• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aha-upplevelse ang. cykelstöld på husbil

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Fick idag en aha upplevelse när jag hittade två rejäla lås vid en garagenedfart i närheten av Triangeln. Vid stations nedgången så är där massor av cyklar. Tydligen så väljer man ut en cykel som man tar med sig 50 meter och där i garagenedfarten så fixar man låsen. Tittar man på statistiken från BRÅ så stjäl man 77200 cyklar (211 varje dag) om året i landet, och så ser det ut ungefär varje år. År efter år och ingen gör något åt det.
Mitt budskap är att det räcker inte med bra lås, man måste låsa fast cykeln i något också.
20210819_132129[1].jpg
20210819_132140[1].jpg


20210819_132219[1].jpg
20210819_132226[1].jpg
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag hade ganska fina cyklar nere i ett källarförråd, sen hittade jag inte nycklarna till vajerlåsen!
Slutade med att jag tog en liten bultsax och vid själva klippögonblicket fick jag en aha-upplevelse, det är svårare att klippa av garntråd med en vanlig sax än vad det var att klippa av ett vajerlås från Biltema med minsta bultsaxen.

Klass 3 lås eller kätting klass 3 skär man nästan upp lika lätt som en varm kniv i smör med en liten diamantklinga, har jag också gjort några ggr, senast när jag inte hittade nyckeln till den fastlåsta betongblandaren som vi har på tomten.

Lås är bara till för att förhindra så dom ärliga inte lånar min cykeln/betongblandaren, tjuvarna tar vad dom vill ha i alla fall.

Och för att anknyta till husbilar så är låsbara hjulmuttrar helt bortkastat, tjuvarna öppnar dom lika snabbt som om det vore vanliga hjulmuttrar, jag hade sönder nyckeln till mina hjulmuttrar på den nyinköpta Volvons sista fälg vid däckbyte och Volvo kunde inte hjälpa mig, en ny nyckeln kommer från Italien.

Men då skär jag sönder fälgen och köper en ny fälg sa jag till dom på Volvo, men det gick inte heller för alla fälgar som tillverkades gick till alla nytillverkade bilar. Depp depp depp, då ringde jag en bärgare och frågade om dom kunde hjälpa mig, han kunde inte för han hade inte tid men jag fick ett telefonnummer till en annan kille som säkerligen skulle kunna hjälpa mig.

Åker och träffar killen som öppnar upp hjulmuttern blixtsnabbt "Några sekunder" och så säger han såhär: Sluta upp med att ha låsbara hjulmuttrar, det är ingen som vill ha dina skitfälgar ändå! Inte så kul att alltid höra sanningen och framförallt inte när min bil i princip fortfarande var sprillans ny, 4-5 månader gammal.

Har aldrig haft låsbara hjulmuttrar sen dess och betongblandaren står nu mera olåst på tomten men med kättingen fastlindad, dom ärliga tror att den är låst i alla fall. :)

Cykelstället är bortmonterat från husbilen, skulle aldrig våga ha mina cyklar där, dom får följa med i husbilsgaraget.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
497
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Om vi återfick kontroll av gränserna både på vad och vilka som kommer in och förs ut skulle säkert mycket av cykelstölderna upphöra! Tyvärr verkar det omöjligt att låsa säkert när det numera finns sladdlös vinkelslipar som till och med skär igenom Kryptonlåsen. Men att använda vajer är nästan dumdristigt om man någon gång har provat att klippa med bultsax. Och det går med liten modell som man kan ha i jackan. Vinkelslip väsnas ju ändå en del så jag tror inte någon skulle stå och såga på exempelvis GeKås parkering!
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Vi kör nästan alltid runt med två cyklar på på bilen, min nya MTB hänger alltid ytterst. Båda cyklarna ihoplåsta med vajerlås, endast vid långfärd eller dåligt väder åker "skyddspåsen" på.
Råkade nyligen, på en parkering, ut för närgånget intresse runt bilen av ickesvenskar åkandes i två täckta VW Transporter. Kände att något inte stod rätt till och återvände till bilen.
Varför detta intresse? Troligtvis min cykel.
Utan "skyddspåsen" på så annonserar man ut sin cykel till första bästa tjuv, ett snabbt klipp med en bra bultsax, släpp snabbspännena och cykeln är lastad i en skåpbil på mindre än 30 sekunder.
Jag kommer fortsättningsvis alltid att ha på "skyddspåsen" och ha ett mindre dolt lås på monterat! allt för att få behålla MIN cykel.:rolleyes:

Micke C
Mina står i garaget för att inte synas
 

Bilagor

  • 8D306197-AD10-48F1-A8C5-ABDC437F1599.jpeg
    8D306197-AD10-48F1-A8C5-ABDC437F1599.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 40

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Om vi återfick kontroll av gränserna både på vad och vilka som kommer in och förs ut skulle säkert mycket av cykelstölderna upphöra! Tyvärr verkar det omöjligt att låsa säkert när det numera finns sladdlös vinkelslipar som till och med skär igenom Kryptonlåsen. Men att använda vajer är nästan dumdristigt om man någon gång har provat att klippa med bultsax. Och det går med liten modell som man kan ha i jackan. Vinkelslip väsnas ju ändå en del så jag tror inte någon skulle stå och såga på exempelvis GeKås parkering!
De flesta cyklar som stjäls mellan 23:00 - 04:30 nätterna mellan Fre/Lör, Lör/Sön, hur skulle dessa stölder stoppas med kontroll av gränsen?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Pratade med en familj som hade åkt Östeuropa söderut och Västeuropa hem. Varit på resande fot nästan 5 veckor. De hade 4 fina cyklar på cykelställ bak på husbilen. På väg upp genom Sverige stannade de på en parkering utefter gatan för att gå på restaurang. Var borta ca 1 timme och när de återkom till husbilen vid 19-tiden så var cykelställ och cyklar borta. Det kom fram ett vittne som tyvärr hade sett det på för långt avstånd för att se registreringsnummer och hur personerna såg ut. De hade backat intill med en pickup och lossat en skruv och lyft av hela cykelstället. Detta var inne i Malmö för över 16 år sedan.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Om det blir svårare att föra ut stöldgods minskar stölderna
Tror inte de som snor cyklar på helgnätter på fyllan som vill hem cyklar ur landet. Det var mest det jag ville ha sagt. De flesta cykelstölderna sker väl runt helgnätter av folk som vill hem och inte har pengar kvar/orkar vänta på bussen/tuben/vagnen eller liknande.

Vet inte hur många % av cykelstölderna som är beställningsjobb av mörka krafter från utlandet i förhållande till det totala antalet stölder?
 

Ulf & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Örebro
HBK-Nr
509
Medlemskap
2024
Tror inte de som snor cyklar på helgnätter på fyllan som vill hem cyklar ur landet. Det var mest det jag ville ha sagt. De flesta cykelstölderna sker väl runt helgnätter av folk som vill hem och inte har pengar kvar/orkar vänta på bussen/tuben/vagnen eller liknande.

Vet inte hur många % av cykelstölderna som är beställningsjobb av mörka krafter från utlandet i förhållande till det totala antalet stölder?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vet inte hur vanligt det är att ha med sig bultsax ooh vinkelslip på krogen, men ett säkert kort för att ta sig hem kanske?
Vinkelslip är inte så vanligt. Bultsax långt vanligare än du förmodligen tror.
Sen behövs varken den ena eller den andra till de flesta cyklar som står runt omkring.
De har helt enkelt för dåliga lås.
 
Toppen