• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Airbaglampa lyser

Michy

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Problem
Airbag lampan lyser, har provat ta bort minuspolen och kollat alla elsladdarna , men det hjälpte inte. Åkte till husbils verkstad med kunde inte släcka mEdet sin dator. Jag fick besked att det måste vare styrenhet till airbag som har gett sig Och att de hade inte tid ta det. Jag köpte en ny styrenhet och bytte den, forfarande lyser airbag lampan och nu blinkar också frontpanelens kilometer mätar lampa. Tacksam för bra förslag. Vet ni en bra verkstad runt Göteborg
Jag har Hymer Fiat ducato 2012 4250 kg
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kan också vara fel på instrumentpanelen. Om airbag-lampan lyser svagt så kan det tyda på det. Vinterns fukt påverkar och framåt sommaren efter en del körning så har den slocknat. Så är det på vår Fiat -14 och har funderat på att lämna in instrumentet på lagning.
 

Michy

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Kan också vara fel på instrumentpanelen. Om airbag-lampan lyser svagt så kan det tyda på det. Vinterns fukt påverkar och framåt sommaren efter en del körning så har den slocknat. Så är det på vår Fiat -14 och har funderat på att lämna in instrumentet på lagning.
Härligt att det löste sig för dig då vet man åtminstone orsaken. Vår lampa lyser starkt och bilen lär inte klara bilbesiktningen. På vintrarna är vi på varmare breddgrader med husbilen.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har du kontrollerat felkoden?
Har du felkod U171a kan det vara så att du haft för låg spänning. Kan uppstå vid kallstart med dåligt laddat batteri.
Om du nu har bra laddat batteri kan det räcka med att släcka felkoden med en bra felkodsläsare.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej.
Vår airbaglampa lyste också "starkt och fint".
Besiktningsgubben sa att det var ledsamt, men han var tvungen att ge oss en tvåa
Vi fick byta styrenhet. Kostnad ca 7000 kr.
Du hade ju köpt en och bytt själv.
Vi lämnade in vår bil eftersom jag , av verkstaden, uppfattade det som att den nya styrenheten måste programmeras. Eller kanske var det bara att man måste släcka felkoden. Jag är inte säker.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Det måste vara en OBD läsare som läser SRS airbagmodulen så det är en auktoriserad Fiat verkstad. Det går med Multieuscan plus en adapter.
Sök på youtube för felsöknings tips: srs fiat ducato
 

Michy

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Hej.
Vår airbaglampa lyste också "starkt och fint".
Besiktningsgubben sa att det var ledsamt, men han var tvungen att ge oss en tvåa
Vi fick byta styrenhet. Kostnad ca 7000 kr.
Du hade ju köpt en och bytt själv.
Vi lämnade in vår bil eftersom jag , av verkstaden, uppfattade det som att den nya styrenheten måste programmeras. Eller kanske var det bara att man måste släcka felkoden. Jag är inte säker.
Jag betalade 4600kr jag skall göra som du gjorde lämna in den och få den programmerad och hoppas på det bästa
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Det måste vara en OBD läsare som läser SRS airbagmodulen så det är en auktoriserad Fiat verkstad. Det går med Multieuscan plus en adapter.
Sök på youtube för felsöknings tips: srs fiat ducato

Jag har fått samma fel som Michy. Har du tips på lämplig adapter och var jag kan köpa den? Har försökt med både ELM327 Bluetooth och ELM327 WIFI. Får WIFI-uppkoppling men kommer inte in i Systemet.
 

Michy

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
23436
Medlemskap
2025
Jag har fått samma fel som Michy. Har du tips på lämplig adapter och var jag kan köpa den? Har försökt med både ELM327 Bluetooth och ELM327 WIFI. Får WIFI-uppkoppling men kommer inte in i Systemet.
Det var saftigt omräknat i timmpris 18000 kr vad fick du betala för styrenheten.Jag har en tid hos Uddevalla lastvagncenter imorgon fredag blir kul att gämföra
 
Toppen