• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airbags lampan lyser ibland Fiat Ducato 130 multijet -07

F

F.d. 55560

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: 130 multijet
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 7071
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Hej
Kanske det finns någon som kan hjälpa mig med detta!
Ibland så kan helt plötsligt Airbags lampan tändas och vara tänd fast jag har släckt bilen. Efter några dagar kan den helt plötsligt slockna:) Detta återkommer då och då. Har någon varit med om detta?
Mvh Kalle
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det kan vara glappkontakt i någon anslutning till någon av air bagarna eller till bältesförsträckarna. Det kan också vara fel på styrenheten, men det är knappast troligt, den skall vara "idiotsäker". Men överspänning kan paja den.
En verkstad kan läsa felkoderna och ge tips om vad det kan vara för fel.
 
F

F.d. 24443

Guest
Jag tolkar detta som att airbaglampan är tänd fast bilen är svstängd och nyckeln ej sitter i tändningslåset?
Be någon läsa av felkoderna. Jag har bytt ett par klockfjädrar på tidiga 250 karosser. Och det innebär tyvär hela enheten mellan ratt och rattaxel (blinkserspak,vindrutetorkarspak mm, det är en hel enhet).
Men kan vara glapp i bältessträckar kontakterna också, då dessa kan var slarvigt faast satta från påbyggarn... Lycka till.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Johansson Björn skrev:
Jag tolkar detta som att airbaglampan är tänd fast bilen är svstängd och nyckeln ej sitter i tändningslåset?
Be någon läsa av felkoderna. Jag har bytt ett par klockfjädrar på tidiga 250 karosser. Och det innebär tyvär hela enheten mellan ratt och rattaxel (blinkserspak,vindrutetorkarspak mm, det är en hel enhet).
Men kan vara glapp i bältessträckar kontakterna också, då dessa kan var slarvigt faast satta från påbyggarn... Lycka till.

Tyvärr har jag vart med om detta på en Fiat Punto.
Där var det fukt som gått ned i styrenheten.
Eftersom lampan lyser med avslagen tändning befarar jag styrenheten.
Felkoder/lampan på Airbag brukar INTE slockna av sig själv och lampan lyser inte med avslagen tändning.


Det som drabbar Punto är att vindrutan läcker och vatten går ned i huvudstyrenheten.
Den sitter ungefär lika illa på Ducato men har inte hör om detta fel på Ducaton.

Men hoppas att det är något enklare fel!
 
F

F.d. 55560

Guest
Hej
Lite förtydligande:)
Då jag ska starta bilen så efter 3 sec så tjuter det till och airbagslampan börjar lysa. Då jag stänger av bilen lyser den inte. Ibland har det problemet försvunnit men nu har problemet kommit tillbaka!
Sist den tändes så körde jag i ett gupp!
Låter som om det är glappt, finns det någon kontakt som styr detta?
Kalle
 
F

F.d. 24443

Guest
dethleffs7071 skrev:
Hej
Lite förtydligande:)
Då jag ska starta bilen så efter 3 sec så tjuter det till och airbagslampan börjar lysa. Då jag stänger av bilen lyser den inte. Ibland har det problemet försvunnit men nu har problemet kommit tillbaka!
Sist den tändes så körde jag i ett gupp!
Låter som om det är glappt, finns det någon kontakt som styr detta?
Kalle
Som skrivet tidigare. kolla upp felkoder. Det låter helt klart som en glapp kontakt..
 
Toppen