommer då och då håller. Jag kollade upp det med Alde/Truma Sverige och de var dom som sade detta + att de personer jag pratade med hade aldrig gjort en koppling till befintliga systemet, känns för osäkert. I dagsläget är det nog tak ac som är mest intressant.

Edit: Ac slangar är isolerade och annat material medan till värmaren är det papp enligt Alde/Truma :(

Hej
Värmen i min bil är vattenburen så mina slangar används bara för kylan men är av samma typ som värmeslangar. De mynnar dock up uppe vid taket.:)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Aircondition

Tänk på att värmarens slangar kommer ut vid golvet, medan AC:ns utblås skall vara vid taket, så ide'n att använda värmarslangarna är inte rätt?

Såg en video på YouTube där man fabrismonterade en Truma Comfort i en sänglåda. Luftintag genom golvet och utblåst kall luft i överkant på sänglådan. Inte kommer luften uppe vid taket där. Vilket är mest rätt?????
//Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Aircondition

Värme stiger, kyla sjunker, det är ju ren fysik. Sedan ser man ju väldigt tveksamma installationer av både värme och kyla i husbilar även från fabrik, sådana fel ger ju sig tillkänna när det blir kallt respektive varmt, med ojämn uppvärmning eller kylning.
Rent allmänt är det väl oftast för få utblås när det gäller luftvärme, och radiatorer som är felplacerade utan tillräcklig lufttillförsel när det gäller vattenvärme. När det gäller kylning gäller det ju samma som för luftvärme?! Sedan finns det ju naturligtvis andra hänsyn när man bygger husbilar, kostnader, utrymme, vikt m.m.?
 
Senast ändrad:

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Varmluftsutsläpp lågt och kall luft från AC högt ger bäst cirkulation.
Jag har 4 högt placerade utsläpp på min Truma Saphir Comfort.
//Lars
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Eura har färdiga kanaler ovan skåpen runt i stort sett hela bilen. Dessa plastkanaler är gjorda med en kabelhylla på baksidan.
Till den här kanalen har jag anslutit vår garagemonterade AC med en av 3 slangar. Övriga två är dragna i mellangolvet till främre delen av bilen.

Helt klar går det att lösa på ett bra sätt så kyla sprids i bilen.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Det finns onekligen mycket olika info om detta och jag har sett bild på hos ngn försäljares sida som även Tommy & Elisabeth noterade och hade sängmonterat utblåsen och det var inte högt från golvet. Jag kommer att ansluta nya slangar som är gjorda för detta och sedan blir det ganska låg montering eftersom jag saknar klädskåp att dra upp slangarna i och oberoende hur jag gör så blir det inte speciellt snyggt med utanpåliggande slangar/kanaler. Dock tycker jag att det bör fungera med lågt monterade utblås och alla vet hur mycket ett litet fönster kan byta luft i ett ganska stort rum och visst tar det lite längre tid men det fungerar, dock inte optimalt.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Aircondition

Om du går in på Truma:s hemsida www.truma.com så finns där utmärkta anvisningar om hur en luftkonditionering skall monteras för att fungera bra. :)


Jepp och såhär står det, kopierat från "Monteringstips för Saphire" och scrolla ner till andra bilden som det står:

"Ekonomilösning. Enkelt, prisvärt och snabbt monterat.
Om Ni vill undvika en kostsam montering och till exempel bara vill kyla ner Ert fordon för natten är kalluftfördelningen som ekonomilösning det snabbaste och bästa alternativet. Trots att luftutloppen endast är på golvnivå fördelas den kyliga luften utmärkt i fordonet.
Med hjälp av Saphir EasySet är monteringen av ekonomilösningen nu till och med ännu enklare, därför att tillbehöret som krävs för kalluftfördelningen finns som en monteringssats. "

Det tolkar jag som att det går att göra så? Skall ringa och kolla med dom idag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aircondition

Med rettet utblåsning får en bra sirkulasjon i et så lite rom som en husbil.
Selv om det optimale er oppe under taket, så skulle sirkulasjon fungere selv fra gulvnivå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Aircondition

Jepp och såhär står det, kopierat från "Monteringstips för Saphire" och scrolla ner till andra bilden som det står:

"Ekonomilösning. Enkelt, prisvärt och snabbt monterat.
Om Ni vill undvika en kostsam montering och till exempel bara vill kyla ner Ert fordon för natten är kalluftfördelningen som ekonomilösning det snabbaste och bästa alternativet. Trots att luftutloppen endast är på golvnivå fördelas den kyliga luften utmärkt i fordonet.
Med hjälp av Saphir EasySet är monteringen av ekonomilösningen nu till och med ännu enklare, därför att tillbehöret som krävs för kalluftfördelningen finns som en monteringssats. "

Det tolkar jag som att det går att göra så? Skall ringa och kolla med dom idag.

Känns som att det i ditt fall vore bättre med en takmonterad AC, än en dåligt monterad golvdito?
 
Toppen