• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Airbaglampa lyser

Michy

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Problem
Airbag lampan lyser, har provat ta bort minuspolen och kollat alla elsladdarna , men det hjälpte inte. Åkte till husbils verkstad med kunde inte släcka mEdet sin dator. Jag fick besked att det måste vare styrenhet till airbag som har gett sig Och att de hade inte tid ta det. Jag köpte en ny styrenhet och bytte den, forfarande lyser airbag lampan och nu blinkar också frontpanelens kilometer mätar lampa. Tacksam för bra förslag. Vet ni en bra verkstad runt Göteborg
Jag har Hymer Fiat ducato 2012 4250 kg
 
Senast ändrad:

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Jag har fått samma fel som Michy. Har du tips på lämplig adapter och var jag kan köpa den? Har försökt med både ELM327 Bluetooth och ELM327 WIFI. Får WIFI-uppkoppling men kommer inte in i Systemet.

Denna har jag.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024

Denna har jag.
Hej igen och tack för info.
Kollade på aliexpress enl. nedanstående sida och det dök då för mig upp nya frågetecken.
Behövs det alla nedanstående adaptrar för att få komplett kontroll i MultiECUScan?




Green Adaptor Lead (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 1) = Engine, ABS, Power Steering

Red Adaptor Lead (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 2) = Airbag

Yellow Adaptor Lead (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 3) = CAN

Purple Adaptor Lead (MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 4) = Electric Hood

Blue Adaptor Lead(MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 5)= Control Module

Gray Adaptor Lead(MultiECUScan / FiatEcuScan Adaptor 6)= base control module
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Problem
Airbag lampan lyser, har provat ta bort minuspolen och kollat alla elsladdarna , men det hjälpte inte. Åkte till husbils verkstad med kunde inte släcka mEdet sin dator. Jag fick besked att det måste vare styrenhet till airbag som har gett sig Och att de hade inte tid ta det. Jag köpte en ny styrenhet och bytte den, forfarande lyser airbag lampan och nu blinkar också frontpanelens kilometer mätar lampa. Tacksam för bra förslag. Vet ni en bra verkstad runt Göteborg
Jag har Hymer Fiat ducato 2012 4250 kg
Det räcker inte med att byta en enhet, du måste också släcka felkoden med en felkodsläsare som har funktionen att kunnasläcka felkoder.
 

Michy

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Det var saftigt omräknat i timmpris 18000 kr vad fick du betala för styrenheten.Jag har en tid hos Uddevalla lastvagncenter imorgon fredag blir kul att gämföra
Styrenheten uppdaterad och de tar betalt för den totala tiden de arbetar.
Du betalade 1500 kr 5 minuters arbete och jag betalade ca 22 minuter totala tiden på verkstad ( inräknad in och utkörning) och kostnaden blev 694 kr alltså under halva det priset som du fick betala. Jag kände mig uppskattad som kund.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Behövs det alla nedanstående adaptrar för att få komplett kontroll i MultiECUScan?
Knappast. På Multiecuscans hemsida finns det information om vilken adapter som behövs till vilken bil, om man skall komma åt samtliga moduler i systemet. Till min Fiat X290 2018 räcker det med den gula.

Annars kan du ladda ner programmet och "torrsimma" med det i simuleringsläge utan ansluten bil. Simulera anslutning till modul efter modul så talar programmet om för dig vilken adapter som skall användas, och när.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Knappast. På Multiecuscans hemsida finns det information om vilken adapter som behövs till vilken bil, om man skall komma åt samtliga moduler i systemet. Till min Fiat X290 2018 räcker det med den gula.

Annars kan du ladda ner programmet och "torrsimma" med det i simuleringsläge utan ansluten bil. Simulera anslutning till modul efter modul så talar programmet om för dig vilken adapter som skall användas, och när.
Dessvärre känns det fortfarande lite förvirrande när jag läser om adaptrarna. Jag har en Adria 2015 med 148Hk motorn. Den har Motorkod:F1AE3481E vilket ska enl. instruktionsboken vara Fiat 150 Multijet. Jag har själv trott att det var Ducato 2.3 Multijet (250). 150 Multijet finns inte i MultieCuscan. Om jag skulle använda adapter A1 vilket rekommenderas till 2.3 Multijet på deras hemsida i högra fältet, varnar de för att kortsluta pinne 1 och 9 på bl.a Ducato vilket är gjort på A1-Adaptern. Verkar som Gul Adapter (A3) som då är till 2.3 Multijet Facelift kanske är det rätta. Vill gärna få en bekräftelse på att jag tänker rätt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Dessvärre känns det fortfarande lite förvirrande när jag läser om adaptrarna. Jag har en Adria 2015 med 148Hk motorn. Den har Motorkod:F1AE3481E vilket ska enl. instruktionsboken vara Fiat 150 Multijet. Jag har själv trott att det var Ducato 2.3 Multijet (250). 150 Multijet finns inte i MultieCuscan. Om jag skulle använda adapter A1 vilket rekommenderas till 2.3 Multijet på deras hemsida i högra fältet, varnar de för att kortsluta pinne 1 och 9 på bl.a Ducato vilket är gjort på A1-Adaptern. Verkar som Gul Adapter (A3) som då är till 2.3 Multijet Facelift kanske är det rätta. Vill gärna få en bekräftelse på att jag tänker rätt.
Då är det kanske den här du har: Specifications for Fiat Ducato 2.3 Multijet generation III Typ 250 2nd Facelift, Automatic, 6-speed

Om Adria kallar det för en 2015 är det iofs inte omöjligt att chassiet de köpte från Fiat var 2014 (eller äldre). Facelift-begreppet är också en källa till förväxling. Många tänker nog på skiftet 2014/2015, när de rektangulära strålkastarna kom, som den enda Faceliften för X250 (varefter den egentligen kallas X290, utom i chassinumret.....). Men det var tydligen Facelift 2. Facelift 1 kom runt 2010. Jag vet inte om något ändrades exteriört då, men det lär ha hänt saker med elsystemet. Som jag fattat Multiecuscans uppdelning kallar de modellerna c:a 2010-2014 för "250 Facelift" och modellerna c:a 2015-2020(?) för "290". Båda de serierna skall ha samma adapter om jag ser rätt.

Det finns ett diskussionsforum på Multiecuscans sida, kanske kan du få definitivt besked där.
 
Toppen